Elbil eller inte?

Men otroligt varm
 😎
VÀrmen beror pÄ strömmen. Högre spÀnning ger lÀgre ström, dvs kallare, för samma effekt. Eller möjlighet att köra högre effekt med samma ström och dÀrmed temperatur. Problemet blir vÀl att isolera ledningar och kontakter. Vid 8kV kan ström hoppa ganska rejÀlt.

350kW laddning Àr nog tillrÀckligt för de flesta OM man kan hÄlla den effekten under hela laddningen upp till 80%. Och OM man har bilar som Àr snÄla som de bÀttre i klassen. Att klarar 350kW hjÀlper ju inte sÄ mycket om bilen drar 3kWh/mil i motorvÀgsfart, det Àr ju bara lite dryg 100 mil i timmen under den del av laddkurvan den laddar snabbast.

TyvÀrr har mÄnga av de snÄlaste bilarna pÄ vÀgen 400V teknik. Exempelvis Tesla Model 3 Àr relativt snÄl pÄ motorvÀgen (~1.7kWh/mil i 125) och hade med 800V teknik maxat nÀrmare 300 mil i timmen i laddhastighet om den fÄtt samma 800V teknik som deras Cybertruck (max 500kW). Men av nÄgon anledning fortsÀtter de att köra 400V i den trots att snart alla konkurrenter kör 800V. BÄde Model 3 och Model Y har uppgraderats sedan Cybertrucken presenterades utan att fÄ del av tekniken. Vill minnas att Àven Kia Niro Àr extremt snÄl men bara 400V. Medan Kia EV6 och Hyundai Ionic5/6 Àr 800V men betydligt slösigare.
 
Mercedes GLC framstÄr som en trevlig bil i klassen. Laddar hyfsat snabbt, relativt lÄg förbrukning ffa i högre farter (2-vÀxlad) och bra spec i övrigt.

Det Àr bara att hoppas pÄ att européerna klarar av att stÀlla om innan kineserna tagit över helt.

Otroligt mÀrkligt att politiker med berÄtt mod skjuter fram omstÀllningen som om det skulle innebÀra nÄgot bra. Industrin sjÀlv efterfrÄgar en snabb omstÀllning sÄ att de fÄr avsÀttning för sina nya produkter och kan fortsÀtta utveckla sig.


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
 
Mercedes GLC framstÄr som en trevlig bil i klassen. Laddar hyfsat snabbt, relativt lÄg förbrukning ffa i högre farter (2-vÀxlad) och bra spec i övrigt.

Det Àr bara att hoppas pÄ att européerna klarar av att stÀlla om innan kineserna tagit över helt.

Otroligt mÀrkligt att politiker med berÄtt mod skjuter fram omstÀllningen som om det skulle innebÀra nÄgot bra. Industrin sjÀlv efterfrÄgar en snabb omstÀllning sÄ att de fÄr avsÀttning för sina nya produkter och kan fortsÀtta utveckla sig.


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Kanske kommit pÄ att kostnaden inte ger den avsÀttning i vad det nu Àr man Àmnar uppnÄ? Som svensk energipolitik, i diket
.
 
PÄ tal om laddning och batteriutveckling, sÄ storheter som 400kW fastÀn batteriet Àr över 70%? Det Àr iaf en rÀtt stor skillnad mot hur det var för 4-5Är sen.
 
PÄ tal om laddning och batteriutveckling, sÄ storheter som 400kW fastÀn batteriet Àr över 70%? Det Àr iaf en rÀtt stor skillnad mot hur det var för 4-5Är sen.

Ja, dels beroende pÄ 800V-teknik och dels beroende pÄ stor buffert som inte nyttjas (5-6%).

Sedan Àr det nog i Àrlighetens namn sÀllan man ser de effekterna vid 70% i annat Àn lastbilsbatterier



Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
 
Ja, dels beroende pÄ 800V-teknik och dels beroende pÄ stor buffert som inte nyttjas (5-6%).

Sedan Àr det nog i Àrlighetens namn sÀllan man ser de effekterna vid 70% i annat Àn lastbilsbatterier



Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Numera i Xpeng, i detta fallet X9-modellen. (Testat i Sverige )

Det finns en del att fundera kring för de vÀsterlÀndska tillverkarna.

Bufferten ligger den i toppen?(13,6%)

Edit, X9. Inget annat..
 
Last edited:
Numera i Xpeng, i detta fallet X9-modellen. (Testat i Sverige )

Det finns en del att fundera kring för de vÀsterlÀndska tillverkarna.

