"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Det blir mycket tydligare effekt om man byter till något färre kuggar på bakdrevet, det gjorde jag på min trampcykel fär väldigt länge sedan, men den vara bara treväxlad (navväxel)
- Problemet är inte att hojen är trögcyklad, utan snarare att det inte är riktigt "lagom" trampfrekvens/motstånd på någon växel. En troll-cykel helt enkelt.
 
- Problemet är inte att hojen är trögcyklad, utan snarare att det inte är riktigt "lagom" trampfrekvens/motstånd på någon växel. En troll-cykel helt enkelt.

Byt drev då så att du hamnar mellan de nuvarande utväxlingarna?

Har du kanske haft 2x11 tidigare och den nya har 1x12 växlar? Det tvingar ju fram större steg mellan växlarna.
 
- 2x12, men jag ska säkra min framdrift genom en elmotor iallafall eftersom det funkat så gott på min andra M-bike.
Kan nämna att jag hade en Scott hybridcykel som sänkte min snitthastighet på lite längre sträckor +30km med ca 3km/h. Vanliga däck för all typ av cykling, dvs ganska slätt mönster. Bytte till liknande däck av annat märke och vips så var jag tillbaka på "rätt" snitthastighet.

Finns en del på nätet om racerdäck och rullmotstånd - ganska stora skillnader på hur mycket effekt som rullmotstånd stjäl.
 
Kan nämna att jag hade en Scott hybridcykel som sänkte min snitthastighet på lite längre sträckor +30km med ca 3km/h. Vanliga däck för all typ av cykling, dvs ganska slätt mönster. Bytte till liknande däck av annat märke och vips så var jag tillbaka på "rätt" snitthastighet.

Finns en del på nätet om racerdäck och rullmotstånd - ganska stora skillnader på hur mycket effekt som rullmotstånd stjäl.
- Absolut, och däckegenskapernas betydelse (bredd, massa, töjningsmotstånd osv.) är jag med på...men i det här fallet är det även något med själva utväxlingen som känns lite eljest.
 
Ny pump med trycktank till stugan. Denna ska monteras så att både pump och tank kan tömmas helt på vatten inför vintern. Så var det inte gjort med den gamla och det blev ju dåligt (förra ägaren som knåpat själv).

Bra mycket större kapacitet också, så det blir bra.IMG_20260327_082415380.jpg
 
1000058432.jpg
Min gamla Dreame L10 Ultra fick en X50 Ultra som ny kompis.

Den gamla tar sig inte över tröskeln ut till pensionärskuvösen så den får ny tjänstgöring I sovrum och hall på övervåningen, den nya kan klättra 6cm och så ska den vara bättre i hörn samt att den har AI kamera så jag har stora förhoppningar på den även om jag varit nöjd med den gamla.
 
View attachment 527276
Min gamla Dreame L10 Ultra fick en X50 Ultra som ny kompis.

Den gamla tar sig inte över tröskeln ut till pensionärskuvösen så den får ny tjänstgöring I sovrum och hall på övervåningen, den nya kan klättra 6cm och så ska den vara bättre i hörn samt att den har AI kamera så jag har stora förhoppningar på den även om jag varit nöjd med den gamla.
- Jag har en sån däringa som inte tömmer sig som det är tänkt enligt reklamen. Har du behövt tömma den manuellt på din/dina robots? Min fortsätter bara utan att bry sig, med resultatet att den lämnar dammbollar efter sig pga full behållare.
 
Köpte igår barkbusters och kompis var snäll och printade kolfiberändskydd. Änden mest en kul grej och lite estetiskt.

1775119611261.png
1775119664761.png
1775119713009.png
 
View attachment 527276
Min gamla Dreame L10 Ultra fick en X50 Ultra som ny kompis.

Den gamla tar sig inte över tröskeln ut till pensionärskuvösen så den får ny tjänstgöring I sovrum och hall på övervåningen, den nya kan klättra 6cm och så ska den vara bättre i hörn samt att den har AI kamera så jag har stora förhoppningar på den även om jag varit nöjd med den gamla.
Jag har haft en iRobot i3 i flera år som jag definitivt inte är nöjd med, den strular jämt, kör vilse, kör in i ett hörn och hittar inte ut, fastnar, får batteritorsk, bootar om sig själv, etc. Appen är ganska kass också, länkar i den till bruksanvisningar leder till "sidan kan inte hittas", och knappen som ska länka till en sida där man kan beställa filter och andra förbrukningsartiklar leder till en sida där man kan köpa nya robotdammsugare. Supporten är inge rolig heller, man får svar på danska och innan de överhuvud taget kan tänka sig att hjälpa till så kräver de att man skickar in kvitto eller annat bevis på inköpsdatum för att kolla om garantin gäller (vilket den säkert inte gör, för det var länge sedan.. men det finns ju andra frågor än garantirelaterade, t.ex. hur gör man en systemåterställning av hela roboten, den beskivningen var nämligen en av de där 404-sidorna.

