Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Dags att byta drivpaket på z750-n. Vad rekommenderar den samlade kunskapen här på sporthoj. Vet ej vad som sitter på nu men är hyffsat nöjd. Är beredd att offra lite toppfart för bättre acceleration då jag sällan kör fort fort. Så är öppen för att dreva om den.

Verkstad får göra jobbet men VAD och VART handlar jag det jag behöver?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låt verkstaden stå för materialet. Innan du pröjsar en enda krona, kontrollera kedjans spänning (hellre mycket löst än spänt) och be dem att visa att bakhjulet sitter i linje med framdrevet.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ok jag låter verkstaden stå för grejerna.

Får jag en roligare hoj om jag drevar om den? Vad händer med varvtal och hastighetsmätare?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Får jag en roligare hoj om jag drevar om den? Vad händer med varvtal och hastighetsmätare?
Bekanta dig med hojen först innan du funderar på att dreva om den, om det nu ska vara upp eller ned beror ju på körstilen.

För egen del kör jag väldigt sällan i stadstrafik så jag har drevat upp den från 15/45 till 17/43 så nu wheelar den ända upp till 139 km/h på ettans växel istället för 117 km/h. :hihi Rent körtekniskt är nu fyran och femmans växlar överväxlar. På vanlig landsväg blir varvtalet lägre och mer avslappnat och drar mindre soppa. På roliga kurviga vägar körs det på lägre växlar.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Bekanta dig med hojen först innan du funderar på att dreva om den, om det nu ska vara upp eller ned beror ju på körstilen.

För egen del kör jag väldigt sällan i stadstrafik så jag har drevat upp den från 15/45 till 17/43 så nu wheelar den ända upp till 139 km/h på ettans växel istället för 117 km/h. :hihi Rent körtekniskt är nu fyran och femmans växlar överväxlar. På vanlig landsväg blir varvtalet lägre och mer avslappnat och drar mindre soppa. På roliga kurviga vägar körs det på lägre växlar.
Jag är bekant med hojen. Det jag vill ha är en hoj som accelerar bättre. Om det sker på bekostnad av toppfart så är det ok. Om det sänker varvtalet något gör det inte heller nåt. Varvtalet ligger omkring 6000 i farter omkring 120-140kmh.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lägre drevning ger lite mer ax när det driver framåt men du lär samtidigt växla oftare - det går i princip på ett ut. Att växla vid rätt tillfälle gör mest skillnad.

T.ex. årsmodell 2008 har maxeffekten vid 10500 varv så du ska växla vid ca 10,800 såom nästa växel sänker varvtalet till ca 10,200 vilket gör att medelvarvtalet mellan växlingar landar vid 10,500. Observera 10,800 varv är oftast inte vad som visas på mätaren utan det brukar vara som för hastighetsmätare, dvs visar ca 5% för mycket dvs 11,300 rpm istället för 10,800. Det är vad jag TROR. Du lär ta reda på hur mycket fel DIN varvräknare visar.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Lägre drevning ger lite mer ax när det driver framåt men du lär samtidigt växla oftare - det går i princip på ett ut. Att växla vid rätt tillfälle gör mest skillnad.

T.ex. årsmodell 2008 har maxeffekten vid 10500 varv så du ska växla vid ca 10,800 såom nästa växel sänker varvtalet till ca 10,200 vilket gör att medelvarvtalet mellan växlingar landar vid 10,500. Observera 10,800 varv är oftast inte vad som visas på mätaren utan det brukar vara som för hastighetsmätare, dvs visar ca 5% för mycket dvs 11,300 rpm istället för 10,800. Det är vad jag TROR. Du lär ta reda på hur mycket fel DIN varvräknare visar.
Ok. Tack för svar. Ytterst sällan jag kör med så höga varvtal dock. Det jag skulle vilja ha är bättre acc när jag till exempel kör ut på en större väg för att komma upp i fart snabbt. Jag behöver inte en toppfart på 250 eller vad nu min hoj har för toppfart. Är sällan eller aldrig över 180.

Och det är inte farten jag är ute efter. Det är vägen dit som är rolig.

Det finns säkert bättre hojar för det ändamålet men just nu är det en Z750 jag har och den är betald och kostar mig inga större summor om året. Rullar inte så mycket heller tack vare två småbarn. Men kan man få den lite roligare så vore jag tacksam.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det jag skulle vilja ha är bättre acc när jag till exempel kör ut på en större väg för att komma upp i fart snabbt.
Problemet då är väl att hålla framhjulet i backen. Om den inte kommer upp nu och du drevar ned den finns risken/chansen/turen att du lär släppa på gasen eller växla till tvåan redan i 90 km/h. Kort sagt, så länge du inte stuntar finns det ingen extraordinär anledning till att dreva om - såvida du inte vill gubbköra på höga växlar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Drevar du om för bättre acceleration så får du motsvarande högre varvtal vid en given hastighet.
Har du 4000rpm vid 110 idag så får du kanske 4300 rpm.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Sätter du på ett 45 drev bak i stället för ett 43 så får du samma utväxling som Z800. På min Z800 bytte jag från 45 till 43 för jag störde mig på att den låg på så höga varva på 6:an och jag försökte lägga i 7:an väldigt ofta eftersom jag tycker om att gubbköra.

 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Frågade för ett tag sedan om nytt drivpaket till min 09:a Z750. Och fick bra svar. Men för att över huvud taget få den till verkstad så verkar den vilja ha ett nytt batteri först. Idag sitter det ett Yuasa ytx9-bs i hojen. Det har ju bevisligen fungerat tidigare. Är detta ett bra batteri? Ett nytt kostar ju ungefär samma pengar som ett biltema-batteri. Vill ju gärna ha tag i ett nytt fortast möjligt men de flesta verkar ligga med leveranstid på 14 dagar. Därav lockar ett Biltema, Lokala handlaren har Exide såg ja. Hur är kvaliteten på ett sådant?
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ytterligare en fråga. Gäller en 2009 z750. Om jag accelererar från stillastående upp till cirka 8000varv på ettan tvåan eller treans växel så hänger sig varvtalet på cirka 3000 varv om jag drar in kopplingen. Återgår direkt till normalt tomgångsvarv om jag gasar till med kopplingen indragen. Den gör inte så om man gör en lite lugnare accelereration.

Några ideer?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nu får ni har lite överseende med att jag inte orkat läsa genom alla 285 sidorna om hojen, men jag ramlade över en Z750 från 2006 som jag funderar på att köpa och jag har egentligen bara en liten fundering kring den hojen. Är det någon här inne som kan ge lite recension gällande hur den är att sitta bakpå? Frugan vill ju kunna åka med ibland, och ska man få tillåtelse att köpa en hoj efter ett gäng års uppehåll, så vill det till att hon kan sitta ok därbak iaf (absolut inte guldvingesoffa, men ok för entimmesturer typ). Nån som har lite input gällande bönpallen?
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Det blev ett inköp av en Z750 -06 i helgen som var och utan att ha hunnit köra den nåt ännu direkt, så känns det riktigt gött. :) Men, jag har ett bekymmer jag försöker hitta orsaken till.

Neutralindikeringslampan beter sig lite konstigt. Den lyser som den ska när neutral är i och slocknar när växel är i och kopplingen är utsläppt. Står man stilla (med motorn avstängd för att kunna släppa kopplingen som man vill) med stödet nere så lyser den med neutralen i, och slocknar när man lägger i växel, oavsett om kopplingen är indragen eller utsläppt. MEN, tar man upp stödet, drar in kopplingen och går från neutral till 1:an så slocknar inte lampan. Först när jag släpper kopplingen ca 2 cm så slocknar neutrallampan. Dvs neutrallampan tänds varje gång jag drar in kopplingen för att växla under färd. Vansinnigt störande.

Det sitter ju en liten brytare vid kopplingshandtaget och när ja drar in handtaget helt så släpper pinnen på brytaren den fysiska kontakten med kopplingshandtaget och då tänds lampan. Petar jag in pinnen nån millimeter med fingret så slocknar lampan. Är det denna brytare som är fel på nåt sätt eller kan det vara nåt annat?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Rota fram ett elschema, när man har det framför sig, är det nog lätt att inse vad som kan strula.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det blev ett inköp av en Z750 -06 i helgen som var och utan att ha hunnit köra den nåt ännu direkt, så känns det riktigt gött. :) Men, jag har ett bekymmer jag försöker hitta orsaken till.

