Triumph Speed Triple-tråden.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du tänker köpa en -05 kolla så frambromsen känns bra. Det var strul med svampig frambroms som fixades på garantin/goodwill men alla kanske inte gjort detta. Lösningen sades vara byta kolvar i oken. Jag bytta till gsx-r ok istället.
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Jag faller in i kören och säger att J0ckes 07a känns helt underbar i alla register då den numera är i min ägo;).

Hunnit med 65 mil hittills och som vädret ser ut lär jag nå över 200 innan helgen!
Tack igen för att jag fick köpa den, den får mer kärlek av mig just nu än vad någon kvinna jag någonsin träffat fått.

Hoppas du finner ditt nya sportåk snart.
 

Erlandsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Tjena!
Har en 07a som idag har arrow pipor på originalplats där jag funderar på att byta till ett låg monterat mivv slipon men är lite fundersam på ljudnivån, klarar man bankraven 95db med ett sådant?

8c71bbfaa3da613b7840581ed06ec94c.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tjena!
Har en 07a som idag har arrow pipor på originalplats där jag funderar på att byta till ett låg monterat mivv slipon men är lite fundersam på ljudnivån, klarar man bankraven 95db med ett sådant?

8c71bbfaa3da613b7840581ed06ec94c.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Inga problem, men köp med db-killer ändå för att vara säker.

Jag faller in i kören och säger att J0ckes 07a känns helt underbar i alla register då den numera är i min ägo;).

Hunnit med 65 mil hittills och som vädret ser ut lär jag nå över 200 innan helgen!
Tack igen för att jag fick köpa den, den får mer kärlek av mig just nu än vad någon kvinna jag någonsin träffat fått.

Hoppas du finner ditt nya sportåk snart.

Kul! Skönt att höra att den tas hand om :)
 
Last edited:

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Tjena. Jag har en speed triple -07 med sprucken display vid hastighetsmätaren, inget som stör jättemycket då det är långt ner men man vill ju ha det helt. Är det något som går byta bara själva glaset på eller måste hela mätarhuset bytas??
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
afc7bfe98e92fd23999460258d5902a9.jpg

Nu med kylarvingar och belly i kolfiber. Framförallt fint att bli av med den tråkiga originalplasten på kylarvingarna.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Någon som har koll på skivbromsar fram till Speed Triple (2013 ABS)
Mina orginal har slagit sig och är inte så sugen på att köpa ett par mediokra orginalskivor.

Någon som monterat Wave skivor? Vilka märken är bra? Och har ni några tips på svenska ÅF?
Har inget emot ebay men alltid skönt att kunna byta om det är något strul, är lite trött på att betala fraktavgift så fort någon bråkar och man måste köra retur.

Sen verkar det rätt struligt med Speed Triple och modellår, jag har en 2013, men många reservdelar täcker bara in 2011-2012, vad jag kan se och läsa mig till så är min 2013 samma modell som tidigare år. Någon som har koll eller vet varför det är så?

//Smygarn
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nån som vet om hur många modeller/årsmodeller som har samma hub av modeller med enkelsving? Gäller en t509 och jag undrar om det är samma på senare modeller? Sprint, har den enkelsving och är kompatibel?

Gäller alltså själva drevhuben.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nja, det är inte bara att enkelt fetta in utan det blir lite mer jobb att plocka isär, fetta in och sätta ihop igen... Tre timmars jobb på verkstad. Jag tar lite längre tid på mig eftersom jag gör rent allting också...

Knirk i fjädringen. Gissar på övre stötdämparfästet men har svårt att härleda. Är det lagrat eller bussning? Vad tar stryk? Farligt? Är det stötdämparen så får det anstå, kommer nog Wilbers både fram och bak men inte i år.

Kolla gärna på mitt inlägg ovan också. Bildas ett zigzagmönster på däcket, den nya randen när man provocerar lite i böjarna. Går rått när den börjar rulla, känns i gumpen.. Gissar på lager i huben. Teori?

Inte min hoj men har ett visst ansvar jag ämnar leva upp till. En t509 -98.

Jelp!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Knirk i fjädringen. Gissar på övre stötdämparfästet men har svårt att härleda. Är det lagrat eller bussning? Vad tar stryk? Farligt? Är det stötdämparen så får det anstå, kommer nog Wilbers både fram och bak men inte i år.

Kolla gärna på mitt inlägg ovan också. Bildas ett zigzagmönster på däcket, den nya randen när man provocerar lite i böjarna. Går rått när den börjar rulla, känns i gumpen.. Gissar på lager i huben. Teori?

Inte min hoj men har ett visst ansvar jag ämnar leva upp till. En t509 -98.

Jelp!

Hade nyligen knirk i fjädringen igen och precis som förra gången var det stötdämparfästet och inte lagringen. Nållagren var smorda men de två halvorna i båda fästena satt hårt ihop och jag lade inte ner tid på att få isär dem... :rodnar

Förra gången lossade jag båda stötdämparfästena och fettade in dem, men tog inte isär halvorna, men tystade knirket. I lördags knirkade den igen men då körde jag bara in kedjesmörja där. Det tystnade inte med en gång men efter 30 mil var det tyst! :tummenupp

Är nållagren dåliga är det bara att köpa nytt. Lite jobb men smörjer man dem sedan minst vart annat år så håller de minst 16 år som mina gjort! :D

Bakre hjullagret känner man spel om det är mycket. Annars tar man loss bakaxeln, muttern sitter med 146 Nm, så kan man kolla lagren. Dubbellagret brukar gå först eftersom det inte går att smörja.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hade nyligen knirk i fjädringen igen och precis som förra gången var det stötdämparfästet och inte lagringen. Nållagren var smorda men de två halvorna i båda fästena satt hårt ihop och jag lade inte ner tid på att få isär dem... :rodnar

Förra gången lossade jag båda stötdämparfästena och fettade in dem, men tog inte isär halvorna, men tystade knirket. I lördags knirkade den igen men då körde jag bara in kedjesmörja där. Det tystnade inte med en gång men efter 30 mil var det tyst! :tummenupp

Är nållagren dåliga är det bara att köpa nytt. Lite jobb men smörjer man dem sedan minst vart annat år så håller de minst 16 år som mina gjort! :D

Bakre hjullagret känner man spel om det är mycket. Annars tar man loss bakaxeln, muttern sitter med 146 Nm, så kan man kolla lagren. Dubbellagret brukar gå först eftersom det inte går att smörja.

