Regbesiktning turbohoj

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Bearing skrev:
Det finnns två sätt:
1. Du svarar på två personers inlägg i tät följd, då läggs det andra inlägget in i det första.
2. Du kopierar in citatet, markerar det och trycker på
quote.gif
. Sedan lägger du in namnet i qoute-tagen. (skriver in =namn mellan QUOTE och ] )

Nej det här med "dubbelsvar" får jag träna på, funkar inte än :huvet

Agent Apelsin skrev:
Fy fan vilken sevice! :tummenupp
Kommer du förbi linköping bjuder jag på kaffe å bullar. :)

Bara bulle och kaffe är värt en resa till linköping, tackar tackar!! :fyllisar

Robban_C skrev:
Klicka "Svara" på det ena, kopiera hela texten och backa tillbaks, klicka "Svara" på nästa och klipp in det första citatet.

Eller högerklicka på det första och välj "Öppna länk i nytt fönster" och sen kopiera texten. Gå tillbaks till det ursprungliga fönstret och klicka på "Svara" på nästa inlägg. Kopiera in det första citatet osv.

För övrigt väntar jag spänt på fortsättningen av tråden.

Och hur fel det än är så tror jag att Anders har en poäng i att det underlättar att vara lite "äldre/grånad". Och att man dessutom är igenkänd hos den lokale SBP och nu menar jag inte igenkänd i negativ bemärkelse. Är man där några ggr per år men bilar/hojar som alltid är i rätt gott skick så har man så att säga halva inne :D . Men det är ju inte så lätt att komma dit från noll så att säga.

Edit: Öppna kort är nog alltid bra. När besiktningsmannen frågar hur mycket effekt knarren ger så svarar man arligt att den ger 220 hk på fullt laddtryck (även om den nu ger 320 men det är en annan sak) men att den i nuvarande utförande bara ger 132 hk vid 0,1 bar eftersom man inte vill lägga ansvaret för att godkänna 220 hk på SBP-snubben. Att försöka med att den alltid bara kommer att ge 132 hk går inte, vad man än tycker om dom så är dom inte sååå korkade.
Och ja, 220 eller 320 kanske inte är fullt öppna kort men det är i alla fall siffror som är någorlunda rimliga. En 1100 som ger 132 hk med turbo låter inte fullt så rimligt.

Ahhhhhh, det är därför det blir fel!!
Man är en smärt 37åring jajaaaaaa :D :D
Du har klart en poäng där, kontentan är alltså: ljug lite grand så går det :tummenupp
Ja, jag kan köpa det, min flickvän gör så mot mig och det.......fungerar ju :D

Men vafan fick jag inte till ett "trippelsvar" här :banana
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
lahi skrev:
Jaså, det gick? Jag försökte också med de där +20% i effekt och +10% i vrid som gäller för bilar, men enligt besiktningsgubben så gällde det inte för hojar. Där var tydligen originaluppgifterna maxvärden...


Hehe, jag tror dig :hihi Det ska gå ändå, tycker jag.


I mina papper står det 67 kW (91 hk) och "originalmotor med turbokonvertering" :hihi

EXAKT!
Dom säger på fordonstekniska avdelningen att det är +20% effekt och +10% vrid, men under samma tak säger en annan representant att detta INTE gäller hojjar.
För att krångla till det så har du ju det där "helfordonsgodkännandet" som tydligen gäller från -99 års modeller och uppåt, ja du vet efter det här tar man väl jurudikexamen :lol
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
lahi skrev:
... I mina papper står det 67 kW (91 hk) och "originalmotor med turbokonvertering" :hihi
Jojo, det är ju naturligtvis så det måste bli men i det muntliga samtalet med BSP-snubben så funkar antagligen inte det. Han kommer ju att fatta att man blåljuger och då blir han givetvis grinig och då vet vi ju hur det slutar.
Vitsen är ju (tror jag) att vara (eller åtminstone verka) ärlig muntligen och se till att ansvaret inte ligger på dom, det är antagligen enda sättet. Tror jag.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Robban_C skrev:
Jojo, det är ju naturligtvis så det måste bli men i det muntliga samtalet med BSP-snubben så funkar antagligen inte det. Han kommer ju att fatta att man blåljuger och då blir han givetvis grinig och då vet vi ju hur det slutar.
Vitsen är ju (tror jag) att vara (eller åtminstone verka) ärlig muntligen och se till att ansvaret inte ligger på dom, det är antagligen enda sättet. Tror jag.

