Najtråd?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Känner helt allvarligt inte en enda elare som nånsin använt nåt annat än avbitare.. Men vi kanske är lite skadade här uppe i norr:D
Förstår din poäng men när man bara najar ett par gånger om året och inte på daglig basis är en najtång att föredra.

Jag kan klippa i princip vilket kakel som helst med en vanlig hovtång men det tog ett par år innan man fick in snitsen ;)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kan man få se ett par bilder på resultatet?
Självklart :)

najning.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?

Det här är en bra trådlåsning:
bolt.JPG
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?

I det utförandet är det inte godkänt nej. I bästa fall är det ett tecken på att man kommit ihåg att dra åt skruvarna men någon låsning ser det inte ut att vara på den bilden.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Såg smutt ut men känns lite som att köra kedjelås utan naj eller ytterligare säkerhet...

Ett förslag! göra samma sak fast med saxsprint:

din94-saxpinne-fzb.png

http://www.wiberger.se/templates/din94-saxpinne-fzb.htm

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.

Man tjänar kanske inte mycket på det. Men då jag är ovan att naja känns det smidigare.

Personligen tycker jag att orange "ny silikon" borde duga.

Ser man att det kletar ut lite ny silikon från skruvarna lär man ju inte tappa i första taget. ibland duger ju det som komplement till kedjelås.

Nackdelen är väl då om man byter hjul så hinner inte silikonet torka kanske.



 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.
R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.

Jag har lika dant fast ännu sämre. Har gått igenom utan anmärkning en så länge
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.

ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tråden ser lite slapp ut. Har du haft samma tråd hela tiden och fått en gokänd på alla besiktningarna?
Verkar smidiget att slippa snurra tåd varje gång.
Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.
Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har gjort likadant på min hoj.

Själva najtråden fyller ingen större funktion mer än att hålla fast R-clipsen. Om bulten ska snurra krävs att R-clipset tas bort, då det annars tar stop mot godset i bromsoket och låser bulten på det sättet.

Dock ser mitt bromsok ej ut som på bilden ovan, men jag tror att clipset även tar imot om man snurrar bultarna på bilden.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.


Stefan Folkesson gjorde det på Assen 95.
Jag var på semester i Italien och han hade ingen mek med sig och glömde helt sonika det.
Efter det najade vi alltid hans bromsar, innan det kom med i reglementet.
Detta blev första gången han var med på Eurosport!!!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.

Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
Jag körde med en vanlig skruvdragare när jag borrade hålen vilket gjorde att 1 hål fick räcka. Nästa gång blir det med pelarborr och betydligt fler hål.

Oroar mig inte direkt för besiktningen men ska fixa det :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Från RR-reglementet:
3.1.3.3 "Bromsokens infästningsbultar fram och bak ska vara låsta"
3.1.15 "Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd."

Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe

Bactor MC har förborrade till salu:tummenupp
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
ISR har allt i bromsväg. Fort går det att få grejerna också.

Hamnar man i en situation där en korrekt dragen skruv inte sitter, hjälper det varken med tråd eller Loctite.
Tråd eller clips är till för att meken ska komma ihåg att dra ordentligt.

Tvärt om gäller också, man kan smeta fett på en skruv och dra ordentligt och den lossnar inte heller. Större andel av momentet går åt att faktiskt dra runt skruven, mindre friktionsförluster så den sitter bättre än en torr.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top