Bilrelaterade diskussioner

Ringde min däckkrängare idag för att fråga om priser på däck till min dotters bil. Var en helt annan man som svarade. Efter att ha frågat lite om däcken så frågade jag om det var ny ägare på firman. Lite svävande svar, men jag tror att så var fallet. Är inte så säker på att det kommer vara lika bra priser och service i framtiden.

Någon som har tips på en vettig däckkrängare (för bil) på södra sidan om Tokholm? Kan iofs ta tips om norra sidan också då dottern bor i Bålsta.
NP-däck i Bro, Krippa som har det är en MCE-medlem (motorcykelentusiasterna).

Om man piffar lack eller annat småpill finns det specifika verktyg i hårdmetall. Exempelvis för att jämna ut färg efter applicering med lackstift eller ett stenskott som rest sig. Tror att tjockleken gör nytta, skulle jag försöka med ett rakblad är risken att det "hugger tag", nog.

Någon som hittat något vanligt förekommande i handeln som fungerar bra och inte kosta boda o femti?

1000003910.jpg

1000003907.jpg

Denna från tema påstås vara av wolframkarbid, inte så stor och man skär väl fingrarna av sig utan skärhandskar men annars så.. inte så dyr.
1000003912.jpg

Tips?

Om man piffar lack eller annat småpill finns det specifika verktyg i hårdmetall. Exempelvis för att jämna ut färg efter applicering med lackstift eller ett stenskott som rest sig. Tror att tjockleken gör nytta, skulle jag försöka med ett rakblad är risken att det "hugger tag", nog.

Någon som hittat något vanligt förekommande i handeln som fungerar bra och inte kosta boda o femti?

View attachment 533260

View attachment 533261

Denna från tema påstås vara av wolframkarbid, inte så stor och man skär väl fingrarna av sig utan skärhandskar men annars så.. inte så dyr.
View attachment 533262

Tips?
Stämjärn från Biltema. Stadiga - och vassa om man bara använder till just det jobbet. Kostar inte många tior.

Då var navet på plats och nytt dammskydd och bromssköld. Lånade verktyg mha sonen som har kontakter. Det skrapande ljudet av rostflagor försvann, men lagerljudet är kvar så jag får göra samma sak på höger sida...

Börjar bli sjukt less på att skruva bil nu, men måste ha något att åka med och har inte pengarna att köpa nytt IMG_20260923_144714910.jpgIMG_20260923_144721352.jpgIMG_20260923_154223331.jpgIMG_20260923_155049987.jpg

Funderar på att knåpa ihop backljus med magnetfäste p.g.a. anledningar. Är dock inte helt sugen på att dra någon tvättlina över hela bilen till ett relä så..

12V 30W = 2.5A
12V 42W = 3.5A
12V 60W = 5A

Släpvagnskontakt 13 polig pin 8 borde väl åtminstone vara dimensionerad för 42W = 2 x 21W glödtråd.

Vanligt är dock att ledstrålkastare i ämnet är på 30W, ja det finns en uppsjö med färre W men man vill att det ska lysa.

Är 5A en fail eller kommer det rimligtvis att fungera?

Tyvärr inte en susning hur den är avsäkrad då det inte specificeras utan kopplingsschema.

Funderar på att knåpa ihop backljus med magnetfäste p.g.a. anledningar. Är dock inte helt sugen på att dra någon tvättlina över hela bilen till ett relä så..

12V 30W = 2.5A
12V 42W = 3.5A
12V 60W = 5A

Släpvagnskontakt 13 polig pin 8 borde väl åtminstone vara dimensionerad för 42W = 2 x 21W glödtråd.

Vanligt är dock att ledstrålkastare i ämnet är på 30W, ja det finns en uppsjö med färre W men man vill att det ska lysa.

Tyvärr inte en susning hur den är avsäkrad då det inte specificeras utan kopplingsschema.
Om det är temporärt så funkar det väl med en "bygglampa" på en magnet eller sätta på en lastbåge.

Nja det temporära är att enkelt kunna flytta dom till annan bil, stålplattan kommer dock vara fastskruvad men lyktorna kan enkelt demonteras vid ex. biltvätt.

Typ så.

