Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

Om du inte fattar poängen med min jämförelse så tror jag att vi kan lägga ner det här...
Jodå, jag förstår precis vad det är du försöker jämföra: "valfri Hitlerassociation=Trump=orange man bad". Jag försöker bara påtala att om du vill uttrycka en åsikt om en specifik politiker så bör du bygga den på fakta, inte lösa generaliseringar och tvivelaktiga jämförelser.

Jag frågar igen: Även om det nu skulle vara så att Trump faktiskt vill uppföra en Amerikansk triumfbåge i sitt eget namn, vad har det med Hitler att göra?

Och än en gång, det var du som gjorde den jämförelsen och inte jag.

Din bild säger uttryckligen: "Titta vad Hitler ville göra och titta sen på vad Trump vill göra, exakt samma!" Jag menar att detta är en direkt liknelse/uppmaning: dra parallellen, jämför, likställ, stämpla, döm.

Vill du naziststämpla Trump så gör för all del så, förutsatt att du har goda skäl att göra det. Jag vill bara påtala att din liknelse mellan Trump och Hitler, som bygger på att båda vill/ville uppföra en egen triumfbåge, haltar ganska gravt.

Napoleon var väl om något en definitionsmässig megalomaniac, och det var också han som beordrade konstruktionen av den ursprungliga triumfbågen i Frankrike. Ändå jämför du hellre Trump med Hitler, trots att Hitlers triumfbåge stannade vid ritningsstadiet. Min fråga är helt enkelt: varför? Det hade väl varit mer relevant och historiskt korrekt att formulera liknelsen typ såhär:
arc de triopmh.jpg

Nu var det dock inte det du gjorde, och jag antar att detta handlar om att den jämförelsen inte bär riktigt samma slagkraft. Därför ger jag dig chansen att utveckla genom att fråga dig specifikt och uttryckligen om din jämförelse hade någon viss politisk laddning och/eller vinkel, vad den isåfall grundar sig på och i vilken riktning du önskar föra diskussionen vidare?

Jag är som sagt inget större fan av Trump, men jag kan absolut tänka mig att spela djävulens advokat mest för sakens skull om vi nu ska slänga oss med märkliga, inkorrekta och/eller ogrundade anklagelser. Och eftersom du nu inte verkar vilja ta debatten så kan jag bara anta att du vill lämna walk-over i brist på argument, eller?

Vill du inte svara på mitt specifika spörsmål så är det helt ok, men vill du inte ta debatten så kanske du inte ska slänga dig med ogrundade åsikter och/eller jämförelser på offentliga forum. Det var du som tog åt dig efter att du själv skrivit inlägget som diskussionen härstammar ifrån, det enda jag gjorde var att ställa en följdfråga :krama

Last edited:
OK eftersom det här engagerar dig så mycket så förtjänar du en förklaring.

Jag postade den där bilden eftersom jag kan se följande paralleller Trump/Hitler:

Tydlig narcissism
Storhetsvansinne
Grandios uppfattning om sig själva och deras roll i historien
Tydlig brist på kontakt med verkligheten och dåligt konsekvenstänk
Planer på att uppföra en stor triumfbåge (Hitlers var 3 ggr större än den i Paris, Trumps lite mindre iofs)
Planer för andra byggprojekt under tid av konflikter där annat borde prioriteras
Överskattning av deras militära förmåga
Överskattning av deras respektive nationers lojalitet när det börjar gå dåligt

Det var de mest uppenbara parallellerna, det finns säkert fler men det finns såklart många olikheter också. Mitt inlägg grundas också i mitt förakt för Trump. Under hans första presidentperiod tänkte jag att han är en clown, en pajas som förhoppningsvis har en kompetent administration som hindrar honom från att ställa till alltför mycket skit. Men nu i hans andra period så har han seglat upp som en ofantlig idiot med en vedervärdig personlighet. Jag menar han står i en klass för sig, läs hans inlägg på truth social t.ex. han låter som en kränkt liten snorunge som inte får allt han pekar på. Tänk på att vi pratar om en ledare som uttryckt hot om att "utplåna en civilisation", en ledare som förfogar över kärnvapen. Så jag tycker Trump förtjänar all skit han får, som man bäddar får man ligga (men inte med Melania :hihi )

Det är ingen debatt Bushido, tråden heter "vad fick dig att skaka på huvudet idag" och Trumps triumfbågeplaner fick mig att skaka på huvudet.

Det är min förklaring Bushido, nu får du sista ordet, vassego.

Last edited:

Jag postade den där bilden eftersom jag kan se följande paralleller Trump/Hitler:

Tydlig narcissism
Storhetsvansinne
Planer på att uppföra en stor triumfbåge (Hitlers var 3 ggr större än den i Paris, Trumps lite mindre iofs)
Planer för andra byggprojekt under tid av konflikter där annat borde prioriteras

Det var de mest uppenbara parallellerna, det finns säkert fler men det finns såklart många olikheter också. Mitt inlägg grundas också i mitt förakt för Trump. Under hans första presidentperiod tänkte jag att han är en clown, en pajas som förhoppningsvis har en kompetent administration som hindrar honom från att ställa till alltför mycket skit. Men nu i hans andra period så har han seglat upp som en ofantlig idiot med en vedervärdig personlighet. Jag menar han står i en klass för sig, läs hans inlägg på truth social t.ex. han låter som en kränkt liten snorunge som inte får allt han pekar på. Tänk på att vi pratar om en ledare som utryckt hot om att "utplåna en civilisation", en ledare som förfogar över kärnvapen. Så jag tycker Trump förtjänar all skit han får, som man bäddar får man ligga (men inte med Melania :hihi )

Det är ingen debatt Bushido, tråden heter "vad fick dig att skaka på huvudet idag" och Trumps triumfbågeplaner fick mig att skaka på huvudet.

