Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Så där nu kom folk som KAN igång.

:brynad Själv släpade jag BB:n 5 höjdmeter från svallisen utanför garaget och upp ut på gatan. PUH! :näsblod Lunkade sedan nerför backen och rekade isfriheten så jag visste PNR (sista säkra punkt att avbryta). Tvåans växel och rull till 20 km/h. Startade omedelbums. Höjde tomgången till 1800 rpm och körde sedan en halvtimme. Skillnad på att göra rätt och att kunna tänka vad man borde göra/gjort.. Kroppen får lida för huvudets tillkortakommanden. :hihi

@vongustaf: har du prövat att dra igång den med startkablar från en bil? Springa igång den är jobbigt om man är ensam (som sagt..). Någon som skjuter på i starten är bra++ liksom hjälper till att knuffa hojen uppför först..

Om felet med urladdning kvarstår efter att du dragit ur alla säkringar utom den för tändningen och/eller det inte går att få motorn att gå runt på ett fräsch batteri är det fel någonstans mellan startmotor, startrelä, generator och laddregulator om kablaget annars är felfritt. Men nu har du ju fortfarande prylarna inkopplade. Går motorn runt utan att starta blir det ett helt annat problemfält..

Enl Haynes tappar ett blybatteri ca 1% av laddningen per dygn. Efter 100 dygn är batteriet nere alltså på 37% (0.99^100) och 150 dagar = 22%. Tappar batteriet mer laddning har det inre skador som kortsluter. Sulfation är en sådan men det kan vara irreversibelt. Har du ett nytt batteri som inte håller laddning när det står ostört är det felaktigt. Som tidigare påpekat är det skillnad på att konservera laddning i batteriet (låg temperatur är bättre) och att sätta batteriet i arbete (kallt batteri ger långsammare kemisk reaktion och därmed lägre ström). Överladdning är dåligt i alla avseenden, men det finns gott om källor till vad, hur, varför på det.

Ett friskt vanligt blybatteri har 12.3-12.6 V som vilospänning. Ett underhållsfritt (MF) har 12.8 V.

Så om/när batteriet är verifierat ok, försök starta hojen med starthjälp och mät laddspänningen på batteriet (laddregulatorns funktion) och fortsätt sedan leta ev krypströmskrets. Bakpulver är f ö Haynes batteritvättmedel för att neutralisera ev syras ledande joner på utsidan. [Haynes 9:3, 9:4, REF 46]
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Han går igång utan problem med laddat batteri och går kanonfint. Nu 2 dagar senare så finns inget kvar i batteriet. Nu har jag laddat upp igen,provstartat. Tog sedan ur alla säkringar och ska kolla om ett par dagar igen. Sedan provar jag sätta dit en säkring i taget tills jag hittar felet och går vidare därifrån. Hann med 5-6 mil i fredags iaf :)

Återkommer med info under veckan.
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Ok.. Hojen stog nu i 3 dagar utan säkringar.... Från 13,78 har Jag nu 4,5 volt. Så något före säkringarna gör att Jag tappar ström. Ska nu ta ur batteriet och kolla om ström försvinner utan något påkopplat som någon tipsade om.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ok.. Hojen stog nu i 3 dagar utan säkringar.... Från 13,78 har Jag nu 4,5 volt. Så något före säkringarna gör att Jag tappar ström. Ska nu ta ur batteriet och kolla om ström försvinner utan något påkopplat som någon tipsade om.

Kolla efter dåliga jordpunkter. Kan ställa till med alla tänkbara lustiga fel
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Jordpunkter kollade men ingen skillnad. Står batteriet utanför hojen försvinner inget så det kan inte vara fel på det. Har upptäckt att när batteriet är på plats och alla säkringar är borta så drar det ström ändå... MEN när jag då kopplar bort laddningsregulator så upphör läckan av ström. Jag förstår inte hur det hänger ihop men så blir det. Vet inte om Jag har hittat felet. Någon som har en teori? För han laddar med regulatorn i.

Vid närmare titt på regulatorn kan man konstatera den har nog gjort sitt.

laddregulator.jpg
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det är vanligt fel (överhettning) på regulatorerna UTAN kylfläns. Köp med vingar som tanten sa när jag gick till affären..

Men du måste ju slutföra din första elsystemsfelsökning och mäta klart! (såklart! ;))

Mät både med regulator inkopplad och utan (då på kontaktstiften i sladden som regulatorn ansluts med). Det ska ge samma utslag för:

* Röd/vit sladd i kontakten som ska ha full batterispänning - inget spänningstapp alltså!
* Grön sladd ska ha noll ohms resistans mot jord. Fullgod jordning mao. Mätaren på lägsta ohmintervall eller diod/kortslutningsläget.

De gula sladdarna kommer från generatorlindningarna och ska på 97-98-generatorerna mäta 0,22-0,26 ohm mätt parvis (det blir alltså 3 olika par-mätningar). Det ska däremot INTE gå att få ett mätvärde öht mot jord för någon av de gula sladdarna. Ställ då mätaren på högt kOhm-intervall och mät.

Om det avviker men inte påverkas av in/urkopplad regulator - kolla kablage och kontakter fram till generator. Är det samma värden (inom litet intervall) på alla sladdarna så kolla först så det verkligen är 97-98-generator och inte 99- eller annat. Hondas reservdelsnummermärkning på generatorn kan svara på det. Annars återstår fel på statorlindning i generatorn.

Om det bara avviker med inkopplad regulator blir det istället att kolla kontakter och sladd mot batteriet. Om de är ok hamnar felet i regulatorn. För batteriets jordningskoppling av minus till chassi var ju felfri - eller hur.. (tjatigt jag vet! ;))

Vad hittar du?! :)
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Från den 21/4-23/4 har han med säkringar i dragit 0,06 volt. Det härhör jag till klockan. Då har regulatorn inte suttit i heller. Provade sätta dit den och då började man se strömtapp direkt.

Nu mätvärdena.
Röd= ja spänning utan tapp.
Grön= inte noll utan 00,4
Gula= 0 värde mätt mot jord. Ej heller inget värde mätt mellan de gula.

Fick samma värden med regulatorn i.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Hmm, om du verkligen får 0.00 ohm mellan samtliga gula och jord när regulatorn inte är inkopplad och inget värde alls mellan dem är det något galet åt generatorhållet enligt haynes iaf. Är alla kablar ok ner till generator? Är den jordad bra? Du säger den laddar - men om du kör hojen på hyggligt hög tomgång, kopplar multimetern i serie (koppla loss och koppla in mellan) med ut från regulator som går till batteri. Ger det hyggligt med ampère då? Varva upp försiktigt om du får noll tills du får ett värde. (regulatorn kopplar inte till förrän över en tröskelnivå). Tänk på att inte varva för mycket för multimetern är nog osäkrad på denna inkopplíng. :brinnerup:död:gnissla
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Nu har jag bytt laddningsregulator och hojen går som den ska. Inga strömtapp inga startproblem utan allt går perfekt. Så allt strul var nog laddningsregulatorns fel. Återkommer i frågan om något ändras. :banana
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Nu har jag bytt laddningsregulator och hojen går som den ska. Inga strömtapp inga startproblem utan allt går perfekt. Så allt strul var nog laddningsregulatorns fel. Återkommer i frågan om något ändras. :banana

Gött :tummenupp

Fan så mycke billigare än om generatorn varit balle..... :D
 

Höken1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2012
Ort
Sthlm
Hoj
2003, Honda cbr 1100xx super blackbird
Tjena,

om några veckor är jag en BB-ägare. Jag har läst på en del på nätet om modellen men några frågor kvarstår.

Skulle ni akta er för att köpa en importhoj? Vad ska man kika lite extra på, på en som är importerad?
Hur är körställningen för en kille som är ca 178 cm?
Skulle ni gå på nyare modell snarare än färre mil?

