Odla egen chili

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Har 7 sånna plantor på G 4 av dem ser lovande ut ska rapportera om det blir ngt

Sen e de ju det att som chilihead blir man lite immun.
Numera skivar jag ner färska jalapeno i sallad. Förra veckan gjorde jag 2 portioner risotto med an halv red savina i å det var helt ok. Man vänjer sig vid det mesta. Chilisåserna på thaikrogar som får kollegor att flämta efter vatten sätter mest piff på måltiden.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Såhär långt har mina kommit nu. Dom växer rätt bra. Har iofs varit rätt mkt sol den här veckan oxå.

Krukorna är rätt så stora så plantorna ser inte så stora ut som dom eg. är.

2-2.jpg


3-2.jpg


Har 7 sånna plantor på G 4 av dem ser lovande ut ska rapportera om det blir ngt

Har du vågat smaka på dom?
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Är det bara early jalapeno i alla dom krukorna???:va :va
Ser så ut.....


Såhär långt har mina kommit nu. Dom växer rätt bra. Har iofs varit rätt mkt sol den här veckan oxå.

Krukorna är rätt så stora så plantorna ser inte så stora ut som dom eg. är.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hur ska jag göra nu ?
Dom når ju upp till taket i drivhuset, sen är det ju verkligen bra grobarhet på chili. I vissa krukor har ju 100% av fröna grott så det är 3-4st i samma kruka. Hur gör ni sen ? Delar ni på dom eller sätter ni över dom i samma kruka ?

Dom jag har drivit upp dom i är ca 4*4cm och ca 5cm höga tänkte att jag kunde använda plastmuggar från kaffeautomaten på jobbet som nästa steg.
Eller ska jag vänta lite längre med att flytta över dom största ?

Måste ju hålla tråden vid liv
 

Bifogat

  • chilihead.JPG
    chilihead.JPG
    60.9 KB · Visningar: 122

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Om du har använt såjord som man skall göra vi plantering av frö så skall du byta jord till planteringsjord.Dem krukorna du har går bra att använda igen!När du tar upp plantan är det viktigt att rötterna följer med och att du tar med jord runt om plantan annars kommer den att dö.Ta med 1cm runt om plantan om det går(kan ju stå ganska nära varandra),Använd en vanlig matkniv tex.En planta i varje kruka och så giller dem sol!!
Vattna också så kommer det att gå bra!!!




Hur ska jag göra nu ?
Dom når ju upp till taket i drivhuset, sen är det ju verkligen bra grobarhet på chili. I vissa krukor har ju 100% av fröna grott så det är 3-4st i samma kruka. Hur gör ni sen ? Delar ni på dom eller sätter ni över dom i samma kruka ?

Dom jag har drivit upp dom i är ca 4*4cm och ca 5cm höga tänkte att jag kunde använda plastmuggar från kaffeautomaten på jobbet som nästa steg.
Eller ska jag vänta lite längre med att flytta över dom största ?

Måste ju hålla tråden vid liv
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Trådlyft.....!!
Nu börjar det likna något....:hihi :hihi
 

Bifogat

  • PICT3376.JPG
    PICT3376.JPG
    95.1 KB · Visningar: 133
  • PICT3377.JPG
    PICT3377.JPG
    89 KB · Visningar: 119

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST


lite blandade jalepeno till vänster, i långpannan , red savina, bhi jolokai, monkeyface. Den stora till höger är förra årets apache som börjar ge frukter igen. Förra årets Jalapeno har redan gett 5 mogna frukter än så länge.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena igen!

Såhär börjar en del av mina chilisar att vissna. Nån som vet vad det kan vara? :va
 

Bifogat

  • liten.jpg
    liten.jpg
    96.9 KB · Visningar: 158

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nu vill jag se lite bilder på odlingarna.
Själv ligger jag nog sjukt långt efter för jag har gjort massa fel.

*satte sent
*inte satt om som man ska
*inte tillräckligt med solljus
*inte tillräckligt med vatten

Men nu har jag börjat bry mig lite mer och donat lite, har fått knoppar iaf.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Inga bilder men kan lämna statusrapport
Jalapeno, förra årets skördat 7 frukter på 2 buskar, årets plantor har nått ca 50 cm 2 frukter per planta satte ut dem idag, dock i kruka.
Förra årets apache 2 plantor ca 40 färdiga frukter som ska läggas på tork.
Förra årets orangea habanero, 2 plantor, flyttades ut idag, inga frukter men en j-la massa blommor.
Årets Monkeyface, 3 plantor,flyttade ut idag ca 90 cm hög ett par blommor.
Årets Red Savina 5 plantor,bor kvar i lgh, 70 cm inga blommor än men en å annan knopp.
Årets Bih Jolokai, 3 plantor bor oxå kvar inne bara knoppar än så länge.
Årets Black Peguin, 3 plantor som bor kvar inne 9, frukter på G svarta som antas bli röda sen.
Sen har jag skänkt bort en hel del plantor bl a annat till en kollega som lyssna när jag sa att Apachen e som en stark paprika. Vilket resultera i ilsket telsamtal om bedövad mun å "faen ta dig.." :)
Just ja jag har en Hot Lemon stående sen förra året oxå men den dör nog snart, stammen är rätt dör men på några halvfriska grenar växer 8-10 frukter. Den gav frukt som faen förra året men jag gillade inte smaken riktigt.

Ska försöka få in lite bilder i veckan.


Nu vill jag se lite bilder på odlingarna.
Själv ligger jag nog sjukt långt efter för jag har gjort massa fel.

*satte sent
*inte satt om som man ska
*inte tillräckligt med solljus
*inte tillräckligt med vatten

Men nu har jag börjat bry mig lite mer och donat lite, har fått knoppar iaf.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ska försöka få in lite bilder i veckan.