När jag sökt efter info om hjullager har alla jag funnit varit kapslade. Kommer att kollas av pålitlig verkstad i samband med däckbyte, (till rätt dimension).
Har ryckt i hjulet utan att lyckas känna något galet. Tänker att det är lite annat i rörelse vid färd än vad mina sillmjölkearmar presterar.


Känner visst hopp om att en demontering och inkletning av länkage samt stötdämparfästen i vinter ska göra susen. Ägaren är inte sugen på såna ingrepp nu för de enstaka rundor han kommer hinna att ta. Ska dock se om jag kommer åt att lossa övre och undre stötdämparfäste för att låta lite krypfett flöda där.

Jaha, ska man behöva momentnyckel också? Hoppades det skulle räcka med en torxsats.



Tack för svar! Frågor kan komma flera om det är ok?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet du inte vad du gör och inte har känsla så är momentnyckel ett måste.

Med kunskap och känsla går det också men du får inte berätta det för någon! :D

Verkar knivigt det här. De gånger jag vet att jag gjort fel har jag dragit för mycket, de andra har man sluppit märka...
Får nog bli expertis med ordentliga grejer på det där.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkar knivigt det här. De gånger jag vet att jag gjort fel har jag dragit för mycket, de andra har man sluppit märka...
Får nog bli expertis med ordentliga grejer på det där.

Japp, det vanligaste är att dra för hårt. För att vara säker! :D Och utan kunskap kan det lätt bli för mycket. Det är inte storleken på verktyget eller din styrka som bestämmer hur hårt det ska dras utan det är material och typ av gänga som bestämmer.

Utan kunskap köper man en momentnyckel och använder rätt moment. Men det räcker inte om man inte vet hur man använder en momentnyckel, det är inte bara att dra tills det klickar...:D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Japp, det vanligaste är att dra för hårt. För att vara säker! :D Och utan kunskap kan det lätt bli för mycket. Det är inte storleken på verktyget eller din styrka som bestämmer hur hårt det ska dras utan det är material och typ av gänga som bestämmer.

Utan kunskap köper man en momentnyckel och använder rätt moment. Men det räcker inte om man inte vet hur man använder en momentnyckel, det är inte bara att dra tills det klickar...:D

Vad jag vet är att stora muttern är i nuläget inte dragen med momentnyckel utan med den av förre ägaren tillverkade ringnyckeln+förlängaren. Hans känsla kan jag inte bedöma.

Blir koll av det vid däckbytet.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kört Aprilia Tuono i fyra år nu och gillar verkligen den hojen. Men kände att det var dags och gå vidare, har varit sugen på Speed Triple länge så när det dök upp en fräsch -06 för en vecka sedan så slog jag till. Har blivit knappt 30mil hittills och jag gillar den mer och mer.

Frambromsen imponerade inte vid köpet men med nya bromsbelägg så blev den riktigt bra, motorn går inte lika bra på topp som Tuonon men har en mycket jämnare effekt- och vridmomentskurva. Har beställt ett 17T framdrev då jag i stort sett aldrig kör över 200km/h och föredrar bra drag istället, kanske blir någon kugg upp i bak också men det återstår att se.

Speed Triple.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon som vet om det är 37mm hylsa för att dra fast framdrevet och hur hårt ska den dras?

*Edit*
Dåligt drag i den här tråden, men är det någon mer som undrar framöver så kan jag informera om att det är 36mm hylsa till framdrevet som ska dras med ca 130nm.

Någon som haft problem med knapparna på sina hastighetsmätare? Mina fungerar inte, har lött dit nya knappar enligt rekommendationer på internationella forum. Men det blev ingen skillnad alls..
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Någon som vet om det är 37mm hylsa för att dra fast framdrevet och hur hårt ska den dras?

*Edit*
Dåligt drag i den här tråden, men är det någon mer som undrar framöver så kan jag informera om att det är 36mm hylsa till framdrevet som ska dras med ca 130nm.

Någon som haft problem med knapparna på sina hastighetsmätare? Mina fungerar inte, har lött dit nya knappar enligt rekommendationer på internationella forum. Men det blev ingen skillnad alls..
Nöjd med omdrevningen?

Från en sak till en annan så tog jag än av de för stunden sällsynta turerna med Trajjan häromdan. Eftersom jag har flera cyklar och barn nummer två är på ingång har jag den senaste tiden gått i funderingar på att göra mig av med den brittiska bågen, för att om några år när det finns lite mer tid (...) skaffa en nyare hoj. Men efter turen häromdan och med körningen på Sviestad fräscht i minnet så tror jag hon får vara kvar i familjen ett tag till. Det är en fantastisk hoj med en otrolig motorgång som gör mig glad i hela kroppen. Dessutom med ett chassi som är underbart lättsvängt samtidigt som det är stabilt som tusan vid lite högre tempo. Lekfullt men vuxet kort och gott!

Och sen är den så vacker i sin SE-kostym med lite lätta modifikationer.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top