Tack för all eventuell hjälp, hoppas vi ses på vägarna snart!
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Halloj.
Blackbird ägare är oftast lite äldre har jag en känsla av. Inge race,bakhjulsryckta,varvstoppsprovade hojar.
Så det är nog ingen fara import eller inte. Bara allmänskicket är bra.
Jag är 179 och sitter väldigt bra på den. Har själv en 97 som gått drygt 8000 och fungerar utmärkt. Men en insprutare är väl bättre en min förgasare (har jag fått för mig iaf) 99 och senare.

Det som brukar vara problem är kamkjedjesträckare och laddningsregulator. Sedan är väl som sagt allmänna skicket det man kollar på.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Tjena,

om några veckor är jag en BB-ägare. Jag har läst på en del på nätet om modellen men några frågor kvarstår.

Skulle ni akta er för att köpa en importhoj? Vad ska man kika lite extra på, på en som är importerad?
Hur är körställningen för en kille som är ca 178 cm?
Skulle ni gå på nyare modell snarare än färre mil?

Tack för all eventuell hjälp, hoppas vi ses på vägarna snart!

Kolla på "det vanliga" som man brukar kika på hojar. Allmänt skick osv.... Kamkedjesträckare o laddregulatorn är väl "spökena" vad gäller Blackbird, inga jättedyra saker att åtgärda och inte svårare än att man kan göra det själv.
Mil är inget du behöver hänga upp dig på heller, bättre då att haka upp dig på begärt pris och pruta efter eget behag.
Min har gått drygt 3000 mil och polarens har passerat 10000 men inget du märker av varken som förare eller som hemmamekaniker :tummenupp

Du har väl normal japansk längd så du borde sitta som gjuten på maskinen. Tom jag som är 190++ sitter bra.

Köpt redan eller letar fortfarande?
 

Höken1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2012
Ort
Sthlm
Hoj
2003, Honda cbr 1100xx super blackbird
Ok, tack för tipsen. Har inte inhandlat än då jag är utomlands, men har ögonen på en 02:a för ca 40 loppor, som jag förhoppningsvis kan få ner något.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Köpte en Blackbird igår och hej vad det går :yoparty dock så noterar jag att den har lite kamkedjerassel över 2000 varv, antar att jag borde köpa en ny kamkedjesträckare, är det så att de nyare hojarna har någon uppdaterad variant. På amerikanska forum så snackar de om att man kan köpa spännaren från x11 men det bör väl vara exakt samma? Sen är mina trottlebodies så osynkade så man kan tro att det är en v-twin på tomgång, tydligen hade den tidigare ägaren lagt mer vikt på vissa servicepunkter typ ventiljustering vilket iofs är bra..

Något annat jag bör tänka på att kolla när jag ändå är i farten?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tydligen ska man justera spelet mellan kuggflankerna på balansaxlarna, vilken ingen verkar ha gjort med tanke på hur mycket man kunde vrida på dem. Finns ej heller med som någon servicepunkt vilket det kanske borde liksom synkning av trottelbodys. Efter lite justerande så försvann allt skrammel, endast lite rassel från kamkedjan nu så med en ny spännare så borde den bli tyst! Skönt att det var så enkelt att lösa det! :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Köpte en Blackbird igår och hej vad det går :yoparty
Något annat jag bör tänka på att kolla när jag ändå är i farten?

Motorgång och/eller tajt skrev gör ju att många föredrar V-motorer (VFR). Kanske var en sådan tidigare ägare.. :hihi

Svaret på vad man bör göra finns lätt funnet med bra bekrivningar i tråden. Kolla att övre stötdämparfästet har en distansbricka på 4-6 mm så du får en mer behagligt lättsvängd hoj. Annars är det du tog upp och laddregulatorn (utan kylfläns) problemen. Resten är mellan att piffa, modda eller putsa och gno. Billig och säker drift trots höga prestanda.

hej och välkommen såklart då nu ingen sagt något ditåt.. :tummenupp
 
Last edited:

Höken1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2012
Ort
Sthlm
Hoj
2003, Honda cbr 1100xx super blackbird
Sådär, då var hojen inköpt. Blev en metallic -03, går finfint. Den rasslar lite dock, men hur vet man om det är kamkedjan?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top