GSX 1400-tråden

rockstone

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2012
Ort
Uppsala
Hoj
HUSABERG FE 450
Jag har en som gått 10k Mil, En ägare innan mig (gått europaresor). Intressant?

Jag har bytt olja, filter, luftfilter, styrlager, styre, styrhöjare, blinkers, gaffeln har varit in på service.
Tanken skulle behöva en omlackering bland annat, dåliga bromsskivor.

- - - Updated - - -

Ingen som har eller vet av en "biglady" med skavanker eller defekter till ett bra pris?
Måste ju börja med ett nytt projekt:va
Se mitt svar ovan.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Jag har en som gått 10k Mil, En ägare innan mig (gått europaresor). Intressant?

Jag har bytt olja, filter, luftfilter, styrlager, styre, styrhöjare, blinkers, gaffeln har varit in på service.
Tanken skulle behöva en omlackering bland annat, dåliga bromsskivor.

- - - Updated - - -


Se mitt svar ovan.

Jag har svarat dig med ett pm :tummenupp
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Mina planer på mitt nästa projekt baserat på gsx 1400 grusas av den är helfordonsgodkänd :brinnerup
Har kontaktat sfro o väntar svar, men vad säger ni, äre tvärstopp o bygga på "stora damen"? Geometrin på hojen skall behållas.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mina planer på mitt nästa projekt baserat på gsx 1400 grusas av den är helfordonsgodkänd :brinnerup
Har kontaktat sfro o väntar svar, men vad säger ni, äre tvärstopp o bygga på "stora damen"? Geometrin på hojen skall behållas.
Ingen aning men är nyfiken på hur du skulle bygga
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Ingen aning men är nyfiken på hur du skulle bygga

Tanken är att bygga en modern katana, med karossen från just katana, har samlat ihop de flesta kåpor och tank.
Men skall jag bygga på en 14, så måste jag ändra så pass mycket att det räknas som ombygggt fordon - efter en sfro besiktning :va
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tanken är att bygga en modern katana, med karossen från just katana, har samlat ihop de flesta kåpor och tank.
Men skall jag bygga på en 14, så måste jag ändra så pass mycket att det räknas som ombygggt fordon - efter en sfro besiktning :va
Har sett nån bild på ett sånt bygge.Förmodligen byggd utomlands var iallafall snyggt gjort
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Ja det finns några byggen I Japan, o nån I Storbritannien, men annars verkar det inte vara så vanligt, kan ju såklart bygga på en bandit 1200, men inte lika snygg ram där, och en betydligt omodernare konstruktion, samt enkeldämpare bak, ska ju vara dubbel på en katana ju :Bugar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ja det finns några byggen I Japan, o nån I Storbritannien, men annars verkar det inte vara så vanligt, kan ju såklart bygga på en bandit 1200, men inte lika snygg ram där, och en betydligt omodernare konstruktion, samt enkeldämpare bak, ska ju vara dubbel på en katana ju :Bugar

Inte på alla :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tanken är att bygga en modern katana, med karossen från just katana, har samlat ihop de flesta kåpor och tank.
Men skall jag bygga på en 14, så måste jag ändra så pass mycket att det räknas som ombygggt fordon - efter en sfro besiktning :va

Det är väl bara att spara originalprylarna och flytta över när det är dags för besiktning?
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Det är väl bara att spara originalprylarna och flytta över när det är dags för besiktning?

Den tanken har också funnits, dock känns det som det kan bli lite halvdant byggt då när man inte kan ta bort gamla fästen osv som sitter orginalare på ramen :va

Men enligt sfro, så om jag även byter gaffel, eller bromsar, så kan jag få igenom det som "ombyggt fordon" något som ändå funnits med i tankarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den tanken har också funnits, dock känns det som det kan bli lite halvdant byggt då när man inte kan ta bort gamla fästen osv som sitter orginalare på ramen :va

Men enligt sfro, så om jag även byter gaffel, eller bromsar, så kan jag få igenom det som "ombyggt fordon" något som ändå funnits med i tankarna.

Jag skulle ju helst vilja göra precis så att man modifierar med adapter eller nåt så att allting kan återställas. Eller rent av i glasfiber gjuta av underdelen på 1400-tanken samt överdelen på katanatanken och foga samman. Sedan kan du göra fler och sälja.

Finns nåt tätningsmedel som kan användas invändigt.

Naturligtvis gör du då även sadel mm så att du kan sälja kompletta katanakit.

Men funderar du på annan gaffel så har du ju löst problemet där.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Jag skulle ju helst vilja göra precis så att man modifierar med adapter eller nåt så att allting kan återställas. Eller rent av i glasfiber gjuta av underdelen på 1400-tanken samt överdelen på katanatanken och foga samman. Sedan kan du göra fler och sälja.

Finns nåt tätningsmedel som kan användas invändigt.

Naturligtvis gör du då även sadel mm så att du kan sälja kompletta katanakit.

Men funderar du på annan gaffel så har du ju löst problemet där.

Jo, det skulle säkert gå o kränga några kit, men vilket jobb!
Tankar ska va i plåt, eller alu, mycket lättare o svetsa än o kladda polyester :3freak

Ja precis, det är kanske den lindrigaste vägen att gå.
Nån som vet hur försäkringen beräknas när det är "ombyggt fordon"?
O skrik till om ni vet av nån halvratig 14!:tummenupp
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Hej alla. Jag skall köpa nya däck snart. Har kört med Dunlop mestadels. Vad har ni på era hojar och vilket däck föredrar ni? Det här har vi högst troligt snackat om förut men kan vara värt att ta upp igen.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej alla. Jag skall köpa nya däck snart. Har kört med Dunlop mestadels. Vad har ni på era hojar och vilket däck föredrar ni? Det här har vi högst troligt snackat om förut men kan vara värt att ta upp igen.

Nu kör jag iofs inte längre GSX men jag brukar donera framdäck (jag byter alltid i par) med bra mönster till Maveric. De är enligt honom mycket slitstarka med bra våtgrepp. Det är Michelin Pilot Road 4 GT dvs den förstärkta varianten som behövs till stora hojar med vikt och mycket vrid. Då GSX har sjukt bra bottenvrid vill jag minnas att den suddade däck rätt friskt så förstärkta däck skulle den nog må bra av.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Tack Maggy :tummenupp
Ja kanske det blir Michelin.......någon annan som har förslag på däck som ni tycker passar våra hojar med mycket bottenvrid?

Någon som kommer till MC mässan till helgen?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kört med både Michelin och Metzelers road varianter och tycker de är i princip lika bra .Även haft nåt michelin sport men det vara inte så länge men härligt grepp i regn
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top