Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

Hur lyckades du göra den kopplingen?

Mental parkour, det är inte bara kullerbyttor....

Om hundratusentals elbilsägare inte hade laddat sina elbilar så hade vi kunnat stänga ner några av dom skitigaste brunkolskraftverken och elen hade ändå räckt till att koka soya latte, då hade inte glaciären smält och Nepaleserna hade varit glada...

Eller om folk inte hade flugit privatjet till Davos: "This single week of private aviation pollution is equivalent to putting about 350,000 average internal combustion cars on the road for that same week"

"Many of the private jets chartered to the event emit roughly 2 tonnes of CO2 per hour. For context, the average person globally produces about 4.7 tonnes of CO2 in an entire year"

Hur lyckades du göra den kopplingen?

Den politiska oförmågan att på allvar genomföra energiomställning och försöka minska människans påverkan på klimatutvecklingen. Illustrerad av populistiska utspel som räcker till andra sidan valdagen men som stoppar upp utvecklingen i ett land som har kapacitet att både hitta lösningarna, genomföra dem och sedan sälja dem till andra länder.

Vi sitter på 93% av EU-s mineralreserv, vi har världens bästa (och stabilaste) elnät och lägsta energipriser och vi ligger i den globala toppen vad gäller innovation och ingenjörskonst. Nämn EN anledning till att Sverige inte skulle ha Europas batterifabriker? Varför skall vi vara beroende av Kina?

Helt klart är att mänskligheten måste minska sin påverkan på klimatet och det snabbt. Där borde rimligen Sverige ligga i framkant, inte bromsa. Det är skamligt med tanke på förutsättningarna.

Kör snyggt!

Jag tillhör minoriteten här på SportHoj som tror på vetenskapen och de 99,9 % :krama
Men jag tror på Darwins utvecklingslära också. :hihi
En fyra år gammal artikel

‘Case closed’: 99.9% of scientists agree climate emergency caused by humans

The scientific consensus that humans are altering the climate has passed 99.9%, according to research that strengthens the case for global action at the Cop26 summit in Glasgow.

The degree of scientific certainty about the impact of greenhouse gases is now similar to the level of agreement on evolution and plate tectonics, the authors say, based on a survey of nearly 90,000 climate-related studies. This means there is practically no doubt among experts that burning fossil fuels, such as oil, gas, coal, peat and trees, is heating the planet and causing more extreme weather.

A previous survey in 2013 showed 97% of studies published between 1991 and 2012 supported the idea that human activities are altering Earth’s climate.

Kör säkert

Den politiska oförmågan att på allvar genomföra energiomställning och försöka minska människans påverkan på klimatutvecklingen. Illustrerad av populistiska utspel som räcker till andra sidan valdagen men som stoppar upp utvecklingen i ett land som har kapacitet att både hitta lösningarna, genomföra dem och sedan sälja dem till andra länder.

Vi sitter på 93% av EU-s mineralreserv, vi har världens bästa (och stabilaste) elnät och lägsta energipriser och vi ligger i den globala toppen vad gäller innovation och ingenjörskonst. Nämn EN anledning till att Sverige inte skulle ha Europas batterifabriker? Varför skall vi vara beroende av Kina?

Helt klart är att mänskligheten måste minska sin påverkan på klimatet och det snabbt. Där borde rimligen Sverige ligga i framkant, inte bromsa. Det är skamligt med tanke på förutsättningarna.

Kör snyggt!

Låt oss för diskussionens skull anta att detta hände pga global uppvärmning. Är det då batteritillverkningen som är den största faktorn?

Svensken skulle kunna hjälpa till genom att handla mindre från Kina. Kanske införa tariffer som motiverar bolag att flytta hem tillverkningen? Låter nästan bekant…

Svensken skulle kunna hjälpa till genom att handla mindre från Kina. Kanske införa tariffer som motiverar bolag att flytta hem tillverkningen? Låter nästan bekant…
Löneutvecklingen, skatterna, miljöavgifter, arbetsgivaravgifter etc gjorde att det blev billigare att låta kineserna tillverka allt som vi använder.
Det bästa sättet att få tillbaks svensk tillverkning är ju att fackföreningsrörelsen bryter sig in på den kinesiska marknaden.

Löneutvecklingen, skatterna, miljöavgifter, arbetsgivaravgifter etc gjorde att det blev billigare att låta kineserna tillverka allt som vi använder.
Det bästa sättet att få tillbaks svensk tillverkning är ju att fackföreningsrörelsen bryter sig in på den kinesiska marknaden.