Neutralindikeringslampan beter sig lite konstigt. Den lyser som den ska när neutral är i och slocknar när växel är i och kopplingen är utsläppt. Står man stilla (med motorn avstängd för att kunna släppa kopplingen som man vill) med stödet nere så lyser den med neutralen i, och slocknar när man lägger i växel, oavsett om kopplingen är indragen eller utsläppt. MEN, tar man upp stödet, drar in kopplingen och går från neutral till 1:an så slocknar inte lampan. Först när jag släpper kopplingen ca 2 cm så slocknar neutrallampan. Dvs neutrallampan tänds varje gång jag drar in kopplingen för att växla under färd. Vansinnigt störande.

Det sitter ju en liten brytare vid kopplingshandtaget och när ja drar in handtaget helt så släpper pinnen på brytaren den fysiska kontakten med kopplingshandtaget och då tänds lampan. Petar jag in pinnen nån millimeter med fingret så slocknar lampan. Är det denna brytare som är fel på nåt sätt eller kan det vara nåt annat?
Låter som att något är felkopplat eller kortslutning mellan neutralgivare och switch på kopplingshandtag. Borde inte vara för svårt att mäta sig fram till.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
Aprilia RS 660
Det blev ett inköp av en Z750 -06 i helgen som var och utan att ha hunnit köra den nåt ännu direkt, så känns det riktigt gött. :) Men, jag har ett bekymmer jag försöker hitta orsaken till.

Neutralindikeringslampan beter sig lite konstigt. Den lyser som den ska när neutral är i och slocknar när växel är i och kopplingen är utsläppt. Står man stilla (med motorn avstängd för att kunna släppa kopplingen som man vill) med stödet nere så lyser den med neutralen i, och slocknar när man lägger i växel, oavsett om kopplingen är indragen eller utsläppt. MEN, tar man upp stödet, drar in kopplingen och går från neutral till 1:an så slocknar inte lampan. Först när jag släpper kopplingen ca 2 cm så slocknar neutrallampan. Dvs neutrallampan tänds varje gång jag drar in kopplingen för att växla under färd. Vansinnigt störande.

Det sitter ju en liten brytare vid kopplingshandtaget och när ja drar in handtaget helt så släpper pinnen på brytaren den fysiska kontakten med kopplingshandtaget och då tänds lampan. Petar jag in pinnen nån millimeter med fingret så slocknar lampan. Är det denna brytare som är fel på nåt sätt eller kan det vara nåt annat?
Har verkstadshandboken, PM om du vill ha nåt kopierat
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Tack alla tre för svaren. Det elschemat jag lyckats få tag i säger tyvärr inte mig så mycket alls, antagligen mest pga att elektronik inte är min starka sida. :)
Men att ,mäta mellan neutralgivaren och switchen på kopplingshandtaget kan jag nog lösa, och se om man kan klura ut nåt som känns skumt där.

Gurkburk, den bok jag tittati heter Service Manual, är det samma som du har liggande? Med en svartvid bild på en z750 på framsidan? Isåfall har jag den redan, men stort tack för erbjudandet!

Annars får det bli till att hitta någon lämplig verkstad i närheten av Anderstorp helt enkelt. :)
 

Poby

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2023
Hoj
Kawasaki z750
Tjena alla, har ett rykande färskt kort i plånboken och har införskaffat mig en z750 - 2004 som första hoj.

jag tycker dock att original slutburk är något billig och ful och har sökt mig fram till en mer stilren och snygg pipa och hittat akra slip-on som verkar vara för modell 2007 och framåt.
Passar det min hoj också eller går det med enklare medel att ordna?
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Tjena, har Z1000 -10 där jag misstänker att topplockspackningen är sprucken (kommer vit rök från avgasröret efter överhettning)
Hur svårt är det att byta packningarna för en som som bara byter bromsvätska och olja då och då? Vad jag förstått kan det bli en dyr historia. Ett set med packningar går att köpa för ca 3700kr från customhoj.se
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top