Odla egen chili

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Dra upp persiennen... de kan ju underlätta för de små liven

Nu är det kanske mest kritiska momentet för mina odlingar gjort. Dom stackars liven brukar ha en förmåga att få en släng av döden när jag planterar om dom.. eller glömmer vattna eller.. ääh :)
Så jag safeade lite och lät en del stå kvar i dom gamla krukorna som dagen till ära fick eftermonterade hål i botten.

Foto0931-s.jpg

Foto0938-s.jpg


Får nog försöka hitta ett par lampor att hänga ovanför dem i fönstret, tycker tillväxten har avstannat på sistone..
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har lyckats övervintra mina Apache F1, Hot Lemon och Habaneroväxter. Klippte ner dem helt i slutet av oktober och nu har de slagit ut helt redan och jag har frukter på Habaneron och Apachen. Galet!

Fick några roliga fröer av en kompis, Black Pearl. En nästan helt svart planta. Skitcool :) Ska bli nåt sånt här. Har tre små sticklingar på gång nu
Ornamental%20Pepper%20Black%20Pearlfullsize.jpg
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Så ja nu börjar det ju likna något.......!!!:banana :banana

Hur många dagar ska det ta för skiten att gro ?
Satte/sådde den 18:e men än har inget tittat upp, är lite rädd att jag petade ner dom lite för långt ner kan ha blivit djupare än 6mm. Hur fuktig ska jorden vara eg ?
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Det är ju inte mer än 5 dagar.....!!!:gnissla :gnissla
Var har du dem??Värme är viktigare än ljus under den processen....!!!
Som jag har skrivigt innan så govlvärme är perfekt.
Dem kommer troligtvis upp ändå även om du satte dem för djupt!!
Jorden skall vara fuktig med inte genomvåt!!!
Vänta du ett par dagar till så skall du se att det dyker upp något!!:) :)



Hur många dagar ska det ta för skiten att gro ?
Satte/sådde den 18:e men än har inget tittat upp, är lite rädd att jag petade ner dom lite för långt ner kan ha blivit djupare än 6mm. Hur fuktig ska jorden vara eg ?
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7
Hur många dagar ska det ta för skiten att gro ?
Satte/sådde den 18:e men än har inget tittat upp, är lite rädd att jag petade ner dom lite för långt ner kan ha blivit djupare än 6mm. Hur fuktig ska jorden vara eg ?


Efter två veckor så har 3st börjat titta upp på min odling. Kommer ge det lite längre tid innan jag räknar dom andra som MIA.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har lyckats övervintra mina Apache F1, Hot Lemon och Habaneroväxter. Klippte ner dem helt i slutet av oktober och nu har de slagit ut helt redan och jag har frukter på Habaneron och Apachen. Galet!

Fick några roliga fröer av en kompis, Black Pearl. En nästan helt svart planta. Skitcool :) Ska bli nåt sånt här. Har tre små sticklingar på gång nu
Ornamental%20Pepper%20Black%20Pearlfullsize.jpg

602715_m3c6si.jpg
Det börjar hända lite grejjer nu med dom där gröna sakerna.... !
 

Pär_D

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Åbo/Miami
Hoj
CBR 600F
Så fel. Starkast i världen lär vara Naga Jolokia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia

Jupp, habanero hamnar ganska långt ner på listan över starka chillis.

"Naga Morich 970,000 SHU
Naga Jolokia 850,000 SHU
Red Savina 350,000 to 577,000 SHU
Habanero's & Scotch Bonnet's 100,000 to 350,000 SHU
Chiletepins, Thai & Birds Eye 50,000 to 150,000 SHU
Piquin, Cayenne, Tabasco & Rocoto 30,000 to 50,000 SHU
De Arbol, Ajis & Shipkas 15,000 to 30,000 SHU
Serrano 5,000 to 15,000 SHU
Jalapeno, Mirasol & Hot Wax 2,500 to 5,000 SHU
Anaheim, Rocotillo, Sandia & Cascabel 1,500 to 2,500 SHU
Ancho, Pasilla, Mulato & Espanola 1,000 to 1,500 SHU
Cherry, New Mexican 500 to 1,000 SHU
Bell Peppers & Pimentos 0 SHU"

Sen har det kommit ganska många till däruppe bland topplaceringarna, ex. Bhut Jolokia, Fatalii, Trinidad Scorpion, 7 Pot, etc
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Var kan man köpa sjuuuukt starka frön?

Av mina tre sorter jag planterade i år är det bara 1 sort som det är fart i. Den andra har trög tillväxt och den tredje är fortf. bara kanske 2 cm hög. Jag vill ha bättre överlevnad på växterna!

Vatten behöver dom... myycket!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är ju inte mer än 5 dagar.....!!!:gnissla :gnissla
Var har du dem??Värme är viktigare än ljus under den processen....!!!
Som jag har skrivigt innan så govlvärme är perfekt.
Dem kommer troligtvis upp ändå även om du satte dem för djupt!!
Jorden skall vara fuktig med inte genomvåt!!!
Vänta du ett par dagar till så skall du se att det dyker upp något!!:) :)

Alltså jag har ju ingen aning hur lång tid det ska ta, det jag odlade sist var ju krasse och den växer ju så det knakar. Den står ganska bra till 22,2 grader då jag kom hem idag och då jag startar datorn stiger tempen till strax över 23.
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Det räcker med den temperaturen.Har du dem i ett "minidrivhus" så är det bra.
Grotiden varierar från typ 4dagar-4veckor på dem 10 sorter jag har planterat i år.Men efter 2 veckor så skall något förhoppningsvis ha kommit upp.....!!!
Lycka till:) :)