Du menar kort att man förklarar att man har ökat effekten (låt säga 20%max)
och att man har skaffat intyg på den effekten, så får dom avgöra om dom tycker det är en rimlig trimning :)
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Robban_C skrev:
Klicka "Svara" på det ena, kopiera hela texten och backa tillbaks, klicka "Svara" på nästa och klipp in det första citatet.


Edit: Öppna kort är nog alltid bra. När besiktningsmannen frågar hur mycket effekt knarren ger så svarar man arligt att den ger 220 hk på fullt laddtryck (även om den nu ger 320 men det är en annan sak) men att den i nuvarande utförande bara ger 132 hk vid 0,1 bar eftersom man inte vill lägga ansvaret för att godkänna 220 hk på SBP-snubben. Att försöka med att den alltid bara kommer att ge 132 hk går inte, vad man än tycker om dom så är dom inte sååå korkade.
Och ja, 220 eller 320 kanske inte är fullt öppna kort men det är i alla fall siffror som är någorlunda rimliga. En 1100 som ger 132 hk med turbo låter inte fullt så rimligt.


Kolla vad lite man kan ha på ett reg papper kolla EUN077 på VV

Perfa ... då kan man ha hur mycket turbo lr nått som helst


Rätt papper är A och O....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
krille krokodil skrev:
Du menar kort att man förklarar att man har ökat effekten (låt säga 20%max)
och att man har skaffat intyg på den effekten, så får dom avgöra om dom tycker det är en rimlig trimning :)
Nej, jag menar att man har skaffat intyg på ex vis +15-20% (eller samma som ordinarie effekt á la lahi:s recept) vid si o så laddtryck men att man på frågan om hur mycket effekt knarren ger svarar mer eller mindre ärligt (ex vis "Den ger 220 hk på fullt laddtryck men det är det inte idag"). På så sätt har man presenterat papper som gör att SBP har ryggen fri utan att för den skull försökt föra SBP-snubben bakom ljuset.

Man har alltså presenterat papper som är ok samtidigt som man inte på något som helst vis har förnekat att laddtrycket skenar när knarren är besiktigad. Att laddtrycket och därmed effekten kommer att skena fattar besiktningsmannen garanterat ändå, om man då står och försöker blåljuga "Nej, den kommer aldrig att lämna mer än 132 hk" så är ju det samma sak som att tala om för besiktningsmannen att "Jag tror du är helt dum och går på vilka sagor som helst. Ärligt talat, skulle nån av er vara så samarbetsvillig efter samma situation?

Alltså, papper som funkar hos SBP och ärlighet om vad som kommer efter SBP (eftersom dom fattar i alla fall). Kom ihåg att vad som händer efter SBP är inte deras problem, det är en fråga för polisen, typ flygande besiktning etc (tror ni bylingen kommer att kontrollera hur högt laddtrycket står relaterat vad knarren är bes md?:))
Sen ska givetvis knarren vara i gott skick hos SBP i övrigt också, bra tofflor, hejdare, måttlig ljudnivå etc. Knarren får gärna se bra ut också.
Men om tofflorna är på gränsen och man har en anings bromspåligg så ligger det ju nära att anmärka på motoreffekten också, inte sant?


SSDD:
Din knarr?
Jag vet inte om det står i papperena om en knarr har turbo (nu menar jag inte eftermontage, jag menar original) men det minsta man kan säga är väl att det är fri trimning på sugmotor på den där. :tummenupp
Och hur gör försäkringsbolagen när dom ska räkna på vikt/effekt? :va
Och vad står det här då:
Däckdimension bak: 31.20/75V-48/RE
Fattar inte halvsju av den dimensionen! :D
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Robban_C skrev:
Nej, jag menar att man har skaffat intyg på ex vis +15-20% (eller samma som ordinarie effekt á la lahi:s recept) vid si o så laddtryck men att man på frågan om hur mycket effekt knarren ger svarar mer eller mindre ärligt (ex vis "Den ger 220 hk på fullt laddtryck men det är det inte idag"). På så sätt har man presenterat papper som gör att SBP har ryggen fri utan att för den skull försökt föra SBP-snubben bakom ljuset.

