🏍NĂ€r började ni?🏍

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
VĂ€derutsikterna ser vĂ€l inget vidare ut kommande helg för en hojtur hĂ€r i "Tokholma". TĂ€nkte höra med er nĂ€r ni började era liv och pĂ„ vad, dĂ„ med motoriserade tvĂ„hjulingar. Ni kanske har nĂ„gon bild ocksĂ„?😀 SjĂ€lv började jag för 50 Ă„r senđŸ˜± pĂ„ en ny ZĂŒndapp KS50 -1976 i "tjejfrilla", och sĂ„g ut som "Janne Schaffer" ser ut idagđŸ€Ł Tiden gĂ„r och att bli Ă€ldre Ă€r ofrĂ„nkomligt, att bli "vuxen" Ă€r frivilligt😉file_000000001e9481f4a2846cb66a308aa9.png

PÄ min sexÄrsdag 1982 fick jag en Puch 50cc cross. Förvandlade villatrÀdgÄrd till lerÄker, dÀrefter blev det trial pÄ en röd Montesa.

Sedan dess har jag varit utan hoj totalt en mÄnad fördelat pÄ tvÄ tillfÀllen. Missbruket Àr ett faktum.

Montesan finns kvar och ska skÀnkas bort till första bÀsta spekulant.

Bifogat

• 20260915_152212.jpg
    20260915_152212.jpg
    4.3 MB · Visningar: 12
Snackar vi moppe sÄ fick jag köra i hagarna pÄ morfars Husqvarna nÀr jag var 11-12 Är. Körde förstÄs pÄ grusvÀgarna ocksÄ, vilket jag inte fick. Mc livet började 1981 pÄ en Yamaha DT 125 -80.
Hittade en gammal bild.
1791306604234.png

Första moppen var en Husqvarna 943124 som jag köpte av grannen för 110:-. Eftersom jag var 12 fick jag bara köra hemma pÄ grÀsmattan och pÄ en gammal jÀrnvÀgsbank en bit hemifrÄn. Vi rullade mopederna ner till den nya jÀrnvÀgen och lyfte dem över rÀlsen och sen kunde vi starta och köra 3 km. DÀr fanns en nedlagd gocartbana. Sen följde en mÀngd mopeder innan jag slutade köra tvÀrt vid 17 Är och 9 mÄnaders Älder. DÄ var det bilkörning som gÀllde.

Motorcyklar började jag med för 11 Är sen.

Mc-livet startade som 16-Äring 1982 med en CZ 125cc

IMG_0121.jpeg

fortsatte med en Honda CX500 och en Hva 250, för att abrupt sluta med en klotning i slutet av 80-talet.
Sedan följde ett par decennier VillaVovveVolvo-liv till 2019 dĂ„ jag efter att ha ”gĂ„tt in i vĂ€ggen” skaffade en hoj igen för att lĂ€ka sjĂ€len. Det fungerade och nu körs det sĂ„ ofta det Ă€r möjligt, har ju mĂ„nga förlorade mil att ta igen.

Livet pÄ tvÄ hjul med motor startade nÀr jag och lillebror hittade fars gamla Puch Florida under en hög med sopor pÄ gÄrden nÀr jag var 8 eller 9, och vi efter mycket bekymmer lyckades skrÀmma liv i den. Det blev lite strul med grannar som ringde efter polisen nÀr vi brÀnde runt lite för mycket nere pÄ byn. Lillebror var för kort för att sitta pÄ sadeln och köra sÄ han stod pÄ fotpinnarna och körde.
Sedan blev det en Kawasaki 125 att vara odrÀglig pÄ tills man fyllde 15 och far krÀvde att det skulle vara moped nu nÀr det var lagligt.

Sedan var vÀl mopeden inte sÀrskilt laglig ÀndÄ, med 70cc och motorsÄgsförgasare. :hihi

Fick prova kusinens cross nÀr jag var 10ish kanske. Körde en kompis cross in i en gran nÀr jag var 14 typ (Àrr pÄ knÀt Àr kvar)
Sen tog jag kort 2010, skulle blivit a1-kort nÀr jag var 16, farsan tyckte det var bÀttre Àn moppe men min kusin parkerade sin 125a i en lyktstolpen Äret innan sÄ morsan drog vetokortet (att jag tog dykcert var inget sÀkerhetsproblem tydligen).

