Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Jodå, jag förstår precis vad det är du försöker jämföra: "valfri Hitlerassociation=Trump=orange man bad". Jag försöker bara påtala att om du vill uttrycka en åsikt om en specifik politiker så bör du bygga den på fakta, inte lösa generaliseringar och tvivelaktiga jämförelser.Om du inte fattar poängen med min jämförelse så tror jag att vi kan lägga ner det här...
Jag frågar igen: Även om det nu skulle vara så att Trump faktiskt vill uppföra en Amerikansk triumfbåge i sitt eget namn, vad har det med Hitler att göra?
Och än en gång, det var du som gjorde den jämförelsen och inte jag.
Din bild säger uttryckligen: "Titta vad Hitler ville göra och titta sen på vad Trump vill göra, exakt samma!" Jag menar att detta är en direkt liknelse/uppmaning: dra parallellen, jämför, likställ, stämpla, döm.
Vill du naziststämpla Trump så gör för all del så, förutsatt att du har goda skäl att göra det. Jag vill bara påtala att din liknelse mellan Trump och Hitler, som bygger på att båda vill/ville uppföra en egen triumfbåge, haltar ganska gravt.
Napoleon var väl om något en definitionsmässig megalomaniac, och det var också han som beordrade konstruktionen av den ursprungliga triumfbågen i Frankrike. Ändå jämför du hellre Trump med Hitler, trots att Hitlers triumfbåge stannade vid ritningsstadiet. Min fråga är helt enkelt: varför? Det hade väl varit mer relevant och historiskt korrekt att formulera liknelsen typ såhär:

Nu var det dock inte det du gjorde, och jag antar att detta handlar om att den jämförelsen inte bär riktigt samma slagkraft. Därför ger jag dig chansen att utveckla genom att fråga dig specifikt och uttryckligen om din jämförelse hade någon viss politisk laddning och/eller vinkel, vad den isåfall grundar sig på och i vilken riktning du önskar föra diskussionen vidare?
Jag är som sagt inget större fan av Trump, men jag kan absolut tänka mig att spela djävulens advokat mest för sakens skull om vi nu ska slänga oss med märkliga, inkorrekta och/eller ogrundade anklagelser. Och eftersom du nu inte verkar vilja ta debatten så kan jag bara anta att du vill lämna walk-over i brist på argument, eller?
Vill du inte svara på mitt specifika spörsmål så är det helt ok, men vill du inte ta debatten så kanske du inte ska slänga dig med ogrundade åsikter och/eller jämförelser på offentliga forum. Det var du som tog åt dig efter att du själv skrivit inlägget som diskussionen härstammar ifrån, det enda jag gjorde var att ställa en följdfråga

Last edited:
)