Man har alltså presenterat papper som är ok samtidigt som man inte på något som helst vis har förnekat att laddtrycket skenar när knarren är besiktigad. Att laddtrycket och därmed effekten kommer att skena fattar besiktningsmannen garanterat ändå, om man då står och försöker blåljuga "Nej, den kommer aldrig att lämna mer än 132 hk" så är ju det samma sak som att tala om för besiktningsmannen att "Jag tror du är helt dum och går på vilka sagor som helst. Ärligt talat, skulle nån av er vara så samarbetsvillig efter samma situation?

Alltså, papper som funkar hos SBP och ärlighet om vad som kommer efter SBP (eftersom dom fattar i alla fall). Kom ihåg att vad som händer efter SBP är inte deras problem, det är en fråga för polisen, typ flygande besiktning etc (tror ni bylingen kommer att kontrollera hur högt laddtrycket står relaterat vad knarren är bes md?:))
Sen ska givetvis knarren vara i gott skick hos SBP i övrigt också, bra tofflor, hejdare, måttlig ljudnivå etc. Knarren får gärna se bra ut också.
Men om tofflorna är på gränsen och man har en anings bromspåligg så ligger det ju nära att anmärka på motoreffekten också, inte sant?


SSDD:
Din knarr?
Jag vet inte om det står i papperena om en knarr har turbo (nu menar jag inte eftermontage, jag menar original) men det minsta man kan säga är väl att det är fri trimning på sugmotor på den där. :tummenupp
Och hur gör försäkringsbolagen när dom ska räkna på vikt/effekt? :va
Och vad står det här då:
Däckdimension bak: 31.20/75V-48/RE
Fattar inte halvsju av den dimensionen! :D

Det är just det som verkar vara den springande punkten!
På frågan att besiktiga med ett effektintyg som sa originaleffekt trots att turbo är monterad, menade "ansvarig kontaktperson sbp" att man skulle besiktiga hojjen mot vad man trodde den kunde prestera på maxtryck??
Han menade att man inte kunde ha en motor som levererar samma effekt original som konverterad, utopi säger jag.
Visst kan du det om du gör andra förändringar i motorn.
Allt behöver ju inte vara svart eller vitt.
Jag har så svårt att ta att ett kontrollorgan inte har den kunskapen som uppenbarligen behövs och ändå kan döma vad som är rätt och fel :huvet

SSDD!
Det där måste vara ett av dom där regpapperna som man läser om i tidningarna "besiktningsman sålde falska regintyg" :D
Jag håller med Robban C, det fanns mycket oklart där :hihi
Rickman var det, är det din :va
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
krille krokodil skrev:
SSDD!
Det där måste vara ett av dom där regpapperna som man läser om i tidningarna "besiktningsman sålde falska regintyg" :D
Jag håller med Robban C, det fanns mycket oklart där :hihi
Rickman var det, är det din :va

Näe rå den är besiktigad enlig konstens alla regler ... Då 81 så fick man regga sig som "producent" , hemyggnads reglerna fanns inte ,Bil gick inte att bygga själv pga krockproven ,utan då bara mc .
Rickman är ett chassi kit som man slängde in en japs motor i , i mitt fall en Kawa , med kompressor ( En Drouin supercharger) Det viktiga var kubiken då DVS 1000 cc + = dyraste försäkringen.
Ingen brydde sig då om effekt på en hoj utan allt berodde på CC
Därav saknad av effekt ,motor

Vid registreringen ville man ha intyg ( dispans) på bromsar ,Rampapper =serienumer och importintyg, samt en vågsedel
Jag frågade då vad som måste stå och efter en litet snack med besiktnings mannen kom han fram till dom uppgifterna som står....