12V 30W = 2.5A
12V 42W = 3.5A
12V 60W = 5A

Mina är säkrade 10-20A, så 30W skulle inte oroa mig. Svenskt standard kanske skiljer sig…

Stjälpte en bekant idag som fått anmärkningar eller vad man ska kalla det på sin hyrpulka inför återlämning. Jag tyckte det lät hårt för att inte säga bluff med omlack av båda stötfångarna, 11-12 tusen ska dom ha för det. Tycker dock inte att jag själv är så vass med lackstift etc. så tipsa om att vända sig till rekondfirma som på hemsidan sa sig fixa mindre lackskador, också. Dom var tillmötesgående med tips men ville inte åta sig jobbet..? Jag tror att dom inte ville bli granskade av någon bilfirma efteråt med ev. strul om vad deras arbete då var värt. Men bara jag som killgissar.

Fakkit, hur fel kan det bli? :hihi

Han köpte original lackstift och jag samla ihop min arsenal plus det som behövde köpas till. Regna mest hela dagen men vi kunde åtminstone husera i ett flerbilsgarage.

Omlack var det..

1000003958.jpg
1000003966.jpg
1000003968.jpg

Jag hade med mig 50m skarvsladd, det finns bokstavligen noll eluttag i det där garaget. Kollade trappuppgångar och rubbet men icke. Har det mesta batteridrivet men värmepickan och den oscillerande maskinen är 220V. Har även 2st roterande batterdrivna, den stora hanterar jag knappt men den lilla fungera riktigt bra för detta. Hade även köpt på mig 2000, 3000 och 4000 våtslip med kardborre till den. Någon 3M fast cut polish eller vad den heter fungera bra också men det var inge svårt att gå genom lacken..

1000003970.jpg

Torktiden tog kål på kvällen så vi la på ett förhoppningsvis sista lager färg och så ska vi göra sista putsningen under söndagen med tillgång till uttag och vatten. Utlovas bra väder så vi kan vara ute o härja, ja jag vet sol och medel men det ska nog gå bra.

Såg även denna:

-Har ni lyft i garaget eller vad är det?(finns flera)
-Nä det är extra parkeringsplats, ja så trycker den som blivit inparkerad på knappen där så åker den bakåt.
-..svår vinst att tjäna in.
-Mm.

1000003982.jpg

Flott bil, skiter i vad man tycker om modellen eller det felaktiga valet av interiör men hel och ren.

1000003989.jpg

Undrar hur nöjd för att inte säga nervös ägaren är gällande garagegrannen.

1000003984.jpg
1000003987.jpg

Här måste det också bo något rackarns fort till bil.

1000003977.jpg

Last edited:
Det där med leasing och vad som är normalt slitage är lurigt som fan. Jag har leasat tre gånger och två av dem löste jag ut bilarna till ett ganska bra pris och den tredje hade haft en kollision med rådjur, så då kunde vi baka in allt annat småfix på samma ärende och slippa mer självrisk.

Vissa firmor fular sig mer än andra...

Absolut, haft två tidigare och inne på min tredje men det har varit noll strul vid återläming. Kör dock beg.leasing = i regel 3 år gamla som dom leasar ut en gång till så utgår inte från perfekt skick och går bra att lämna tillbaka efter 12 månader vilket är ungefär då man ledsnar på leksaker ;)

Failen i detta fall var inte minst att han visa upp den innan vi piffat men men, dom hade varit struliga med det mesta så vi får se hur det gick.

Då var navet på plats och nytt dammskydd och bromssköld. Lånade verktyg mha sonen som har kontakter. Det skrapande ljudet av rostflagor försvann, men lagerljudet är kvar så jag får göra samma sak på höger sida...

Börjar bli sjukt less på att skruva bil nu, men måste ha något att åka med och har inte pengarna att köpa nytt View attachment 533267View attachment 533268View attachment 533269View attachment 533270

Besiktning förra veckan. Nedslag på hjullager höger fram (det var det som lät, inte vänster, men jag blev av med skrapljudet i alla fall), rost på balk baktill men verkar inte vara annat än ytrost om än rejält (dock tvåa) och dålig verkan på p-broms (som vanligt på dessa - måste göra ordentlig genomgång - allt är ju nytt från förra eller förrförra året).

Så vad händer när jag idag ska få hjälp med att pressa nya lagret för högra sidan? Jo det missas mothåll för lagret så navet trycker sönder lagret. Men jag får det fixat under veckan utan att jag behöver engagera mig. Bara att skruva ihop sakerna sedan och ta tag i de andra besiktningspunkterna.

Som sagt... småless på att skruva nu :näsblod

Köpte en dunk automatlådsolja till Volvon. Kostade mer än den första Volvon jag köpte (alltså hela bilen), besiktad 8mån och körklar, med en halv tank bemppa, för inte sååå många år sedan.
:näsblod

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...