Ja, det är skenheligt att peka på hur arbetsvillkoren och tillverkningen i andra länder borde förbättras, samtidigt som man åtnjuter en hög levnadsstandard på dess bekostnad.

Låt oss för diskussionens skull anta att detta hände pga global uppvärmning. Är det då batteritillverkningen som är den största faktorn?

Jag och många med mig tror på utveckling, inte att bromsa oss in i framtiden.

Tänk industrialiseringen och hur den genom kloka människors försorg och ansträngningar kombinerats med utbildning och liberal demokratisering och därmed välfärd för miljarder människor. Sverige förvandlades från ett av Europas fattigaste länder till ett av världens rikaste på ungefär 50 år - inte minst genom att exportera uppfinningar som löste problem i andra länder. Det är inte ett nollsummespel med tariffer och tullar, det är snarare infantil merkantilism och är skadligt även för den egna ekonomin då det hindrar utvecklingen snarare än stimulerar den.

Jag menar att Sverige rimligen skall ha en ledande position inom den globala industrin och framförallt leda utvecklingen inom ”framtidsforskningen” dvs det som faktiskt kommer att efterfrågas under de närmaste decennierna. Exempelvis lösningar på problematiken med mänskliga utsläpp då frivillig konsumtionsminskning är betydligt svårare att genomföra.

Kör snyggt!

Kör snyggt!
Tyckte redan för fyra år sedan att vi borde elektrifiera landet.
Jag vill ogärna gynna varken Ryssland eller Kina.
Men om du inte vill se dem som skurkstater är naturligtvis upp till dig. :tummenupp
Att tro att vi inte har olja från gulfländerna även i våra pumpar är nog lite naivt.
Min önskan är nog att ladda bilen med svensk kraft i form av kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.
Även om jag inte tror våra politiker kommer fixa det i närtid. :(

Jag kan inte se något särskilt negativt med att vi, förhoppningsvis till stor del, kan skapa vår egen energi för fordonsflottan.
Bara en sådan sak som att vi kan förse elbilar med "egen producerad" energi måste väl vara en bra sak? :va
Slippa köpa bränsle från diverse skurkstater i Mellanöstern.
Om nu våra politiker drar upp huvudet ur sanden vill säga...
Ganska självklart redan då att vi inte borde vara beroende av fossilbränslen från en massa skurkstater.
Som du skriver har vi ju i Sverige en alldeles utmärkt möjlighet till detta med våra ingenjörer och naturresurser. 👍
Jag tror det hade varit en alldeles utmärkt exportmöjlighet till en stor del av den globala kakan för "grön energi".
Tyvärr också ganska självklart att våra politiker inte dragit huvudet fullt upp ur sanden ännu och verkligen gasat på.
Även om man iaf tillåter kärnkraft nu vilket jag tycker är bra.

Nu är vi rejält omsprungna av Kina vad gäller vind och sol så möjligheten till export har krympt betänkligt och kanske är borta helt. 😟

Jag och många med mig tror på utveckling, inte att bromsa oss in i framtiden.

Tänk industrialiseringen och hur den genom kloka människors försorg och ansträngningar kombinerats med utbildning och liberal demokratisering och därmed välfärd för miljarder människor. Sverige förvandlades från ett av Europas fattigaste länder till ett av världens rikaste på ungefär 50 år - inte minst genom att exportera uppfinningar som löste problem i andra länder. Det är inte ett nollsummespel med tariffer och tullar, det är snarare infantil merkantilism och är skadligt även för den egna ekonomin då det hindrar utvecklingen snarare än stimulerar den.

Jag menar att Sverige rimligen skall ha en ledande position inom den globala industrin och framförallt leda utvecklingen inom ”framtidsforskningen” dvs det som faktiskt kommer att efterfrågas under de närmaste decennierna. Exempelvis lösningar på problematiken med mänskliga utsläpp då frivillig konsumtionsminskning är betydligt svårare att genomföra.

Kör snyggt!

Det är svårt att bemöta på ett vuxet plan när du använder uttryck som ”infantil”.

Samtidigt uttrycker du att du tror på utveckling… vad har du personligen gjort för att driva på en positiv utveckling inom området? Jag var med lokalt när vi arbetade med den kinesiska staten och lokala bolag för att mäta och minska luftutsläpp inom industrin, men jag lär mig gärna mer från dina erfarenheter.

Problematiken kräver inte en akademisk djupdykning. Det handlar om marknadsekonomiska krafter, till stor del driven av slutkonsumenter. Man har helt enkelt vant sig vid en ”levnadsstandard per krona” på bekostnad av att andra har det sämre.

Skulle man driva på investeringar i produktionsleden i en takt högre än inflation skulle kunderna gapa sig hesa över de högre priserna. Hur tror du tex priset på en GS skulle förändras om alla komponenter tillverkades under svenska förhållanden?

Tyckte redan för fyra år sedan att vi borde elektrifiera landet.

Ganska självklart redan då att vi inte borde vara beroende av fossilbränslen från en massa skurkstater.
Som du skriver har vi ju i Sverige en alldeles utmärkt möjlighet till detta med våra ingenjörer och naturresurser.
Jag tror det hade varit en alldeles utmärkt exportmöjlighet till en stor del av den globala kakan för "grön energi".
Tyvärr också ganska självklart att våra politiker inte dragit huvudet fullt upp ur sanden ännu och verkligen gasat på.
Även om man iaf tillåter kärnkraft nu vilket jag tycker är bra.

Nu är vi rejält omsprungna av Kina vad gäller vind och sol så möjligheten till export har krympt betänkligt och kanske är borta helt.

Ja helt klart har vi tappat åtminstone ett halvt decennium samtidigt som exempelvis Kina tryckt gaspedalen i botten.

Men jag tror att vi ändå har förutsättningar att lyckas bara vi ger vår egen industri långsiktiga förutsättningar att satsa. De är minst lika frustrerade över det tvärstopp i omställningen som kom 2022 när Livets Hårda Skola och deras tangentbordskrigare fick ett avgörande inflytande över näringspolitiken i Sverige.

Och vad vann vi på det?

Kör snyggt!

… 2022 när Livets Hårda Skola och deras tangentbordskrigare fick ett avgörande inflytande över näringspolitiken i Sverige…

Vad får dig att uttrycka dig på detta nedlåtande sätt? Saknar du argument, eller rör det som om något akademiskt förakt mot de med färre högskolepoäng?

Skärp dig.

Det är svårt att bemöta på ett vuxet plan när du använder uttryck som ”infantil”.

Samtidigt uttrycker du att du tror på utveckling… vad har du personligen gjort för att driva på en positiv utveckling inom området? Jag var med lokalt när vi arbetade med den kinesiska staten och lokala bolag för att mäta och minska luftutsläpp inom industrin, men jag lär mig gärna mer från dina erfarenheter.

Problematiken kräver inte en akademisk djupdykning. Det handlar om marknadsekonomiska krafter, till stor del driven av slutkonsumenter. Man har helt enkelt vant sig vid en ”levnadsstandard per krona” på bekostnad av att andra har det sämre.

Skulle man driva på investeringar i produktionsleden i en takt högre än inflation skulle kunderna gapa sig hesa över de högre priserna. Hur tror du tex priset på en GS skulle förändras om alla komponenter tillverkades under svenska förhållanden?

Ibland förleds jag att tänka att du går in i diskussioner med enda syfte att få känna dig kränkt alternativt sekundärkränkt då du alltsom oftast väljer ut ett ord som du sedan förfasar dig över och tolkar in en massa av dig oönskade egenskaper/åsikter hos avsändaren. Du måste förstå att det blir mindre intressant att delta i den typen av diskussion.

Att tro att merkantilism och tullar gör ett land bättre rustat för framtida konkurrens tror jag nog tyvärr inte är annat än dumt/infantilt/obildat/fel i grunden. Historien är mycket tydlig på den punkten. Haka därför inte upp dig på ordvalet.

Vill du istället argumentera i sakfrågan, tex för det kloka i att skydda sin åldrande industri genom tullar istället för att stimulera utvecklingen så gör gärna det. Underbygg helst med historiska lyckade exempel på det.

Du har helt rätt i att det är efterfrågan som styr, på marknaden finns även utbud och kommer det smartare produkter som löser problemen till lägre priser - dvs resultatet av innovation - så kommer kunderna att vilja ha det. Att synliggöra alternativkostnaderna kan också medföra att konsumenterna väljer nya lösningar. Där kan ett land välja att stimulera övergången på olika sätt för att exempelvis ge industrin incitament att ta fram nya produkter. Jag tycker att det är ett bättre sätt.