Gissa om länstrafikgruppen har haft åsikter.. men jag har aldrig åkt på nått annat än buller :rolleyes: Till och med vår egen "Holstein" (Sista natten med gänget) eller "Tommy Hamren" skakade bara på huvet ( hadde väl än bra dag)
:gnissla
Skall väcka liket till liv nu i vår med ny blåsare och sprut... måste dock fixa en ny laddregulator då den gammla tatt slut ... :banana
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
SSDD skrev:
Näe rå den är besiktigad enlig konstens alla regler ... Då 81 så fick man regga sig som "producent" , hemyggnads reglerna fanns inte ,Bil gick inte att bygga själv pga krockproven ,utan då bara mc .
Rickman är ett chassi kit som man slängde in en japs motor i , i mitt fall en Kawa , med kompressor ( En Drouin supercharger) Det viktiga var kubiken då DVS 1000 cc + = dyraste försäkringen.
Ingen brydde sig då om effekt på en hoj utan allt berodde på CC
Därav saknad av effekt ,motor

Vid registreringen ville man ha intyg ( dispans) på bromsar ,Rampapper =serienumer och importintyg, samt en vågsedel
Jag frågade då vad som måste stå och efter en litet snack med besiktnings mannen kom han fram till dom uppgifterna som står....

Gissa om länstrafikgruppen har haft åsikter.. men jag har aldrig åkt på nått annat än buller :rolleyes: Till och med vår egen "Holstein" (Sista natten med gänget) eller "Tommy Hamren" skakade bara på huvet ( hadde väl än bra dag)
:gnissla
Skall väcka liket till liv nu i vår med ny blåsare och sprut... måste dock fixa en ny laddregulator då den gammla tatt slut ... :banana

Kalas!! :tummenupp
Det är som brorsan, han har ett regpapper där det står "utbytt motor" men inte till vad och med en diffus effektbild.
Guld värd i jänkekretsar och visst blev det en "jätteblockare" :hihi
Du har haft hojjen hela tiden eller :va
Den är inte svart och kanske brukade rasta runt café Ekorren på somrarna för en sådär 10 år sedan :va
Har du någon bild :)
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
krille krokodil skrev:
Kalas!! :tummenupp
Det är som brorsan, han har ett regpapper där det står "utbytt motor" men inte till vad och med en diffus effektbild.
Guld värd i jänkekretsar och visst blev det en "jätteblockare" :hihi
Du har haft hojjen hela tiden eller :va
Den är inte svart och kanske brukade rasta runt café Ekorren på somrarna för en sådär 10 år sedan :va
Har du någon bild :)

:rolleyes:
Yep! You Got mee!

Näe ingen bild ...Än
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
krille krokodil skrev:
... Jag har så svårt att ta att ett kontrollorgan inte har den kunskapen som uppenbarligen behövs och ändå kan döma vad som är rätt och fel :huvet ...
Håller helt med. Och det är ingen ide att klaga heller eftersom vi inte är den som anses ha den rätta kompetensen.


SSDD:
Låter som en trevlig knarr. Jag kanske skulle ta mig i kragen och sätta ihop min Bimota så får vi som håller på "rambyggen" ta oss en träff nån gång.
Men jag får väl förstås ingen tid över. :gnissla
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Robban_C skrev:
Håller helt med. Och det är ingen ide att klaga heller eftersom vi inte är den som anses ha den rätta kompetensen.


SSDD:
Låter som en trevlig knarr. Jag kanske skulle ta mig i kragen och sätta ihop min Bimota så får vi som håller på "rambyggen" ta oss en träff nån gång.
Men jag får väl förstås ingen tid över. :gnissla

