Rookie bibeln kap 1

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Då det varit osedvanligt dålig med roliga trådar så får jag väll släppa kap ett på mitt tänkta vinter jobb. Det har varit jävligt dålig stil på nya R-gubbar så här kommer vissa guidelines. Det förekommer som vanligt stavfel när jag skriver.


Rookie bibeln

Ett försök för er dödliga (A-förare och talibaner samt annat löst folk) att förstå ”the way of the Rookie”

Kap 1 Förberedelser:

Du har nu vandrat in i den fina värden. För att börja förstå hur allt funkar måste vi klargöra vissa saker. Tvåtakt kallas: blyrök/talibaner eller annat valfritt skällsord. Dessa människor är som djävulen själv och allt dom vill är att blyröken ska ta över jorden än en gång och kväva all fyrtakt i en enda i ett blått moln av giftig 747. Låt dig inte luras av dessa herrar/damer. Dom kan vara trevliga men bara för stunden. Sedan kommer det smygande lika säkert som att en blyröks-räjser alltid skär ihop på sista varvet (eller när dom inte orkat köra mer). "Prototyp-räjsing". Detta är en av talibanernas så kallade huvud argument. Ja det verkar vara så att dom lever för detta. Detta begrepp skall vist innefatta någon form av chassi (DBS?) och någon form av motor (Puch?) . Stå i mot!!! Du vet ju endå innerst inne att det egentligen bara handlar om att ”dom” kör moppar och du kör räjser. Befatta dig inte för mycket med dessa då dom kan lura in dig på ”den mörka sidan” och då pratar vi inte SS hojar (mer om detta senare). Håll dom på avstånd. Du får dock dricka upp deras öl och äta deras mat så länge dom själva inte märker att du snyltat/stulit. Detta för att dom inte ska kunna utpressa dig och tvinga dig att köra en sån där moppe.

Sen finns det en kategori till. Dessa herrar har lite av maffians drag. Duccatisterna… Dessa herrar har snöat in på något pizza märke. Dom märks inte alls lika mycket som Talibanerna (oftast har dom skutit motorn innan dom ens kommit till depån) men dom är minst lika hängivna att ta över världen. Här kommer det mycket tjöt om Desmoshajjt styrning och ”vassa shassssin” gärna blandat med någon italiensk fras. Detta är ren lögn, lyssna inte på dom utan släng åt dom en kopp kaffe och skrik "ässprääsoo"! Man kan säga att dom är som alkisarna på stan. Man ser dom oftast i gäng berusade på gammalt hemkört dom köpt från pizza-landet. Dom ruffas, pratar otydligt och osamman hängande om någon serie dom hittat på i nått land långt långt bort där någon av en händelse lyckades få en Pizza-räser i mål. Troligtvis är allt detta ihopkokat efter för mycket Grappa (skiten dom dricker om nätterna) och du bör inte lägga din dyrbara tid på dom. Fördelen är att dom brukar ha med sig någon form av fru (och det är hon som bestämmer) och där kan du snylta mat om du förklarar hur synd det är om dig.

När vi nu har gjort klar den ljusa och den mörka sidan kan vi fortsätta. Någon eller några kommer säker att säga att du måste träna. Bibeln säger tvärt om öl/sprit/snabb-cigg/pizza/donken ja till och med kvinnor är bättre än en fjollig runda i skogen. En sann R-pilot skall vara helt slut på varav 5. Varken mer eller mindre. Där av förklarar du att det är bara talibaner och A-förare som tränar när du inte orkar köra mer en 8 varv på en LMS träning.

Nästa kap ska vi behandla hojen...
/björn
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Sirjerry skrev:
2360030 :hoppskrat Skön läsning ser redan framemot nästa kapitel :hoppskrat


Har ju endel annat skit just nu men jag hoppas kunna släppa ett i månaden om inte SH blir för tråkigt, då får jag väll plita lite mer...Vidare bör ni veta att detta är ett typ av intro dom viktigare sakerna kommer sen :D

björn
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Thompson skrev:
2360041 Nu får du många nya fiender björn:D
hehe kul läsning:tummenupp


Ähh dom kan inte röra mig med deras små gnälliga motorer som endå bara går tre varv efter att utetempen stigit 5 grader :2cool

ne nu är det dags för ett tränigngs pass till :öl

björn
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Det är ju strålande och sant!
Fattas bara din östgötska dialekt på detta...Ge oss nr 2 nu...Trodde ALDRIG att jag skulle säga det till en kille=)


//Mange
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Jojo, finns ju några som drabbats av den alsmäktiges visdomsord:D
Men i vanlig ording så finns det utrymme för misstolkningar herr messias.

Vi snackade hu om det här för ett par helger sedan å då kom vi ju fram till att bland annat underhålls biten på en Ducce jämfört med en sur Subba inte på någe sätt är till Hyndans fördel:rolleyes:
Tar vi och mäter tid för att få hojen i körbart skick före race så finns det ingen som lagt så många frustrerande förbannande djäflar skit minuter på att få igång hojen som du min vän.

Sedan måste jag medge att Bibeln trots allt är underhållande så ta nu å släpa upp röven från stolen, smek tangent bordet å ge oss fortsättningen på första Björne-boken:tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Detta är helt underbart men du är ju ett årförsent dessa fina riktlinjer fanns ju inte när jag blev inlurad i detta träsk :)
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Gött Björn. Det där har jag velat säga en längre tid, men inte vågat :tungan
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
christer skrev:
2361510 Jojo, finns ju några som drabbats av den alsmäktiges visdomsord:D
Men i vanlig ording så finns det utrymme för misstolkningar herr messias.

Vi snackade hu om det här för ett par helger sedan å då kom vi ju fram till att bland annat underhålls biten på en Ducce jämfört med en sur Subba inte på någe sätt är till Hyndans fördel:rolleyes:
Tar vi och mäter tid för att få hojen i körbart skick före race så finns det ingen som lagt så många frustrerande förbannande djäflar skit minuter på att få igång hojen som du min vän.

Sedan måste jag medge att Bibeln trots allt är underhållande så ta nu å släpa upp röven från stolen, smek tangent bordet å ge oss fortsättningen på första Björne-boken:tummenupp


Detta är inte minna visdomsord utan nått jag fick lära mig som spoling av dom "gammla" och känner som min skylldighet att lära vidare då det börjar spåra ur i R-träsket. Dock blir det ju kanske en liten personlig vinkling men det skall försökas att undvikas.

björn
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En riktig Rookie köper en gammal Fjord Transvestit med stora rosthål & körförbud, sedan lägger han halva rejsbudgeten på att laga liket som aldrig kommer att ta honom lagligt till en enda tävling.

Med femton 2:eek:r i besiktningsprotokollet så lastas likbussen full med alla grejer som man inte behöver för en race weekend, dom grejerna som man verkligen behöver har man aldrig råd att köpa.

Väl framme på banan (oftast mitt i natten) så försöker man att resa det nyinköpta depåtältet från Rusta, efter 3-4 pilsner och ännu fler svordomar så svimmar man i tältet.

Nästa morgon så väcks man av tvåtaktstalibanernas revelj 08.00, huvudet bankar och dieselmannen har pissat i ens mun.

Nu börjar jakten på att låna allt som man aldrig har råd att köpa, frukost, olja, kedjepray, kompressor, däckkrängare osv....
 

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GÖTEBORG
Hoj
R6 SuperSport
GSXR1100R skrev:
2362464 En riktig Rookie köper en gammal Fjord Transvestit med stora rosthål & körförbud, sedan lägger han halva rejsbudgeten på att laga liket som aldrig kommer att ta honom lagligt till en enda tävling.

...

:fakta :fakta :fakta
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
GSXR1100R skrev:
2362464 Massa rolig text


Yes helt rätt som kommer att berättas i senare kapitel. Betänk nu också att detta är gammla testamentet om 10 år kommer någon yrvaken Rookie vakna på A-torp och börja fila på nya :D
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ja vad vore en depå utan lite rostiga Transiter :va

Fast jag fick bara 4 st 2:eek:r och 4 st anmärkningar och 2:eek:rna är fixade så jag får faktiskt köra den lagligt nu. Är jag ingen rookie längre då?
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Magnus skrev:
2363736 Ja vad vore en depå utan lite rostiga Transiter :va

Fast jag fick bara 4 st 2:eek:r och 4 st anmärkningar och 2:eek:rna är fixade så jag får faktiskt köra den lagligt nu. Är jag ingen rookie längre då?
Kanske kan läggas in i facket som driftig och välbergad rookie?
Eller så har du helt enkelt lurat en annan rookie att laga bilen i byte mot att frakta hans hoj till träning/tävling(som du förövrigt nu har glömt efter helgens intag av kvalpilsner (man får dricka lika många som den plats man senast kvalade in på)......
kan något av detta stämma eller är du rent av ingen rookie längre:va


Edit: Bra jobbat Nallen:tummenupp
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Magnus skrev:
2363736 Ja vad vore en depå utan lite rostiga Transiter :va

Fast jag fick bara 4 st 2:eek:r och 4 st anmärkningar och 2:eek:rna är fixade så jag får faktiskt köra den lagligt nu. Är jag ingen rookie längre då?

Pffth.....A förar stuk
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Magnus skrev:
2363736 Ja vad vore en depå utan lite rostiga Transiter :va

Fast jag fick bara 4 st 2:eek:r och 4 st anmärkningar och 2:eek:rna är fixade så jag får faktiskt köra den lagligt nu. Är jag ingen rookie längre då?
Nu riskerar du att klassas upp till A-förare.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Skönt att höra att de nya rookiesarna är lika lönnfeta och skitiga som oss som gett upp.

Det finns mästerliga episoder under SH-medlemmarnas RR-bana och alla bottnar ju i dennna bibeln av bestridliga sanningar.

Alla flygande tält, Jorpes Transit som stannade i Linköping men jag vågade inte stanna för jag hade just satt fast växellådan på Dodgen med spännband, Johans leca-samling, cigg och folköl, de legendariska matkrigen som vi vanliga dödliga bara hör berättas om......och kanske framförallt kanske Jorpes som säljer Transiten till en kille som infarkt när han inspekterar liket.

Just Jorpes bilar är ju en eget kapitel. Transiten tyckte jag såg döede ut redan INNAN Mr Lovebajker hade tagit sin licens...
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top