När du pratar plantor som är 70-90cm höga hur stora krukor har du ?
Jag har funderat på att begränsa storleken på krukorna lite så att dom inte tar upp hela hemmet. Eller måste jag gå på med 10L hinkar ?
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
i lägenheten har jag planteringskrukor från Plantagen med diameter på 15-18 cm, de jag planterade ut idag har jag satt i 21 cm krukor vad de rymmer i liter vete faen men 2 kanske. Förra årets habanero växer i sophink från IKEA 19 spänn har jag för mig den kostade. Borrade några hål 5 cm upp på den fyllde med 5 cm lecakulor. Sen stoppade jag i ett kapat avloppsrör fyllde på med jord och så har man en självvattnande kruka frö 30 spänn.
Tror inte krukan behöver va så stor om man kör i lite näring då å då själv använder jag "biobact" men bara lite grann ngn gång i veckan.
Men sen är rotutvecklingen rätt olika, när jag planterade om idag hade Monkefacen rötter runt hela kruka medan Jalapenon inte alls var lika utvecklad trots att den redan bär frukt...de stod förresten i 15 cm krukor innan om planteringen. Själva gången har varit som följer.
Drivits upp i "pluggbox" till de var ca 10 cm höga. Sen i små fyrkantiga plantkrukor ca 5 cm tills de var runt 20 cm höga. Över till 15 cm krukor tills nu dvs 50-90 cm. De jag har i lägenheten står kvar i 15 eller 18 cm krukor.
Förra årets Jalapeno står i en 15 cm kruka som väl inte kan rymma mer än 2 liter å den är drygt metern hög.


När du pratar plantor som är 70-90cm höga hur stora krukor har du ?
Jag har funderat på att begränsa storleken på krukorna lite så att dom inte tar upp hela hemmet. Eller måste jag gå på med 10L hinkar ?
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Lite bilder då har skrivit vad som är vad.
 

Bifogat

  • koket.jpg
    koket.jpg
    204 KB · Visningar: 133
  • rum1.jpg
    rum1.jpg
    154.5 KB · Visningar: 132
  • rum2.jpg
    rum2.jpg
    97.6 KB · Visningar: 176

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Ser ju riktigt bra ut Pegaso!!!
Tänkte bara höra om dem du har övervintrat???
Var har du haft dem??
Kanske inte så relevanta frågor just nu men kan vara kul att veta!!!
Jag skall försöka lägga upp lite bilder jag med!!
Tack på förhand
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
De har stått kvar i fönstren, Hot Lemon gav frukt in i Januari. De övriga klippte jag ner rätt frisk i december-januari någongång. Ute hos tjejen har jag 2 Orangea Habanero den ena har bara stått i ett fönster den andra under en lågenergilampa. Dom e rätt friska bägge två och ingen av dem har blivit direkt nerklippta bara rensat ut döda och halvdöda grenar..

Kom på en sak, jag skänkte en Hot Lemon till en kollega som har den på jobbet, den var väl dryga metern när hon fick den sen klippte hon ner den så ca 20 cm återstod utan blad i februari den har tagit sig igen och levererade första mogna frukten för 2 veckor sen.

De tål mer än man tror de små chilisarna...dock inte frost den tog 3 habaneroplantor för mig förra året därför var jag rätt sen med att få ut dem i år.
 
Last edited:

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Kul att dem överlever för dig!
Jag har aldrig provat att ha dem över vintern men skall defenitivt prova det nu!!!:):)Går det så går det ju!!!:)
Ha bara hört massor med folk som säger att dem dör på vintern!!!
Hur mycket vattnar du på vintern??Sparsamt eller??




De har stått kvar i fönstren, Hot Lemon gav frukt in i Januari. De övriga klippte jag ner rätt frisk i december-januari någongång. Ute hos tjejen har jag 2 Orangea Habanero den ena har bara stått i ett fönster den andra under en lågenergilampa. Dom e rätt friska bägge två och ingen av dem har blivit direkt nerklippta bara rensat ut döda och halvdöda grenar..

Kom på en sak, jag skänkte en Hot Lemon till en kollega som har den på jobbet, den var väl dryga metern när hon fick den sen klippte hon ner den så ca 20 cm återstod utan blad i februari den har tagit sig igen och levererade första mogna frukten för 2 veckor sen.

De tål mer än man tror de små chilisarna...dock inte frost den tog 3 habaneroplantor för mig förra året därför var jag rätt sen med att få ut dem i år.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Vattnar när det e torrt, men gödslar inget eller ytterst lite

Kul att dem överlever för dig!
Jag har aldrig provat att ha dem över vintern men skall defenitivt prova det nu!!!:):)Går det så går det ju!!!:)
Ha bara hört massor med folk som säger att dem dör på vintern!!!
Hur mycket vattnar du på vintern??Sparsamt eller??
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
När kan man skörda jalapenon ? vilken färg ska den ha ? Min har varit grön nu bra länge trodde den skulle bli rödaktig ?
Dock så har en börjat bli lite prickig funderar om den börjar bli dålig eller vad ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vattnar när det e torrt, men gödslar inget eller ytterst lite

Jalapenosarna var ju fina! Kul att de är lite trädaktiga med "stam".
Jag planterade chili för nåt år sen (köpte en chili på vivo och pillade ut kärnorna).

De plantorna har inte haft det lätt ska jag säga, men de lever iaf. De ser ut som små hårda bonsaier med "brun" stam. Har börjat vattna dom och ge dom lite näring, och det var poppis!

Du har inte lust att posta över några fröer från din jalapeno?
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top