Ser att du har en del exotiska hojjar du, "Harris" och "Bimota" och så såg jag "katana".
Har en själv också med 1168 och gas :yoparty men den verkar vara i samma fas som din Bimota
Körde med den ett par år så skulle jag bara........och på den vägen är det.
Har hunnit flyta några hojjar under bron sedan dess :hihi
Men kvar finns den och den har ju blivit en barndomskompis som jag hoppas får leva med resten av livet.
Han är gammal och har sina brister (konstruktionsmässiga), men vem har inte det :D
Det är något speciellt med dom för alla som har dom får något speciellt i blicken när man snackar katana med dom :tummenupp
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
krille krokodil skrev:
Ser att du har en del exotiska hojjar du, "Harris" och "Bimota" och så såg jag "katana".
Har en själv också med 1168 och gas :yoparty men den verkar vara i samma fas som din Bimota
Körde med den ett par år så skulle jag bara........och på den vägen är det.
Har hunnit flyta några hojjar under bron sedan dess :hihi
Men kvar finns den och den har ju blivit en barndomskompis som jag hoppas får leva med resten av livet.
Han är gammal och har sina brister (konstruktionsmässiga), men vem har inte det :D
Det är något speciellt med dom för alla som har dom får något speciellt i blicken när man snackar katana med dom :tummenupp
Sitter och ler när jag läser. Skulle bara.... Jo, det är nåt som känns igen.
Jag "skulle ju bara" bygga ihop en relativt standardpuffra till KB1:an men senn dök en 1260 i delar upp. Så jag "skulle bara" sätta ihop motorn och då den var nästan ihop dök en bigblock dyl upp. så jag "skulle ju bara" byta cyl. Det var sisådär 7-8 år sen. :)
"Skulle bara" göra lite småmoddar på Katanan men sen så....
Och nu står jag med en binge knarrar i delar och har helt plötsligt blitt med hus som ska renoveras också. Suck. Men jag får ju möjlighet att ha en knarr hemma ist f som förr att ha 1,5 mil med bil hemifrån till knarren.
Men KB1:an, Harrisen och Katen får stå kvar hos mig, de båda andra "dussinhojarna" ska säljas till våren.
Och ja, vissa knarrar har en tendens att bli "barndomskompisar". De tar mindre plats och binder mindre kapital än en urball bil så då blir det lätt så. Fick faktiskt alldeles nyss en förfrågan om att sälja KB1:an men nej, jag kan inte. Jag kan verkligen inte.

Jag antar att du hittat Katana/GSX1100-tråden? (ser att du är rätt ny här)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
SSDD skrev:
:rolleyes:
Yep! You Got mee!

Näe ingen bild ...Än

Häftigt :tummenupp :tummenupp
Då har du och jag nog träffats utan att veta om det.
Den var ju grym så det är klart att du skall fixa till den.
Hur är det att köra med kompressor då :va är det jämförbart med turbo :va
Fösök fixa ett par bilder, den var ju som sagt jäkligt tuff, retro killer :D

Robban_C skrev:
Sitter och ler när jag läser. Skulle bara.... Jo, det är nåt som känns igen.
Jag "skulle ju bara" bygga ihop en relativt standardpuffra till KB1:an men senn dök en 1260 i delar upp. Så jag "skulle bara" sätta ihop motorn och då den var nästan ihop dök en bigblock dyl upp. så jag "skulle ju bara" byta cyl. Det var sisådär 7-8 år sen. :)
"Skulle bara" göra lite småmoddar på Katanan men sen så....
Och nu står jag med en binge knarrar i delar och har helt plötsligt blitt med hus som ska renoveras också. Suck. Men jag får ju möjlighet att ha en knarr hemma ist f som förr att ha 1,5 mil med bil hemifrån till knarren.
Men KB1:an, Harrisen och Katen får stå kvar hos mig, de båda andra "dussinhojarna" ska säljas till våren.
Och ja, vissa knarrar har en tendens att bli "barndomskompisar". De tar mindre plats och binder mindre kapital än en urball bil så då blir det lätt så. Fick faktiskt alldeles nyss en förfrågan om att sälja KB1:an men nej, jag kan inte. Jag kan verkligen inte.

Jag antar att du hittat Katana/GSX1100-tråden? (ser att du är rätt ny här)

Nej, jag har faktiskt inte sett tråden än.
Skall kolla upp den.
Det börjar bli lite svårt att få tag på delar till dom numera.
Du har möjligen inte adressen till någon som tillverkade krasch-kåpor till Katanerna :confused:
Det finns/fanns en firma i England som sålde såg jag på nätet för några år sedan, men nu är den adressen bortrensad för länge sedan.

Vem har ett bra sortiment på NOS grejor till hojjarna idag, någon som vet :va
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
krille krokodil skrev:
Häftigt :tummenupp :tummenupp
Då har du och jag nog träffats utan att veta om det.
Den var ju grym så det är klart att du skall fixa till den.
Hur är det att köra med kompressor då :va är det jämförbart med turbo :va
Fösök fixa ett par bilder, den var ju som sagt jäkligt tuff, retro killer :D



Nej, jag har faktiskt inte sett tråden än.
Skall kolla upp den.
Det börjar bli lite svårt att få tag på delar till dom numera.
Du har möjligen inte adressen till någon som tillverkade krasch-kåpor till Katanerna :confused:
Det finns/fanns en firma i England som sålde såg jag på nätet för några år sedan, men nu är den adressen bortrensad för länge sedan.



Vem har ett bra sortiment på NOS grejor till hojjarna idag, någon som vet :va

Personligen tycker jag inte att du ska satsa på gas i dagens läge eftersom det inte är tillåtatna i racing idag, tyvärr.

Men iom att de har blivit förbjudet ganska nyligen tror att 2004 var sista säsongen det var tillåtet så borde det finnas möjlighet att få tag i beg.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
andersbrink skrev:
NOS? "New Or Similar" eller Lustgas? Jag har två kompletta lustgaskit liggandes. Det är inte det gamla vanliga http://www.holley.com/products.asp?product=03008NOS utan en hottad variant av http://www.holley.com/products.asp?product=03008RNOS
Inklusive flaska. De är väl använda men fräsha/renoverade innuti.

Har ju ett set i dag, så jag var ute efter slangar och jag vet att det finns in "inkopplingsmodul" numer för gasen som gör att den kommer fint och inte som en spark.
Känner du igen det, vad kan man köpa sådant idag :va
Bra då det kanske är lite fuktigt etc.
På vad sätt är ditt system moddat :va

Färnbo skrev:
Personligen tycker jag inte att du ska satsa på gas i dagens läge eftersom det inte är tillåtatna i racing idag, tyvärr.

Men iom att de har blivit förbjudet ganska nyligen tror att 2004 var sista säsongen det var tillåtet så borde det finnas möjlighet att få tag i beg.

Spelar ingen roll för mig då jag aldrig dragit mot någon annan "under ordnade fårhållanden" :hihi alltid utan regler, först fram har räckt hittills :D
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En enkel tvåstegsraket med lustgas kan lätt ordnas med hjälp av ett elektroniskt blinkersrelä som man öppnar och byter ut kondensatorn mot halva värdet. Det gör att den blinkar dubbelt så snabbt mot normal "felaktig blinkerslampa" och landar då runt 7 av/påslag i sekunden. Perfekt att pulsa solenoiderna med och därmed halvera effekttillskottet. En pulsbreddsmodulerad kontroller kostar ca 100 gånger mer än ett blinkersrelä och tillför inget speciellt, iaf inte på en gathoj.

Mina kit innehåller även purge, sopparegulator samt stor soppapump.

<edit>Slangar? Hansen Racing eller Persåkers (nära dig)</edit>

krille krokodil skrev:
Har ju ett set i dag, så jag var ute efter slangar och jag vet att det finns in "inkopplingsmodul" numer för gasen som gör att den kommer fint och inte som en spark.
Känner du igen det, vad kan man köpa sådant idag :va
Bra då det kanske är lite fuktigt etc.
På vad sätt är ditt system moddat :va
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
krille krokodil skrev:
Spelar ingen roll för mig då jag aldrig dragit mot någon annan "under ordnade fårhållanden" :hihi alltid utan regler, först fram har räckt hittills :D

Det gillar jag oxå :yoparty , enda nackdelen är ju att det blir alldeles för lite racing på gatan. En av orsakerna till att jag åker under organiserade former.

Kanske dags att dra igång något liknande som bilkillarna har, ett stockholm open eller Birka cup för hojar, nån intreserad ?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top