Huvudfrågan kokar ned till huruvida politiker tar klimatomställningen på allvar. I Sverige blir nog tyvärr svaret nej och det ger industrin en SÄMRE konkurrensposition än vad vi hade haft annars.

Skitbra att du hjälpt kinesisk industri att mäta och minska utsläpp, vi gör förhoppningsvis alla vad vi kan utifrån kompetens och roll för att rädda världen, det är jag övertygad om.

Kör snyggt!

Ibland förleds jag att tänka att du går in i diskussioner med enda syfte att få känna dig kränkt alternativt sekundärkränkt då du alltsom oftast väljer ut ett ord som du sedan förfasar dig över och tolkar in en massa av dig oönskade egenskaper/åsikter hos avsändaren. Du måste förstå att det blir mindre intressant att delta i den typen av diskussion.

Att tro att merkantilism och tullar gör ett land bättre rustat för framtida konkurrens tror jag nog tyvärr inte är annat än dumt/infantilt/obildat/fel i grunden. Historien är mycket tydlig på den punkten. Haka därför inte upp dig på ordvalet.

Vill du istället argumentera i sakfrågan, tex för det kloka i att skydda sin åldrande industri genom tullar istället för att stimulera utvecklingen så gör gärna det. Underbygg helst med historiska lyckade exempel på det.

Du har helt rätt i att det är efterfrågan som styr, på marknaden finns även utbud och kommer det smartare produkter som löser problemen till lägre priser - dvs resultatet av innovation - så kommer kunderna att vilja ha det. Att synliggöra alternativkostnaderna kan också medföra att konsumenterna väljer nya lösningar. Där kan ett land välja att stimulera övergången på olika sätt för att exempelvis ge industrin incitament att ta fram nya produkter. Jag tycker att det är ett bättre sätt.

Huvudfrågan kokar ned till huruvida politiker tar klimatomställningen på allvar. I Sverige blir nog tyvärr svaret nej och det ger industrin en SÄMRE konkurrensposition än vad vi hade haft annars.

Skitbra att du hjälpt kinesisk industri att mäta och minska utsläpp, vi gör förhoppningsvis alla vad vi kan utifrån kompetens och roll för att rädda världen, det är jag övertygad om.

Kör snyggt!

Jag tror såhär; du föredrar akademiska diskussioner där du kan undvika att på något sätt jämställas med proletariatet. Den inbillade överlägsenheten väger upp för en total avsaknad av praktisk erfarenhet och lokalt engagemang.

Om du missat det, så var jag en av de som uttryckte en saknad av dina inlägg när du tog en paus från forumet. Tyvärr är det också så att vi influeras, positivt och negativt, av de vi associerar med - därför undviker jag härmed diskussioner med dig tills du antar en mer ödmjuk och öppen ton i debatterna.

Debattera snyggt.

Det finns datarenderade simuleringar minut för minut, utgående från satellitbilder. Första men inte sista gången liknande kommer att hända.

Men det är klart att det viktigaste ju ändå är att vi i världens rikaste länder har lite lägre bränslepris vid pump.

Kör snyggt!
Sverige har drygt tio miljoner invånare.
Kina har ca 470 miljoner registrerade motorfordon i trafik:

Sveriges Utsläpp av CO2 per år och person (totalt, inte bara fordonsrelaterat): 4,45 ton.
Motsvarande siffra för Kina: 8,12 ton.

Befolkningsmängd Kina: ca 1,4 miljarder.

Bränslepris i Sverige: ca 15kr/L.
Kina: ca 10kr/L.

Men det är klart det gör en liten skillnad för miljön att miljöbeskatta svensken till helvetet och tillbaka, hur marginell den skillnaden än må vara... Sen kan vi ju också passa på att nämna det faktum att Kina just nu växer befolkningsmässigt med ungefär ett Sverige om året. Om vi svenskar dog allihop och reducerade vår miljöpåverkan till noll över en natt så skulle det vara klimatkompenserat för och mer därtill på mindre än ett år, enbart tack vare Kinas befolkningsökning. Och då har vi inte ens tagit hänsyn till resten av världen.

Sen så ska vi också betänka att vi under en period betalade nära 30kr/l för drivmedel. Vad fick det för effekt, mer än att vanliga hårt arbetande människor fick mindre över i plånboken?