Alltså jag har ju ingen aning hur lång tid det ska ta, det jag odlade sist var ju krasse och den växer ju så det knakar. Den står ganska bra till 22,2 grader då jag kom hem idag och då jag startar datorn stiger tempen till strax över 23.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det räcker med den temperaturen.Har du dem i ett "minidrivhus" så är det bra.
Grotiden varierar från typ 4dagar-4veckor på dem 10 sorter jag har planterat i år.Men efter 2 veckor så skall något förhoppningsvis ha kommit upp.....!!!
Lycka till:) :)

Nuså !!
Kom hem från jobbet så började några att titta upp, dom som varit snabbast var vanlig Jalapeno, Hungarian Hot Wax är också på G. Bih Jolokian och Hot Lemon har inte velat visa sig än men Jolokian vet jag inte ens vad jag ska ha den till kanske göra chili och bjuda på jobbet eller nåt.

Dock så vart jag lite förvånad på utvecklingen jäklar vad den speedat sen jag kom hem från jobbet. Lägger även in en bild på odlingen, dagtid så ligger solen på hela förmiddagen och tanken är att stödja lite med en hps-lampa.
 

Bifogat

  • seeds.JPG
    seeds.JPG
    125.8 KB · Visningar: 98
  • seeds3.JPG
    seeds3.JPG
    193.6 KB · Visningar: 80
  • odling.JPG
    odling.JPG
    91.3 KB · Visningar: 74
  • seeds2.JPG
    seeds2.JPG
    170.5 KB · Visningar: 61
Last edited:

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Mina Jalapeno var klara för omplantering innan Jolokian tittade upp samma sak med Red Sativa. Monkey Face ligger lite mitt emellan.

Förra årets Jalapeno bär redan frukt medan Hot lemon inte ens blommar än. Å andra sidan var den långsam förra året oxå kom frukter framåt oktober med då blev det 30.40 st på en planta.


Nuså !!
Kom hem från jobbet så började några att titta upp, dom som varit snabbast var vanlig Jalapeno, Hungarian Hot Wax är också på G. Bih Jolokian och Hot Lemon har inte velat visa sig än men Jolokian vet jag inte ens vad jag ska ha den till kanske göra chili och bjuda på jobbet eller nåt.

Dock så vart jag lite förvånad på utvecklingen jäklar vad den speedat sen jag kom hem från jobbet. Lägger även in en bild på odlingen, dagtid så ligger solen på hela förmiddagen och tanken är att stödja lite med en hps-lampa.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Woohoo!

Hittade den här annonsen.

http://www.odla.nu/annons/viewItem.php?id=1812

Nu ska det odlas världens starkaste chili! Bhut Jolokia FTW!!!

Marcus som man köper av verkar vara en kalaspojk. Han funtar på att starta sida, så handla nu på av honom ;)


Världens starkaste peppar

Publicerat 2007-10-29 09:05

Världen har fått en ny pepparkung. "Bhut Jolokia" är nästan dubbelt så stark som den tidigare mästaren "Red Savina".

Det är forskare vid New Mexico State University som har uptäckt vad som just nu är världens starkaste chilipeppar. Pepparen har sitt ursprung i Assam i Indien där den bär smeknamnet "spökpeppar" eftersom den genom sin styrka kan förvandla folk till spöken.

Mätningar, som har erkänts av en kontrollant från Guinness rekordbok, visar att den nya pepparen har en styrka på en miljon SHU mot "Red Savinas" bleka 577.000 SHU.

SHU är en förkortning för Scoville Heat Units, uppkallad efter kemisten William Scoville som uppfann enheten 1912 för att kunna mäta styrkan i pepparsmaken.

"Bhut Jolokia" blev "upptäckt" av amerikanen Paul Bosland under ett besök i Indien 2001. Bosland, som är ansvarig för Chilipepparinstitutet vid New Mexicos departement för växter och miljö, odlade sedan den nya chilin i tre år för att få fram nog med frön för att kunna utföra ett test av deras styrka.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Har 7 sånna plantor på G 4 av dem ser lovande ut ska rapportera om det blir ngt

Woohoo!

Hittade den här annonsen.

http://www.odla.nu/annons/viewItem.php?id=1812

Nu ska det odlas världens starkaste chili! Bhut Jolokia FTW!!!

Marcus som man köper av verkar vara en kalaspojk. Han funtar på att starta sida, så handla nu på av honom ;)


Världens starkaste peppar

Publicerat 2007-10-29 09:05

Världen har fått en ny pepparkung. "Bhut Jolokia" är nästan dubbelt så stark som den tidigare mästaren "Red Savina".

Det är forskare vid New Mexico State University som har uptäckt vad som just nu är världens starkaste chilipeppar. Pepparen har sitt ursprung i Assam i Indien där den bär smeknamnet "spökpeppar" eftersom den genom sin styrka kan förvandla folk till spöken.

Mätningar, som har erkänts av en kontrollant från Guinness rekordbok, visar att den nya pepparen har en styrka på en miljon SHU mot "Red Savinas" bleka 577.000 SHU.

SHU är en förkortning för Scoville Heat Units, uppkallad efter kemisten William Scoville som uppfann enheten 1912 för att kunna mäta styrkan i pepparsmaken.

"Bhut Jolokia" blev "upptäckt" av amerikanen Paul Bosland under ett besök i Indien 2001. Bosland, som är ansvarig för Chilipepparinstitutet vid New Mexicos departement för växter och miljö, odlade sedan den nya chilin i tre år för att få fram nog med frön för att kunna utföra ett test av deras styrka.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top