Idag är jag förbannad därför att...

Gör Calimoto så även när du följer en rutt alltså?

Min gör så om jag bara sätter på den för att visa kartan, då uppdaterar den inte min position. Däremot om jag följer en rutt fungerar den som den ska, både karta och beskrivning.

Den ska inte göra så läste jag någonstans, tror det var hos Calimoto-supporten, med ett förslag på en lösning som jag inte kommer på. Det kan säkert vara skillnad på Android/Apple tex osv.

Jag har ingen Aoocci-skärm, men en liknande fast billigare från Amazon.
Även om jag följer en rutt. Man ser att strecket för rutten följer med en, men det är bara tills man är utanför det som visas.
Jag såg att någon mer Samsunganvändare hade rapporterat samma sak.

View attachment 527956
Tog fram hojen som jag har inne i stallet på vintern.
Ett långt jävla ormskinn låg under hojen och skinnet var fortfarande mjukt... Gissar skinnet torkar efter ett tag?
Ska jag behöva vara vaksam för en fet jävla huggorm där inne bland sakerna nu?
Om inte annat så slipper du möss o råttor som tuggar sönder el, sadelstoppning o boar i luftfiltret

Kanske ska vara glad att jag klarade mig utan egna skador, men fan, vår bästa bil... Om inte A-stolpen blev bucklig skulle jag försöka få bilen fixad. Men det blir nog skroten.
32339af557bfa32f33359589ecaaec37.jpg
76115fd0eae0ca0a0108e1105877c438.jpg
64893c3922800b4845c5c12e2cf06e08.jpg

Inte riktigt lika illa som för erikn gick det för mej häromdagen.

Kör omkring på vägen där vi kör varje dag, glad att vägen är nysopad och jag klarat vintern utan stenskott.
Åt motsatt håll passerar en långtradare och drar upp det absolut sista gruskornet, vilket givetvis träffar kanten av vintrutan och en spricka sticker iväg en halvmeter in i siktfältet.

Då ska vi se vad Guw har att komma med..

Det ser vi fram emot. 😁

Medans vi väntar så underhåller jag er med denna.

Efter sommarlovet tillbaka i gymnasiet så kommer en kille från en av de andra klasserna med bruten arm. Han hade krockat med en älg med 125an.
Varvid en annan elev frågar: Bet den dig?

Jag tolkade det som ett skämt men jag är inte helt säker.

Det ser vi fram emot. 😁

Efter sommarlovet tillbaka i gymnasiet så kommer en kille från en av de andra klasserna med bruten arm. Han hade krockat med en älg med 125an.

Jag kan bräcka din historia.
Min pappa hade en mustang mamba som han körde mellan huset där vi bodde och till gården där han hade djuren ca 1.5km.
Han lyckades en mörk kväll när kom körande att krocka med en älg på bygatan. Älgen bara tittade på gubben när han och moppen låg på marken innan den lungt fortsatte in i skogen.

Kanske ska vara glad att jag klarade mig utan egna skador, men fan, vår bästa bil... Om inte A-stolpen blev bucklig skulle jag försöka få bilen fixad. Men det blir nog skroten.
32339af557bfa32f33359589ecaaec37.jpg
76115fd0eae0ca0a0108e1105877c438.jpg
64893c3922800b4845c5c12e2cf06e08.jpg

Man får helt enkelt ta dom hårt där bak när dom kommer och muckar gräl :hihi Skönt att det gick bra, snyggt hanterat situationen till trots :tummenupp

Jag kan bräcka din historia.
Min pappa hade en mustang mamba som han körde mellan huset där vi bodde och till gården där han hade djuren ca 1.5km.
Han lyckades en mörk kväll när kom körande att krocka med en älg på bygatan. Älgen bara tittade på gubben när han och moppen låg på marken innan den lungt fortsatte in i skogen.

Det kanske den här älgen också gjord, jag vet inte vad som hände med den utöver att den inte bet. :hihi

Det ser vi fram emot. 😁

En tjej i parallellklassen blev ifattsprungen och biten i knät av en älg när hon var ute och red.
Rätt surrealistiskt. :3freak

Älgar är inte ofarliga djur. Speciellt inte en ko som vill skydda kalven.
Kommer ihåg att hörde en dokumentär på radion om en gubbe som blivit anklagad för att slagit ihjäl sin fru som hittats död ute. Men efter mycket om och men så kom det fram till att det var en älg som attackerat henne (Kommer inte ihåg exakt hur det gått till var länge sedan jag hörde det) tror det var på P3 dokumentär

Älgar är inte ofarliga djur. Speciellt inte en ko som vill skydda kalven.
Kommer ihåg att hörde en dokumentär på radion om en gubbe som blivit anklagad för att slagit ihjäl sin fru som hittats död ute. Men efter mycket om och men så kom det fram till att det var en älg som attackerat henne (Kommer inte ihåg exakt hur det gått till var länge sedan jag hörde det) tror det var på P3 dokumentär
Jag har för mig att det för några år sedan var nån svensk deckarserie på tv, typ Wallander eller nåt sånt, där plotten var exakt den. Det var en person som blivit dödad på ett väldigt brutalt sätt och maken/makan var huvudmisstänkt, men det visade sig att personen hade blivit dödad av en isken älgtjur.

Jag har för mig att det för några år sedan var nån svensk deckarserie på tv, typ Wallander eller nåt sånt, där plotten var exakt den. Det var en person som blivit dödad på ett väldigt brutalt sätt och maken/makan var huvudmisstänkt, men det visade sig att personen hade blivit dödad av en isken älgtjur.
Det finns en tvådelad dokumentär på TV4 som bygger på fallet i Loftahammar.
  • Handlar om kvinnan Agneta Westlund som hittades död 2008
  • Hennes man greps och misstänktes för mord
  • Polisen trodde först att han kört över henne med gräsklippare
  • Senare visade det sig att hon dödats av en älg
Veckans brott
  • Gjorde ett längre inslag om fallet
National Geographics
  • Internationell dramatiserad dokumentär
  • Del av serie om “märkliga djurhändelser”
  • Visar hur älgattacken gick till

Det finns en tvådelad dokumentär på TV4 som bygger på fallet i Loftahammar.
  • Handlar om kvinnan Agneta Westlund som hittades död 2008
  • Hennes man greps och misstänktes för mord
  • Polisen trodde först att han kört över henne med gräsklippare
  • Senare visade det sig att hon dödats av en älg
Veckans brott
  • Gjorde ett längre inslag om fallet
National Geographics
  • Internationell dramatiserad dokumentär
  • Del av serie om “märkliga djurhändelser”
  • Visar hur älgattacken gick till
Det stämmer måste varit på tv som jag såg det. Har bara något minne av det.

Lyssnade ett tag ofta på olika dokumentärserie i bilen när veckopendlar så kommer inte ihåg var jag hört allt ibland

Rättare sagt igår var jag förbannad. Men detta inlägget platsar även i en tråd om att jag blev glad.

Igår Fredag med fint väder och jag ledigt från jobbet så på Torsdag kväll när jag är hemma så tänkte jag att skulle vara kul att sticka iväg en runda. Kollar och ser att det är Bike dagar i Trollhättan vilket är ca 35-40 mil från där jag bor.
Så jag bokade ett hotell rum och tänkte köra småvägar dit och kolla lite sen sova över och småvägar hem på Lördag.

När jag kört några timmar efter gps och långt ifrån närmaste vägen så kommer jag till en sträcka med grusväg. Men tänkte jag kör enduro så inget problem rätt att jag kör en stor Versys1000. Efter några kilometer när nästan är ute på asfalt igen så börjar det kännas konstigt. Stannar när kommer ut på stora vägen och givetvis så är bakhjulet punktering och utan luft.

Då är klockan 15:30 och jag tänkte hur får jag tag i en bärgning och komma till en däck firma som kan fixa ett bakdäck innan helgstängt.
Kommer på att jag har min batteri kompressor i väskan men vet inte hur mycket batteri det är kvar. Testade att sätta igång den och ser ett avlångt sprätt i däcket. Lyckas få dit ett kladd snöre från mitt kitt från biltema som alltid ligger under sadeln på motorcykeln. Men verkar bubbla ut lite luft då det inte var ett runt hål.

Så testar att försöka ta mig till närmsta större stad och se hur det går. Har några mil till Jönköping och där stannade på en mack och kollade lufttrycket och det höll hyfsat. Men tar beslut att åka hemåt då klockan redan är så mycket att det redan är försent för bike dagarna och ville inte vakna upp på lördag morgon men en motorcykel utan luft i däcket utanför hotellet. Så körde hem och stannade några gånger och fyller i lite luft på vägen hem

Känns väldigt bra att jag köpte en liten batteri kompressor på netonnet förra året att ha med på resan. Räddade mig denna gång

Lustigt att du skriver detta nu när jag nyss tänkte att jag nog ska skaffa mig en liten batteridriven kompressor.
Tycker du att den du har är bra / prisvärd?

Lustigt att du skriver detta nu när jag nyss tänkte att jag nog ska skaffa mig en liten batteridriven kompressor.
Tycker du att den du har är bra / prisvärd?
Kändes tveklöst att det var ca600kr väl placerade till inköp av kompressor och 250kr för lagning kittet + en liten tång som passar i paketet

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC