Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2
Dito, övervägde någon av P2 och P4 performance-variantera länge, innan jag landade i en EQS. Världens bästa nappastolar i fullutrustade Polestar och Volvo.
Stolar och ergonomi är underskattat !
Sitter för högt i P4, klar nackdel, ogillar höga bilar.
EQS update efter knappa 600mil
WLTP på 78mil med verklig räckvidd 63 mil motorväg 100-0%, vid100km/h. Mycket nöjd.
Körde till Nice (via Lyon), 220mil. Startade kl 10 torsdags o kom fram lördag kl 15 med 24% kvar.
Totalt 3 laddstopp på 30min vardera 5-80% med farthållare på 110km/h, samma tempo som med E-klassen.
Lagom fart så man slipper trängas.
Den kunde gått komma längre än de 55milen/stint.
Under 560mil från inköp, 18.6kWh/100km. 220 mil motorväg genom europa 110km/h, 17kWh/100km. Märks den är hal genom luften, lätt att man kommer upp i 140+ utan farthållare.
Rusningstrafik i Antibes och Cannes, tot 3 timmar, 65km med medelfart 23km/h, 19.7kWh/100km
Med akustikpaket (UV/IR-skydd runtom, även glastaket) blir det svalt trots svart lack på EQS.
Blev 35-40 grader redan i tyskland.
Kanon tycker jag, tokgillar värme!
EQS med äkta nappastolar med kyla och massage är skitbra, men inte bäst som fullutrustade Polestar och Volvo..
Mercan är skittyst trots 21" och har klima som inte låter. Ovanligt i elbilar som de flesta andra har ljud för sig även på lägsta fläkten, störande om man står stilla.
Kylt förvaringsfack mellan stolarna, men INTE handsfacket, hur tänkte de där? Är kanske för litet, det andra rymmer lätt 3st 50cl.
Nackdelar, ja jäklar vad stor den är i sydeuropeiska P-garage och gator.
Men otrolig långresekomfort uppväger. Förarstödet (filhållningsassistent mm) och headupdisplay med augmented reality är en grym kombination ihop med lång WLTP och tystnaden i kupen.