MÄste skrivit detta innan men nÀr jag började i körskola 2010 sÄ tyckte de att jag skulle ta en hoj och "vÀrma upp" pÄ en "go-cartbana" som fanns dÀr. Jag undrade hur man startade hojen varpÄ följande ordvÀxling uppstod:
-har du aldrig kört motorcykel?
-nej
-inte ens moppe?
-nej (hade jag men jag hade tÀnkt att inte ha nÄgra idéer om hur man gör saker)
-kan du cykla?
-ja
-bra, vÀrm upp pÄ go-cartbanan
-men hur startar jag dÄ?
-tryck pÄ knappen dÀr *inget hÀnder*, hÄller du in kopplingen?
-ja
*felsökning börjar.*
Om jag inte missminner mig var det nÄgot med kill-switch som inte betedde sig som det borde men det kan vara mitt minne som Àr kass.

VĂ€derutsikterna ser vĂ€l inget vidare ut kommande helg för en hojtur hĂ€r i "Tokholma". TĂ€nkte höra med er nĂ€r ni började era liv och pĂ„ vad, dĂ„ med motoriserade tvĂ„hjulingar. Ni kanske har nĂ„gon bild ocksĂ„?😀 SjĂ€lv började jag för 50 Ă„r senđŸ˜± pĂ„ en ny ZĂŒndapp KS50 -1976 i "tjejfrilla", och sĂ„g ut som "Janne Schaffer" ser ut idagđŸ€Ł Tiden gĂ„r och att bli Ă€ldre Ă€r ofrĂ„nkomligt, att bli "vuxen" Ă€r frivilligt😉View attachment 533702
- Babes and bikes

1990 StenhÄrd 20-Äring med svart GPZ 750. Första Äret pÄ landsvÀgshoj efter skolÄren pÄ grushojarna DT 125MX och XT 550.
Kinn (3).jpg

Rex Sprint -78.
Första Äket jag trimmade, sen har nÀstan allt trimmats sen dess.

Första mc:n var en GPz750 -82, som jag till nÄder fick köpa efter att ha lovat mamma och pappa att jag var en lugn kille som körde med insidan av huvudet. Den illusionen brast nÀr jag samma dag körde om dem bÄda i överljudsfart utan att kÀnna igen bilen.

1990 StenhÄrd 20-Äring med svart GPZ 750. Första Äret pÄ landsvÀgshoj efter skolÄren pÄ grushojarna DT 125MX och XT 550.
View attachment 533725
Blev sÄ nyfiken nÀr jag ser bilden. Det ser ut som att du varit och hÀmtat nÄgra smörgÄsar som ligger tillsammans med handskarna pÄ marken. Gissade jag rÀtt?

Ännu en seniortrĂ„d :hihi Jag började pĂ„ en Gilera 50T moppe, sen (1979) köpte jag en CB125T av en klasskompis, tvĂ„ Ă„r senare sĂ„lde jag den till klasskompisens kusin (?), köpte en CB500F, körde den i nĂ„gra Ă„r, sen var jag utan hoj fram till -93 dĂ„ jag köpte en GPX600R, sedan dess har jag haft minst en hoj...

Bilderna pÄ likadana hojar, men inte mina:

1_CB125.jpg
11_CB500F.jpg
12_GPX600R.jpg

Blev sÄ nyfiken nÀr jag ser bilden. Det ser ut som att du varit och hÀmtat nÄgra smörgÄsar som ligger tillsammans med handskarna pÄ marken. Gissade jag rÀtt?
En mycket god analys, imponerande!
Hade varit och besökt gamla slÀktingar i Kinna nÀr jag ÀndÄ var och fultÀltade i Tylösand. Och visst pÄ Hallmanhandskarna ligger nÄgra skinkmackor som min mormor brett Ät mig. Hon tyckte det lÀt riktigt otÀckt att jag tÀltade och inte bodde pÄ hotell. :hihi

Mormor hade nog aldrig druckit frukost i ett tÀlt och sen vinglat ned till stranden med en kasse feberljumma bÀrs, sÄnt gör ju bara bohemer. SÄ jag förstÄr att jag fick med mig mackor till tÀltet, för hur skulle jag annars ha överlevt?
Men de var jÀttegoda, sÄ tack mormor Àven om du nu finns i himlen. :hjarta
Återigen - knivskarp analys!

Nyheter
Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-klÀder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

MĂĄrquez obeveklig i Misano

Misano gav MĂĄrquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster pĂ„ kurviga landsvĂ€gar!”