Valrörelsen 2026

Vilket parti har jag mest gemensamt med och kommer sannolikt rösta på?

• Socialdemokraterna

• Vänsterpartiet

• Miljöpartiet

• Centerpartiet

• Folkpartiet

• Kristdemokraterna

• Moderaterna

• Sverigedemokraterna

• Medborgerlig samling

• Partiet nyans

Results are only viewable after voting.
Fast det där är ju bra sjukt, dåligt för alla.
Bygg fängelse här istället, det är bara att bygga, hålla på och skicka skattesmitare till Estland verkar bara löjligt. Alla fattar väl att det blir Svenne banan som får åka dit medan alla brorsor käkar lammstek på vår bekostnad.

Låter i och för sig skönt och som att om du nu bor remote så är det bra om ingen känner till det.
Klart Brorsan ska sitta av tiden i ett Muslimskt land om hen är Muslim. Jystast så.
Och Så Vidare.
för övrigt önskar jag som vanligt att Sverige kollar lite på Bolivia. Du släpps inte innan du har ett jobb utanför fängelset och sköter jobbet på dagarna och återvänder till fängelset på nätterna och klarat av detta en tid utan anmärkning. Läs boken han skrev.

Last edited:
Problemet med att bygga fängelser är att folk inte vill bo intill dem.
Som jag ser det är det inte värre än att ha vilka grannar som helst. Största skillnaden är att man får gratis vaktbolag som har koll på vilka som rör sig i området.
Det finns massor av tomma lokaler i Kista och Spånga som man kan anpassa till att ha missanpassade individer i.

Så här ser det ut just nu 10:22 om jag inte missat nått.
S och SD backar alla Småpartier och M ökar :)
1789374277951.png

Eftersom valmyndighetens % är av hela valresultatet inklusive ogiltiga och minipartier som inte kommer in i Riksdagen så blir resultatet för Riksdagspartierna någon tiondels procent högre i Riksdagen än Valmyndighetens %.
1789378996036.png
De partier det gått bäst för är V och MP som ökat 1,4 % respektive 1,0 % jämfört med 2022.
De partier det gått sämst för är S och SD som minskat 2,2 % respektive 3,1 %.
Som en liten parentes, just nu talar det för 175 mandat för V+MP+C+S mot 174 mandat för L+KD+M+SD.

Last edited:
Iom att kvittningen är borta så lär alla fan sitta på sin plats varenda röstning. 👍

Kommer S+C+ MP kunna få stöd av V? V kommer inte kunna ingå i en regering med C lika lite som C stöder en Tidöregering där SD ingår i en högerregering om man nu skulle kunna locka tillbaka C. SD i sin tur kommer nog kräva en ministerplats som det tredje största partiet i riksdagen detta valet och jag tror att det är överenskommet redan. Skulle SD kunna stå utanför en Tidöregering och agera opposition tillsammans med V och S och MP? Skulle S kunna locka över någon av fd allianspartierna och exkludera MP och V helt och hållet? Vilket hade dödat L helt och hållet. En gång ingen gång men två gånger. Det finns inte en chans. KD skulle nog ta stryk i framtida val och straffas av högerväljare om man bytte sida. C hade nog haft fler väljare idag om de inte hade valt sida och varit så kategorisk. Sedan att de tappade sina kärnväljare under Annie Lööf. Det kommer de nog aldrig hämta sig från. Att vissa såg henne som ett statsminister ämne? Men det finns fler snedsteg det partiet gjort med motstånd till Öresundsbron och lägga ner Barsebäck till att leka affärskvinna under Maud Olofsson med Vattenfall och Post Nord. De var högerns motsvarighet till MP.

Kan man inte bilda ett starkt regeringsalternativ oavsett om det är lett av S eller M hoppas jag man gör ett omval och låter väljarna ge ett tydligare mandat. Zoomar man ut är det ganska tydligt att väljarna inte vill ha en vänster orienterad regering utan någon som nog är i mitten med en restriktiv integrationspolitik.

Inga fler dåliga kompromisser som att ha en S regering med högerns politik där det skiner igenom makten är viktigare än politiken och vad som är bäst för landet långsiktigt. Inte bara några politikers egon närmaste fyra åren där de inte kan tänka sig vara utanför rampljuset.

Tror det blir större chans för en S + Mp med konstant stöd av C och omväxlande stöd av V och M. alt L + KD. Men enkelt blir det inte.

C är nog inte jätteintresserade av att sitta i en kaos-regering. Bättre att förhandla till sig fringisar och lägga veto mot de värsta vänsterförslagen. Vi kommer med andra ord varken att få se miljardärsskatt eller stopp för privata aktörer i skola och vård. Frågan är hur det blir med lag och ordning, invandring och kärnkraft. Kan nog bli 4 år stiltje där.

S+MP med stöd av C och V beroende på sakfråga och stöd av oppositionen där det går. Det är inget regeringsunderlag enligt min uppfattning. De måste ha in C i regeringsbildningen eller så får de välja V om ni inte V och C suddar ut sina hårda linjer.

Tror som det ser ut att Tidö partierna har bättre förutsättningar att bilda en regeringsduglig regering även om de på håret har färre mandat.

Vi får helt enkelt se hur det blir.

Kan S, MP, C tolereras av V?
Kan M, KD, L tolereras av C och SD?
De enda två alternativen jag ser (just nu).