Så nej, det viktigaste är inte att vi i världens rikaste länder har lite lägre bränslepris vid pump. Kontentan är att satsningar måste göras där de faktiskt har en chans att göra skillnad, och det är inte i Sverige. Vi drar redan vårt strå till stacken, och mer därtill.
Vi ligger redan i framkant, att påstå något annat är rent ut sagt verklighetsfrånvänt. Vi har absolut ingenting att skämmas för.

1788224764807.png

Last edited:
Jag tror såhär; du föredrar akademiska diskussioner där du kan undvika att på något sätt jämställas med proletariatet. Den inbillade överlägsenheten väger upp för en total avsaknad av praktisk erfarenhet och lokalt engagemang.

Om du missat det, så var jag en av de som uttryckte en saknad av dina inlägg när du tog en paus från forumet. Tyvärr är det också så att vi influeras, positivt och negativt, av de vi associerar med - därför undviker jag härmed diskussioner med dig tills du antar en mer ödmjuk och öppen ton i debatterna.

Debattera snyggt.

Jag tror att vi missar varandras poänger pga hur vi själva väljer att tolka varandra och jag är den första att beklaga detta. Lika lite som jag kan rå för hur jag låter digitalt kan andra göra det. Jag försöker själv låta bli att utgå från hur jag tolkar ton osv men gör det sannolikt ofta ändå. Vi har det språk vi har, det säger väldigt lite om hur personer är IRL. Internet är skräp på det viset.

Mitt budskap/åsikt var och är att Sverige och dess industri kunnat ha en annan och bättre position än vad vi har idag, men politiken valde populismens väg istället. Det gäller sannolikt fler länder i Europa och såväl Putin som Qi är väl mycket nöjda med det. Och har stött den sortens populism både öppet och dolt. Musk med, för övrigt.

Vi kan bättre!

Kör snyggt!

Sverige har drygt tio miljoner invånare.
Kina har ca 470 miljoner registrerade motorfordon i trafik:

Sveriges Utsläpp av CO2 per år och person (totalt, inte bara fordonsrelaterat): 4,45 ton.
Motsvarande siffra för Kina: 8,12 ton.

Befolkningsmängd Kina: ca 1,4 miljarder.

Bränslepris i Sverige: ca 15kr/L.
Kina: ca 10kr/L.

Men det är klart det gör en liten skillnad för miljön att miljöbeskatta svensken till helvetet och tillbaka, hur marginell den skillnaden än må vara... Sen kan vi ju också passa på att nämna det faktum att Kina just nu växer befolkningsmässigt med ungefär ett Sverige om året. Om vi svenskar dog allihop och reducerade vår miljöpåverkan till noll över en natt så skulle det vara klimatkompenserat för och mer därtill på mindre än ett år, enbart tack vare Kinas befolkningsökning. Och då har vi inte ens tagit hänsyn till resten av världen.

Sen så ska vi också betänka att vi under en period betalade nära 30kr/l för drivmedel. Vad fick det för effekt, mer än att vanliga hårt arbetande människor fick mindre över i plånboken?

Så nej, det viktigaste är inte att vi i världens rikaste länder har lite lägre bränslepris vid pump. Kontentan är att satsningar måste göras där de faktiskt har en chans att göra skillnad, och det är inte i Sverige. Vi drar redan vårt strå till stacken, och mer därtill.

Vi ligger redan i framkant, att påstå något annat är rent ut sagt verklighetsfrånvänt. Vi har absolut ingenting att skämmas för.

View attachment 532379

Jag håller med om att vi har lägre utsläpp än många länder, men det jag pratar om är att energiomställningen inte borde motarbetas utan underlättas. Just på grund av att vi sedan kan sälja lösningarna till andra länder.

Kör snyggt!

Angående Kina och dess påverkan på vår industri tyckte jag att Kvartals Djupet var intressant att lyssna på häromdagen:
https://kvartal.se/djupet/poddar/svaren-pa-era-fragor-om-kina/cG9zdDoxNzQwNjI

Jag tror att vi behöver fortsätta utveckla ny teknik på alla möjliga områden. Vi behöver stoppa en massa veton mot att gräva upp det som finns i marken för att minska vårt beroende av Kina.
Att låta bli att utveckla vår industri mot att bli mer effektiv är att långsamt strypa sig självt. Europeisk bilindustri ägnade för mycket tankekraft åt att fuska sig igenom hårdare krav på dieselmotorer när de borde ha utvecklat elektriska drivlinor. Nu ligger de efter och får stänga fabriker som tidigare gått runt på att exportera till andra länder, såna som nu köper kinesiska bilar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg