"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Reversibel 12 VDC elmotor med flera planetväxlar för 20 RPM på utgående axel. Förhoppningen är att den ska göra det möjligt ställa in ljuset på GSX1300R med 3 läges strömbrytare (NER, Friläge, UPP) och ett växlande relä.
1787662761528.png
Men den riktiga lösningen är ju elektriskt ställbar förspänning i bakre stötdämpare efter last.
Eller bådadera ? :va

Reversibel 12 VDC elmotor med flera planetväxlar för 20 RPM på utgående axel. Förhoppningen är att den ska göra det möjligt ställa in ljuset på GSX1300R med 3 läges strömbrytare (NER, Friläge, UPP) och ett växlande relä.
View attachment 532150
Men den riktiga lösningen är ju elektriskt ställbar förspänning i bakre stötdämpare efter last.
Eller bådadera ? :va
Varför?

Kör man med ibland passagerare och ibland ensam så ändrar sig ljuset på GSX1300R.
Så det enklaste för godkänt vid kontrollbesiktning är ställa ljuset onödigt lågt.
Mindre lyckat vid körning i mörker. På Sprint RS en bagatell ändra ljuset, bara stanna och ta fram som jag minns en 8mm lednyckel och skruva ett varv på höjdjusteringsskruven.
Lätt åtkommlig höjdjusteringsskruv.
På GSX1300R, parkera hojen, plocka fram 10mm hylsa samt tre 150mm 1/4" förlängare och en spärrnyckel. För att kunna vrida ca 120 grader av ett varv åt gången. Sedan går det med lite flax pricka 10mm hexan på strålkastaren för höjdjustering från framsida tanken genom gaffeln. Har målat Hexan Gul. Och har lysdioder som lyser på Hexan.
Tidigare var det ficklampa i en hand och 450 mm ihopsatta förlängare i den andra.
Men får jag in motor med planetväxellåda och 10mm hylsa så blir det med knapptryckning. Kruxet är en halvcirkelformad plastbit på gaffeln som ska minska luften som strömmar uppåt men det går att korta hylsan ca 5 + 5 mm = 10 mm och dessutom sitter utgående axel offset från centrum vilket gör att växellåda motor kommer ca 10 mm högre upp och kanske över den halvcirkelformade plastbiten som var ivägen när jag testade med en annan motor med planet växellåda. En annan motor med planet växellåda som är 30 mm längre. Den motor med växellåda som gav ideen på en möjlig lösning för elektrisk ljusinställning.
1787824518836.png

Last edited:
Kör man med ibland passagerare och ibland ensam så ändrar sig ljuset på GSX1300R.
Så det enklaste för godkänt vid kontrollbesiktning är ställa ljuset onödigt lågt.
Mindre lyckat vid körning i mörker. På Sprint RS en bagatell ändra ljuset, bara stanna och ta fram som jag minns en 8mm lednyckel och skruva ett varv på höjdjusteringsskruven.
Lätt åtkommlig höjdjusteringsskruv.
På GSX1300R, parkera hojen, plocka fram 10mm hylsa samt tre 150mm 1/4" förlängare och en spärrnyckel. För att kunna vrida ca 120 grader av ett varv åt gången. Sedan går det med lite flax pricka 10mm hexan på strålkastaren för höjdjustering från framsida tanken genom gaffeln. Har målat Hexan Gul. Och har lysdioder som lyser på Hexan.
Tidigare var det ficklampa i en hand och 450 mm ihopsatta förlängare i den andra.
Jag har inte fått ombesiktning pga det, men de är inte överdrivet förtjusta i för låg inställning heller. Jag har åtminstone fått kommentar att ljuset står för lågt, fast då bara muntligt.

Första gången är det ett underkännande med ägaransvar när det kommer till för låg halvljusinställning.

Däremot är det rätt få mc-tillverkare som får till en bra, läs; tydlig ljusbild så bedömningarna brukar kunna bli på ett ungefär bara det inte står för högt.

Dimstrålkastare har ingen nedre gräns i rådande TSFS.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt