Elbil eller inte?

Jag vill gärna provköra en Volvo P10. Dels spelar svenskheten in en hel del men framför allt att den skall vara så tyst. Tystheten har blivit allt viktigare med åren måste jag medge.
Nu verkar det ju till största delen bero på aktiv ljudreducering så det kanske kommer på fler bilar i framtiden.
 
Jag vill gärna provköra en Volvo P10. Dels spelar svenskheten in en hel del men framför allt att den skall vara så tyst. Tystheten har blivit allt viktigare med åren måste jag medge.
Nu verkar det ju till största delen bero på aktiv ljudreducering så det kanske kommer på fler bilar i framtiden.
Njae, EX60 har väl laminerade sidorutor och rätt väl isolerad kupé om jag förstått det rätt, sedan borgar väl den helpressade bakvagnen för viss reducering av potentiellt skrammel? Där kan det nog ge en del att testa P6 i core-version om man vill jämföra, jag tror inte den har aktiv brusreducering.

Jag håller däremot med Dig, tyst kupé börjar bli viktigare med åren. Skillnaden mellan bullret i vår P2 (lanseringsmodellen) och 001 är klart märkbar i motorvägsfart, och å andra sidan är P3 tystare än P4/001. Även 7GT har laminerade rutor och ett par referat från provkörningarna noterar även den bilen som tyst.

Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2, och noterade även att någon testförare tyckte sig sitta bekvämt men lite högt i 7GT. Kanske en bil att provsitta ändå, den är ju långt ifrån SUV-höjd i alla fall? Annars kanske BMW i3 på nya plattformen kan bli ett alternativ, om bara designavdelningen håller fingrarna i styr och inte saboterar utseendet på den bilen...
 
Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2, och noterade även att någon testförare tyckte sig sitta bekvämt men lite högt i 7GT. Kanske en bil att provsitta ändå, den är ju långt ifrån SUV-höjd i alla fall? Annars kanske BMW i3 på nya plattformen kan bli ett alternativ, om bara designavdelningen håller fingrarna i styr och inte saboterar utseendet på den bilen...
Nya i3 ska provas när den kommer. BMW kunde bygga bilar fram till mitten av 90-talet, men sen blev det för mycket Mercedes av dem.
 
Apropå elbilar, jag kollade upp begagnatpriset för en Maserati Granturismo Folgore förra veckan, minns inte om jag postade det här, men tydligen tappar de lite styvt 50% av värdet första halvåret enligt vad jag såg. Det är ju ganska stöddigt, men inte helt oväntat. Då kan man ju nästan vänta ett år till så kan man köpa en sån begagnat för en nästan resonabel peng. :hihi
 
Hoppas på nya 2CV!! En sådan, om de lyckas med designen vill jag ha som shoppingbil!
 
Apropå elbilar, jag kollade upp begagnatpriset för en Maserati Granturismo Folgore förra veckan, minns inte om jag postade det här, men tydligen tappar de lite styvt 50% av värdet första halvåret enligt vad jag såg. Det är ju ganska stöddigt, men inte helt oväntat. Då kan man ju nästan vänta ett år till så kan man köpa en sån begagnat för en nästan resonabel peng. :hihi
Hade inte Porsche Taycan ett liknande värdetapp första åren?
 
Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2
Dito, övervägde någon av P2 och P4 performance-variantera länge, innan jag landade i en EQS. Världens bästa nappastolar i fullutrustade Polestar och Volvo.
Stolar och ergonomi är underskattat !
Sitter för högt i P4, klar nackdel, ogillar höga bilar.

EQS update efter knappa 600mil
WLTP på 78mil med verklig räckvidd 63 mil motorväg 100-0%, vid100km/h. Mycket nöjd.

Körde till Nice (via Lyon), 220mil. Startade kl 10 torsdags o kom fram lördag kl 15 med 24% kvar.
 Totalt 3 laddstopp på 30min vardera 5-80% med farthållare på 110km/h, samma tempo som med E-klassen.
 Lagom fart så man slipper trängas.
 Den kunde gått komma längre än de 55milen/stint.

Under 560mil från inköp, 18.6kWh/100km. 220 mil motorväg genom europa 110km/h, 17kWh/100km. Märks den är hal genom luften, lätt att man kommer upp i 140+ utan farthållare.
Rusningstrafik i Antibes och Cannes, tot 3 timmar, 65km med medelfart 23km/h, 19.7kWh/100km

Med akustikpaket (UV/IR-skydd runtom, även glastaket) blir det svalt trots svart lack på EQS.
Blev 35-40 grader redan i tyskland.
Kanon tycker jag, tokgillar värme!

EQS med äkta nappastolar med kyla och massage är skitbra, men inte bäst som fullutrustade Polestar och Volvo..
Mercan är skittyst trots 21" och har klima som inte låter. Ovanligt i elbilar som de flesta andra har ljud för sig även på lägsta fläkten, störande om man står stilla.

Kylt förvaringsfack mellan stolarna, men INTE handsfacket, hur tänkte de där? Är kanske för litet, det andra rymmer lätt 3st 50cl.

Nackdelar, ja jäklar vad stor den är i sydeuropeiska P-garage och gator.
Men otrolig långresekomfort uppväger. Förarstödet (filhållningsassistent mm) och headupdisplay med augmented reality är en grym kombination ihop med lång WLTP och tystnaden i kupen.
 
Jag åkte i baksätet på kollegans EQS 53 AMG idag. Hade min rygg varit en cm längre hade mitt huvud tagit i taket. Alla andra dimensioner framstår som ganska opraktiska i stadstrafik.
20260625_154904.jpg
 
Det här var ju lite spännande och oväntat...😊

Ja, vill man få bra laddtid mellan 10 och 80% så hjälper det ju att ha ett litet batteri.
Vill man få en bra siffra på laddade km/min så hjälper det ju att ha en snål bil.
Vill man ha en snål bil hjälper det ju om den är lätt, ett litet batteri är lätt......

Varför måste en fossilbränslespecialist tala om det för elbilsmarknaden?

Varför har traditionella elbilstillverkare fokuserat på att vi måste ha nya batterier som laddar snabbare, så vi kan trycka i stora batterier på 150+kW, så vi får bra räckvidd?

Varenda kW som laddas i batteriet ska betalas, vid en snabbladdare i dag köper man räckvidd till högre priser per km än man köper diesel till en dieselbil för.

Varenda kW man köper i en snabbladdare har skitat ner miljön på något sätt, minst om elen kommer från kärnkraft, mer om den kommer från sol och vind och absolut mest om den kommer från att elda brunkol.

Det är och har alltid varit bäst att vara snål med energi
 
Det brukar inte gå snabbt att ladda 10-80% i små batteripack. De brukar vara klent kylda.

Jag var in hos den lokala KIA-handlaren idag, men alla tekniska frågor kunde han skriva ut åt mig. Jag hade tyckt att alla data ska sitta jämte katekesen i hjärnan och kunna rabblas i sömnen.

Apropå något helt annat,
Det är bra med digitala tjänster. Jag försökte boka service på min Polestar på hemsidan och närmsta tillgängliga tid var 29:e augusti. Det tycker jag var sent så jag åkte till verkstaden och frågade. De bokade in mig på tisdag eftermiddag.
Senast kostade det en bit över 2000 kr och nu ett knappt år och 3000 mil senare är det 2200:- igen.
Vad gör man inte för att garantin ska gälla nästan 4000 mil till...
 
Dom kan vara klent kylda eftersom det inte är så många celler i en stor klump som behöver kylas

Stora klumpar måste kylas mer för att inte mitten på klumpen ska gå varm
Nja, de stora packen sitter i dyrare bilar där mer ingenjörstimmar läggs på konstruktionen.
Så, i teorin har du rätt, men i praktiken blir det inte så.
 
Ja, vill man få bra laddtid mellan 10 och 80% så hjälper det ju att ha ett litet batteri.
Vill man få en bra siffra på laddade km/min så hjälper det ju att ha en snål bil.
Vill man ha en snål bil hjälper det ju om den är lätt, ett litet batteri är lätt......

Varför måste en fossilbränslespecialist tala om det för elbilsmarknaden?

Varför har traditionella elbilstillverkare fokuserat på att vi måste ha nya batterier som laddar snabbare, så vi kan trycka i stora batterier på 150+kW, så vi får bra räckvidd?

Varenda kW som laddas i batteriet ska betalas, vid en snabbladdare i dag köper man räckvidd till högre priser per km än man köper diesel till en dieselbil för.

Varenda kW man köper i en snabbladdare har skitat ner miljön på något sätt, minst om elen kommer från kärnkraft, mer om den kommer från sol och vind och absolut mest om den kommer från att elda brunkol.

Det är och har alltid varit bäst att vara snål med energi
Kloka tankar som få tänker på!
Överskott av energi och hög effektivitet vinner alltid, ren logik.
Alternativ som slösar bort energi genom dålig verkningsgrad kommer därför alltid förlora, över tid.
 
Visst är det intressant med effektivitet, men jag offrar gärna lite på den punkten i utbyte mot en större, säkrare, tystare, och ”snyggare” (mer traditionellt billiknande) bil.

Då jobbpendlar jag iofs inte, så det blir inte många mil ren transport. Några kronor extra för varje resa kan det därför vara värt.
 
Visst är det intressant med effektivitet, men jag offrar gärna lite på den punkten i utbyte mot en större, säkrare, tystare, och ”snyggare” (mer traditionellt billiknande) bil.

Då jobbpendlar jag iofs inte, så det blir inte många mil ren transport. Några kronor extra för varje resa kan det därför vara värt.

Inget av det motsätter sig ju att göra bilen mer energieffektiv, och en gång för alla, större är inte lika med säkrare, tystare och snyggare
 
Inget av det motsätter sig ju att göra bilen mer energieffektiv, och en gång för alla, större är inte lika med säkrare, tystare och snyggare

Visst är det så och jag ser gärna att alla andra åker runt i småbilar medans mina nära och kära sitter i större, högre, och tyngre bilar.
 
Visst är det så och jag ser gärna att alla andra åker runt i småbilar medans mina nära och kära sitter i större, högre, och tyngre bilar.

Ja det är ju den vanliga inställningen i USA, därför åker alla omkring i varsin Wank-Tank
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top