Bufferten ligger den i toppen?(13,6%)

Edit, X9. Inget annat..

Ja, den Àr grym! DÀremot fÄr vi se i lÀngden om hastigheten bibehÄlls. Kemin Àr vad den Àr sÄvida inte batteriteknologin Àndras.


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
 
X9 verkar intressant. FrĂ„gan Ă€r varför samma bil kostar 40k USD i China och 80k EUR i Europa

 
Kineserna subventionerar ocksÄ elbilar tillverkade i landet

Ah, du menar som EU gör med (frÀmst Franska) elbilar

Jag har sagt det förr, och sÀger det igen, subventioner sÀtter normal konkurrens ur spel och leder till att folket fÄr sÀmre varor till högre priser i slutÀndan.

USA har varit vÀldigt protektionistiska över inhemska bilar periodvis, och det har lett till att deras bilindustri tillverkar skit som ingen annan vill ha.

Just nu skyddar dom bensinbilar, sĂ„ folk köper FÄRRE elbilar Ă€n vad dom pĂ„ en ostyrd marknad skulle göra

Den cheeto-fÀrgade fettklumpsdespoten hyllade ju IOFS Tesla i tre dagar medans han var kompis med Muskolini, men direkt det sket sig mellan dom tvÄ sÄ var ju detroitjÀrn med V8 det bÀsta som fanns igen...
 
Hade pÄ kÀnn att det regnar i norr


8dcee15be2f00cbe47ca3a5b4a67d71d.jpg
 
Zeekr 7GT körd i Europa av svensk journalist.
Behöver testas en. 😊
Jo, bra bil till ett konkurrenskraftigt pris. Med 0%- rÀnta till och med juni ut (om den inte förlÀngs) till och med ett riktigt vasst alternativ! Nu har jag nog varit inblandad i att ett par av mina bekanta bestÀllt 7GT, av provkörningarna att döma behöver jag ju i vart fall inte skÀmmas för de rÄden :)

FÄ se vad som landar hos mig nÀr 001:an ska bytas ut om ett halvÄr? EX60 och 7GT Àr tvÄ av alternativen, för EX60 talar vÀl vettigt bra rabatter, utrymmen för förÀldrar och svÀrförÀldrar som numera behöver skjuts samt förmodat procentuellt högt andrahandsvÀrde. Att den Àr svensktillverkad och att merparten av köpeskillingen dÀrmed stannar i landet Àr inte heller fel. DÄ talar vi P10, 12:an och Cross Country vet man ju inte nÀr de levereras.

För 7GT talar att det Àr en lÀgre och i mina ögon snygg bil som ska vara riktigt kul att köra, en lÄg leasingkostnad pÄ grund av lÄgt pris och nollrÀnta samt luftfjÀdring som ger möjlighet att justera markfrigÄng.

Hade det varit privatköp hade 7GT Privilege varit svÄrslagen, sÄ Àr det nog. Som firmabil spelar kanske andra faktorer in.

GLC och iX3 ska heller inte förbises, men utseende faller inte HSB i smaken för den senare, prislapp och leasingkostnad för den förra passar inte mig. Jag har dÀremot full förstÄelse för att andra kan prioritera annorlunda!
 
Last edited:
Jo, bra bil till ett konkurrenskraftigt pris. Med 0%- rÀnta till och med juni ut (om den inte förlÀngs) till och med ett riktigt vasst alternativ! Nu har jag nog varit inblandad i att ett par av mina bekanta bestÀllt 7GT, av provkörningarna att döma behöver jag ju i vart fall inte skÀmmas för de rÄden :)

FÄ se vad som landar hos mig nÀr 001:an ska bytas ut om ett halvÄr? EX60 och 7GT Àr tvÄ av alternativen, för EX60 talar vÀl vettigt bra rabatter, utrymmen för förÀldrar och svÀrförÀldrar som numera behöver skjuts samt förmodat procentuellt högt andrahandsvÀrde. Att den Àr svensktillverkad och att merparten av köpeskillingen dÀrmed stannar i landet Àr inte heller fel. DÄ talar vi P10, 12:an och Cross Country vet man ju inte nÀr de levereras.

För 7GT talar att det Àr en lÀgre och i mina ögon snygg bil som ska vara riktigt kul att köra, en lÄg leasingkostnad pÄ grund av lÄgt pris och nollrÀnta samt luftfjÀdring som ger möjlighet att justera markfrigÄng.

Hade det varit privatköp hade 7GT Privilege varit svÄrslagen, sÄ Àr det nog. Som firmabil spelar kanske andra faktorer in.

GLC och iX3 ska heller inte förbises, men utseende faller inte HSB i smaken för den senare, prislapp och leasingkostnad för den förra passar inte mig. Jag har dÀremot full förstÄelse för att andra kan prioritera annorlunda!
Hur stÄr sig en Polestar4 om man jÀmför med Zeeker?
 
Hur stÄr sig en Polestar4 om man jÀmför med Zeeker?
Intressant frÄga dÄ Polestar 4 delar plattform med vÄr 001, dessutom har tvÄ av mina bekanta Polestar 4 sÄ vi har gjort en del jÀmförelser.

Vi Àr nog eniga i att Zeekr 001 har en mer ombonad interiör med nÄgot exklusivare materialval, dÀremot gör Polestars implementering av Android Auto med Googles Assistent och navigator att vi hÄller mjukvaran i Polestar 4 ett snÀpp vassare. Kupé-buller Àr jÀmförbart, för att fÄ en tystare upplevelse mÄste vi snegla mot Polestar 3. Som GT-vagn Àr luftfjÀdringen i Zeekr en tillgÄng, den hjÀlper Àven markfrigÄng i ovÀder eller pÄ usla vÀgar, men jag upplever att Polestars chassi med sin elektronik gör bilen vÀlbalanserad vid riktigt inspirerande körning. De Àr duktiga pÄ att tuna chassin, grapparna i Gbg.

Vi gillar ju vÄr P2 och hade P4 lanserats med bakruta hade vi nog haft en sÄdan. Men dÄ vi har hund fick det bli en 001. Andra P4-Àgare med hund menar dock att Àven den bilen fungerar, vi valde dock att inte chansa.

SÄ bÄda bilarna Àr fina och har sina för- och nackdelar. Att Polestar kan servas hos det vÀl utbyggda systemet av Volvohandlare och Zeekr hÀnvisas till Mekonomen kan vara en fördel för Polestar, mot detta stÄr Zeekrs 10-Äriga garanti (om man sköter service). Zeekr har nog lite vÀxtvÀrk och framför allt back-officesupport hos service-organisationen lÀmnar en del övrigt att önska. Tack och lov har vi personligen inte drabbats av detta men Polestars storlek Àr kanske i sig en garant för seriöst bemötande.

AndrahandsvÀrdet hos Zeekr förefaller vara i paritet med Polestars, jag antar att garantipaketet hjÀlper till. Nu har vi gjort andra av de fem service som krÀvs för att fÄ 10 Är/ 20 t mil (vilket som kommer först) garanti, priserna Àr inte avskrÀckande för 4, 12 och 20 t mil, och rimliga för 8 och 16 t (som innehÄller byte av broms- och kylvÀtska för batteriet.

Jag kan rekommendera bÄda bilarna som prisvÀrda och komfortabla lÄngfÀrdsvagnar, dÀr hÄrdvaran och garantierna talar för 001, mjukvara och serviceorganisation för P4.

UngefĂ€r sĂ„ kanske? 🙂

Men 400V och lÄngsam laddning gör att det inte blir en ny 001 för oss. DÄ ligger 7GT med sin nya batteriteknik och chassi bÀttre till, klarar man sig utrymmesmÀssigt Àr det mycket för pengarna. 7X hamnar lite för nÀra EX60 i pris för oss sÄ dÀr vinner mjukvara, komfort och servicenÀtverk över Volvos rent ut sagt usla garantier i förhÄllande till systerföretaget.
 
Last edited:
Jag köper ingen ny bil dÀr det finns batteri under förarsÀtet. Jag hatar att sitta högt upp i himlen och köra. Som det ser ut nu behÄller jag min Polestar en stund till för alla bygger bara Àckliga SUVar utan markfrigÄng.
Kan de dÄ plats med 60kWh i McMurtry Sperling borde det inte vara sÄ svÄrt för vanliga bilar att nÄ dit utan att se ut som att de sitter pÄ en lÄda.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I Är var det 52a gÄngen Cus...

Gotland Ring Bike Week Ž26 gÄr mot deltagarrekord!

Med en mÄnad kvar Àr det gl...

FrĂ„n familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor vĂ€xlar upp

I motorvÀrlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ÀndÄ?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show pÄ lördag!

PĂ„ Sveriges nationaldag, nu...

Bilder frÄn DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-mĂ€rke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, vÀlbokat trots turbulens i bolaget!

Det Àr med glÀdje vi pratar...

Back
Top