Vad fick dig att le idag?

- Säg inte "du" till någon av våra majestäter utan att vara en del av det närmsta entouraget, om du funderar på att föra någon slags konversation. Barnen är en annan femma.
Men om man tillhör en religion som har ett strikt förbud mot att iaktta honorörer och överhet då?

Sedan är väl chansen att springa på dem ganska obefintlig.

En polare som jobbade i några år i kretsarna runt kungahuset har berättat att kungen helst skulle slippa jobbet.

Äcksaktement, jag träffade några äldre snubbar utanför Drottningholm som CG brukade träffa när han behövde umgås med normala människor, de snackade bilar och andra värdsliga saker på dessa möten.

Men om man tillhör en religion som har ett strikt förbud mot att iaktta honorörer och överhet då?

Sedan är väl chansen att springa på dem ganska obefintlig.

En polare som jobbade i några år i kretsarna runt kungahuset har berättat att kungen helst skulle slippa jobbet.
- Man får förstås tilltala hur man vill, men om man tänker sig en konversation så är det vettigast att titulera rätt om man inte ingår i bekantskapskretsen.

Nu när alla pronomen är ok, kan jag identifiera mig som "ers majestät"? 🤔

En sak lärde jag mig i lumpen som MC-ordonnans och möten med många befäl och det är att befäl vanligtvis var väldigt lätta att komma överens med ifall man visade respekt och tilltalade dessa med titeln.
Och tvärtom kunde vissa bli riktiga idioter annars.

Och tar man med sig det till resten av livet så när man möter människor vet man aldrig ifall det handlar om en människa med svag självkänsla som har stort behov av att bemötas med respekt eller om det är en mer jordnära människa som skiter i formaliteterna.

Följaktligen brukar livet flyta smidigast och ge bäst utdelning ifall man bemöter sina medmänniskor respektfullt med formaliteterna.
Oftast handlar det ju i det dagliga livet sällan om titlar utan mer formaliteter som att hälsa, tacka, be om ursäkt... Åtminstone i Sverige, utomlands kan det ju handla om att säga Sir, mam, please...

Skulle jag möta kungen så skulle det följaktligen aldrig falla mig in att försöka tilltala honom med du.

Nu när alla pronomen är ok, kan jag identifiera mig som "ers majestät"? 🤔
Jag har för mig att det är olagligt i Sverige om man inte är just kung eller drottning. Däremot kan du titulera dig som massa annat som inte är skyddade titlar. Läkare och ingenjör och sånt har jag för mig är skyddade med...
Men ers helighet och ers potentat borde vara fullt lagliga... Tror jag.

- Det uppskattas inte.
images

Ja, varför inte, jag kollade för säkerhetsskull och en Lord titel med papper kostar typ 250:-

En dekal med "Praise the Lord" kan man få gratis från någon extremistkyra i USA så kan jag sätta den på min egen Pope-mobil
Du menar som Exstablished Titles och grabbarna där man får en kvadratfot mark i Skottland? Det är ungefär lika giltigt som att bara kalla sig själv Lord. Men du kan köpa dig en riktig titel för lite styvt 100000 pund för ett herresäte i Skottland däremot.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back