Får väl kika på nåt annat märke, t.ex. Dreame då.
 
Jag tror att robotdammsugarna har blivit mycket bättre dom senaste åren. (det är det som kallas utveckling, man lär av tidigare brister)

Jag känner folk som var tidigt ute och har haft flera modeller och för varje nyare modell har det fungerat bättre.

Jag köpte nyss en Tapo, och den har fungerat bra, trots att jag har hund och det är mycket hundhår, självtömmningen har fungerat bra, utom en gång när en liten träflisa hade kilat fast och stoppade dammråttorna

Samma sak med robotgräsklippare, jag upplever att nu börjar tekniken vara mogen, även dom billigare modellerna fungerar tillfredställande, men självklart får man till viss del det man betalar för.
 
Besök på loppis i Härnösand... Blev en Agfa-kamera för 125:- och några stenkakor till grammofonen (Glenn Miller bla). Och en bok om stridstaktik genom de senaste 150 åren.IMG_20260402_152401249~2.jpg
 
- Jag har en sån däringa som inte tömmer sig som det är tänkt enligt reklamen. Har du behövt tömma den manuellt på din/dina robots? Min fortsätter bara utan att bry sig, med resultatet att den lämnar dammbollar efter sig pga full behållare.
Den har inte missat tömning en enda gång.
Min L10 har gång felfritt i typ två år.
Min X50 är inte så jätteduktig första gången men den ska tydligen lära sig eftersom så jag får ge den några gånger innan jag ger en dom.
Det som är bra är att den känner igen objekt med sin AI kamera typ sockor, sladdar, hundskit, och fläckar på golv.
Med den gamla var jag också tvungen korta gardinerna så dom blev nio cm över golv men med den nya kan man definiera det som gardiner så den vet att den kan köra igenom utan att fastna.
 
Jag tror att robotdammsugarna har blivit mycket bättre dom senaste åren. (det är det som kallas utveckling, man lär av tidigare brister)

Jag känner folk som var tidigt ute och har haft flera modeller och för varje nyare modell har det fungerat bättre.

Samma sak med robotgräsklippare, jag upplever att nu börjar tekniken vara mogen, även dom billigare modellerna fungerar tillfredställande, men självklart får man till viss del det man betalar för.
Första robotdammsugaren man hade krockade med allt hela tiden och så himla jobbigt att tömma varje gång när dom inte tömde i basstationen.
Jag upplever att man får mindre mängd damm på övriga ytor i huset om man har en robot ofta städar så jag ser en vinst där också.
Har inte kört med dyra rengöringsmedel utan tycker en kapsyl såpa i vattentanken lite då och då funkar lika bra.

Jag har fyra robotgräsklippare också. Tre worx och en Gardena.
Den äldre worxen är faktiskt bättre än dom lite nyare.
Gardena funkar bra men lämnar man tomt batteri över vintern så går den inte få igång igen och gardena vill inte ersätta det. ....står till och med i manualen.
Fick nytt batteri första vintern då jag inte ens öppnat kartongen och eftersom manualen är inne i kartongen kunde jag inte ha den informationen.... Så där fick Gardena vika sig. 😀
 
Den har inte missat tömning en enda gång.
Min L10 har gång felfritt i typ två år.
Min X50 är inte så jätteduktig första gången men den ska tydligen lära sig eftersom så jag får ge den några gånger innan jag ger en dom.
Det som är bra är att den känner igen objekt med sin AI kamera typ sockor, sladdar, hundskit, och fläckar på golv.
Med den gamla var jag också tvungen korta gardinerna så dom blev nio cm över golv men med den nya kan man definiera det som gardiner så den vet att den kan köra igenom utan att fastna.
Fördelen med att gardiner inte når till golvet är att möss inte kan klättra på dem och nå gardinstången. Då slipper man gå fram och tillbaka i köket för att försöka fånga mushelvetet katten släpat in när man egentligen hade tänkt sova.
 
Har ni sett dammsugaren med plockarm som ska kunna plocka upp sockar och annat som ligger på golvet?

Det kommer till robotgräsklippare väldigt snart enligt pålitlig källa....
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top