Tror på minst tre omröstningar i kammaren innan V har att välja på att släppa fram eller omval.

Sedan när V har skaffat sig några vildar, vilket ju kan gå ganska snabbt så kan det bli riktigt spännande.
SD har ju haft sina vildar också...
Jag tycker Jimmie hade rätt när han sa att det behövs åtgärder för det.
Lämnar man det parti man röstats in för så borde man ersättas.

Det gör 12-åringar.
12-åringar betalar Moms när dom handlar i affärer, resturanger och gatukök i Sverige.
Förvisso, men det finns ju många fler skatter de kan betala om vi nu låter dem njuta fler vuxenprivilegier menar jag. Inkomst-, bränsle-, tobak- och alkoholskatt exempelvis, mums klirr i kassan säger pappa staten :hihi

Förvisso, men det finns ju många fler skatter de kan betala om vi nu låter dem njuta fler vuxenprivilegier menar jag. Inkomst-, bränsle-, tobak- och alkoholskatt exempelvis, mums klirr i kassan säger pappa staten :hihi
Du har förståss rätt :) även om jag :)
gärna ser att 12-åringarna avstår från att bidraga med tobaks- och alkoholskatt.

Du har förståss rätt :) även om jag :)
gärna ser att 12-åringarna avstår från att bidraga med tobaks- och alkoholskatt.
Jag också, precis som jag gärna ser att de avstår från könsstympande kirurgiska ingrepp innan de är mentalt mogna att fatta dylika irreversibla och livsändrande beslut :tummenupp

Uppdatering av Valmyndigheten läst 19:35. V har ökat 0,1 % sedan i förmiddags till 8,3 % och SD minskat 0,1 % sedan i förmiddags till 17,5 % hos Valmyndigheten.
Eftersom valmyndighetens % är av hela valresultatet inklusive ogiltiga och minipartier som inte kommer in i Riksdagen så blir resultatet för Riksdagspartierna någon tiondels procent högre i Riksdagen än Valmyndighetens %.
Just nu ser det ut som Block V-S = 176 Mandat, Block L-SD 173 Mandat
1789408022511.png

Ja, det är minst sagt skrämmande vad kort minne en del har... Nu när saker och ting äntligen ser ut att gå åt rätt håll, då ska vi plötsligt byta tillbaka till den rödgröna röran som skapade alla problemen. Sorgligt är bara förnamnet.

En av två saker kommer hända om S får bilda regering:

Alternativ ett: Så fort som det bara är möjligt så slår de tillbaka in på samma spår som sist, och när saker och ting går åt helvete så kommer de skylla på arvet efter Tidö.

Alternativ två: Kanske (ett extremt stort och tveksamt kanske) att de kan överraska genom att visa att de faktiskt lyckats lära sig något av sina misstag och/eller Tidös framgångar, kanske att de faktiskt bygger vidare på den grund som Tidö lagt åt dem och lyckas styra landet i en någorlunda ok riktning även fortsatt. Då kommer de istället basunera ut sin egen förträfflighet, roffa åt sig all äran och proklamera sig som landets räddare eftersom allt som fortsätter gå bra även framöver kommer vara helt och hållet deras förtjänst.

Det skulle inte förvåna mig om vi sisådär en vecka efter att en eventuell S-regering tillträtt får se propaganda med statistiska jämförelser som visar hur bra allt är nu när "rätt" människor ånyo tagit över styråran och hur dåligt allt var för ungefär fyra år sedan när det där hemska onda tidögänget lyckades lura till sig makten... Att saker och ting är bra nu tack vare fyra år med Tidö och att anledningen till den dåliga situationent för fyra år sedan berodde på åtta svåra år av S finns det ingen rödgrön politiker som har vare sig intelligensen, självinsikten eller viljan att reflektera över, och dessvärre verkar ju detta gälla majoriteten av folket också... :(
Ligger mycket i vad du säger...

Oväntat jämnt val.
Tyvärr lär vi inte se någon regeringsbildning på ett tag.
Både V och C kräver att sitta i en rödgrön regering, men C vägrar regera med V.
C vill säkert sitta i en borgerlig regering, men vägrar regera med SD.

Ingen sida kan bilda majoritet på grund av att C tjurar.

Låt oss hoppas att Kristersson lyckas locka tillbaka C till "the dark side"... :gnissla :hihi Landar vi nu i att de tvingas välja mellan V och SD så får man ju hoppas att även de kan övertygas om vad som är minst skadligt för landet. SD må ha backat, men de är fortfarande större än både C och V tillsammans. Vilka centern borde backa om de nu tvingas välja mellan dessa känns ju därmed egentligen hyfsat glasklart kan jag tycka... De kan antingen hoppa tillbaka till alliansen och stötta en enad högerregering med klar majoritet, eller så kan de välja att ingå en splittrad vänsterregering full av värdelösa kompromisser och som knappt ens kommer upp i någon majoritet över huvud taget utan som kan fällas av minsta lilla dispyt mellan partierna eller till och med bara någon enstaka politisk vilde. Oavsett vilket håll de vänder sig åt har de arslet bak, de kommer troligen tvingas svika minst ett av sina aldrig mest heliga löften (att aldrig regera ihop med varken V eller SD) så man kan ju iallafall hoppas att de väljer att svika det löftet som resulterar i minst dåliga följder för landet.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!