Lägger till några.
Samlingen av all exekutiv makt kring sin egen person helt utan att bry sig om lagar, folkvalda politiker eller konstitutionen.
Pedols, som utan ett ord, se sin sugar daddy Musk som Heilar, förlåt "kastar sitt hjärta".
Hitler hade Gestapo Pedolf har ICE.
Språkbruket "poisoning the blood of our country" är nästan ordagrant från Mein Kampf (det är nog tex Miller som citerat för Pedolf för jag tror inte han läser).
Pedolfs användande av "vermin" om immigranter för att avhumanisera dom var något som också användes flitigt av nazister.
Pedols har sin "fake news" Hitler hade sin "Lügenpresse".
Fd chefen för ICE, Bovino, här påverkades i sitt klädval av... filmen The Matrix såklart.
4203.png

Listan kan göras längre...

Du menar att innan man fått fart på sin lilla fabrik...köper man en skitstor fabrik som har en annan batteriteknologi som dessutom andra misslyckats få igång trots 200 miljarder...:hej

Jojo...
Produktionslinor för Li-S skiljer sej inte jättemycket jämfört med NMC.
NMC kan redan produceras på Northvolt.
Lyten har redan kunder och ordrar för stationär lagring, både för NMC och Li-S.
Fordonsceller planeras inte förrän Li-S linan är etablerad, energidensiteten höjts, och laddcyklerna för cellerna dubblats.

Tydlig narcissism
Storhetsvansinne

Det var de mest uppenbara parallellerna, det finns säkert fler men det finns såklart många olikheter också. Mitt inlägg grundas också i mitt förakt för Trump. Under hans första presidentperiod tänkte jag att han är en clown, en pajas som förhoppningsvis har en kompetent administration som hindrar honom från att ställa till alltför mycket skit. Men nu i hans andra period så har han seglat upp som en ofantlig idiot med en vedervärdig personlighet. Jag menar han står i en klass för sig, läs hans inlägg på truth social t.ex. han låter som en kränkt liten snorunge som inte får allt han pekar på. Tänk på att vi pratar om en ledare som uttryckt hot om att "utplåna en civilisation", en ledare som förfogar över kärnvapen. Så jag tycker Trump förtjänar all skit han får, som man bäddar får man ligga (men inte med Melania :hihi )

Sedär, du kan ju :tummenupp

Man får tycka precis hur man vill om Trump, det är upp till var och en. Personligen kan jag ju tycka att det finns betydligt värre individer att lägga krutet på, men vi har alla olika prioriteringar. Det var alles.

Jag tycker nog också att jämförelsen haltar betänkligt, min psykiatriskt lekmannamässiga uppfattning är nog att Hitler var nog betydligt friskare mentalt än Trump.
Ja jo, för mordet på ett par miljoner judar bleknar ju i jämförelse med ett par korkade inlägg på sociala medier... :rolleyes: Det är lite detta som är min poäng, folk verkar ju helt tappa perspektivet så fort det handlar om Trump. Skit i att Putler bedriver invasionskrig as we speak, skitsamma vad Hitler höll på med på sin tid, så fort Trump yttrar sig så är han värre än båda två sammanlagt enbart därför att.

Jag undrar just hur Hitlers närvaro på sociala medier hade sett ut ifall det funnits på hans tid... Då kanske vi hade kunnat göra en relevant jämförelse av de två på riktigt.

Inför ett toppmöte i Helsingfors 2018 fick Trump en direkt fråga från journalister om Putin var en fiende. Han svarade då: "Någon frågade: 'Är han en fiende?'. Han är inte min fiende. Är han en vän? Nej, jag känner honom inte tillräckligt väl... I slutändan är han en konkurrent. Han representerar Ryssland och jag representerar USA.
År 2022: I en viral video från ett telefonsamtal med golfspelaren John Daly hördes Trump spela in ett samtal på högtalare där han sa om den ryske presidenten: "You know, he was a friend of mine. I got along great with him.

Ska ni låta erat Trump-hat förstöra denna tråden också? Ni låter verkligen som ett gäng arga kärringar på kafferep.

Skärp er.

Ska ni låta erat Trump-hat förstöra denna tråden också? Ni låter verkligen som ett gäng arga kärringar på kafferep.

Skärp er.
Vi tar bara ut det mest extrema i stöttråden, tyvärr så är ju DT en mästare på att uttrycka sig försumligt.
Han är ju äldre och mer oförutsägbar än Sleepy you i sina mest mediokra dagar.
Sätt gärna en pensionsålder för alla som ska leda en nation oavsett var den är belägen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg