Frågor man vågar ställa

Jag kommer för första gången någonsin(?) behöva böja en fotpedal i vad jag misstänker är av gjutgods. Eller är det aluminium på en Z900 -24 tro? Tänkte höra med IQ-gänget här innan jag slutat jobbet och kan kolla själv.
Går det inte att justera eller flytta till andra splines ?
(Ta av och skjuta på "förflyttad en eller flera splines")
Är det växelpedalen eller fotbromspedalen ?
Har du något foto ?

Går det inte att justera eller flytta till andra splines ?
(Ta av och skjuta på "förflyttad en eller flera splines")
Är det växelpedalen eller fotbromspedalen ?
Har du något foto ?
- Efter montering av sänkta/bakåtflyttade fotpinnar, hamnar foten längre ut från hojen. Det är lite bökigare att nå växelpedlen eftersom jag måste vinkla in foten en smula då. Därav tänkte jag att böja/bocka ut pedalen någon cm så den nås smidigt. Gäller samma på högersidan, alltså bromspedalen.

- Efter montering av sänkta/bakåtflyttade fotpinnar, hamnar foten längre ut från hojen. Det är lite bökigare att nå växelpedlen eftersom jag måste vinkla in foten en smula då. Därav tänkte jag att böja/bocka ut pedalen någon cm så den nås smidigt. Gäller samma på högersidan, alltså bromspedalen.
Jag sökte på
och hittade en massa länkar om hur man rätar ut vid tex vurpor böjda reglage.
Antagligen går samma teknik att använda för böja reglagen.

Hittade det här, låter ganska vettigt tycker jag
First buy a new one, no trick is fool proof. If you are successful you have a spare. If not, you can still ride and wait for the next bender. 2) Rub the area of the bend with a wet piece of soap. 3) Heat the lever on a gas burner until the soap is shiny dark brown/ black. This is to soften the duraluminium. (or duralumin if you say so) 4) Throw it in a bucket of cold water. 5) Use a plastic, or hard rubber hammer on a trunk of wood or a block of lead to straighten it back in shape. Or bend it back in a vice. Or both. 6) The hardness will return after some days but the soft lever is strong enough to use.

Last edited:
Efter att ha suttit på en restaurang i Malmö med fönsterplats undrar jag om det finns någon motorcykel som låter tröttare än en MT07 med odämpat avgassystem.

Varför måste man släppa stången från midjehöjd när man kör marklyft?
Är det så jävla tungt så du inte orkar ställa ner den så har du lagt på för mycket !!
Samma sak på gymmet där jag tränar. Där står själva ställningen och några meter bakom på en upphöjd mjukare del som är tänkt att man ska kunna släppa skivstången.
Men givetvis så händer det ganska ofta att man ser något pucko som helt enkelt backar och står utanför och släpper och smäller skivstången upprepade gånger i golvet & gärna stöna riktigt högt

Varför måste man släppa stången från midjehöjd när man kör marklyft?
Är det så jävla tungt så du inte orkar ställa ner den så har du lagt på för mycket !!
- Anledningen är oftast att man lyfter så mycket lumbalen orkar med en gång upp, och för att man inte orkar hålla samma tonus i ryggen en gång till på väg ner, släpper man stången för att slippa ryggskott. Ett jäkla otyg med sånt folk som inte kan anpassa vikt efter förmåga o göra några extra rep istället. Lika jäv*a störande med de som kör hantelpressar o kastar ner vikterna efter setet. Sätt dig upp o lägg ner hantlarna din flåbuse.

Här står det 422 grader C men jag hade ju provat med en vanlig elektrisk ugn.
Brukar ju gå upp till 350 grader C.

Last edited:
Jag tänkte mig snarare att bli bjuden.
Jobbigt det här med mellanmänskliga relationer.

Men då damer generellt har en högre månadslön i vuxen ålder i min bekantskapskrets så skulle iaf jag inte höja på ögonbrynen.

(Flera av kvinnorna runtom i mina kretsar har nettomånadslön som med 3-5000 spänns marginal överstiger min bruttolön)

Jobbigt det här med mellanmänskliga relationer.

Men då damer generellt har en högre månadslön i vuxen ålder i min bekantskapskrets så skulle iaf jag inte höja på ögonbrynen.

(Flera av kvinnorna runtom i mina kretsar har nettomånadslön som med 3-5000 spänns marginal överstiger min bruttolön)

De flesta förväntar sig väl ändå att bli bjudna om det är en dejt.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC