Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Hoj,
Ingen bryr sig men man får ändå skit på en del forum om man inte först kortfattat presenterar sig innan man ger sig in i debatten...
Jag klotade på "Bulten" för 6 år sedan och bröt bland mycket annat nacken. Nacken fixades med lite skruv och några bleck men efter det så blev det svårt att komma in i kåpan på sporthojar.

I år blev dock avsaknaden va hoj / abstinensen för stor så nu står det en Husky 701 SM, med 54 mil på mätaren, bredvid mig här i vardagsrummet.

Min första fråga i denna tråd är: Hur gör ni med era lås, dvs vart har ni dom när ni kör?

Om man har kätting funkar de att ha den i en ryggsäck..

Hoj,
Ingen bryr sig men man får ändå skit på en del forum om man inte först kortfattat presenterar sig innan man ger sig in i debatten...
Jag klotade på "Bulten" för 6 år sedan och bröt bland mycket annat nacken. Nacken fixades med lite skruv och några bleck men efter det så blev det svårt att komma in i kåpan på sporthojar.

I år blev dock avsaknaden va hoj / abstinensen för stor så nu står det en Husky 701 SM, med 54 mil på mätaren, bredvid mig här i vardagsrummet.

Min första fråga i denna tråd är: Hur gör ni med era lås, dvs vart har ni dom när ni kör?
Artago har ett fäste för U-lås som säljs av XLmoto för 349 kr

Hoj,

Jag hade fästet till mitt Abus skivbromslås på ramen. Satt finemang.

Nu har jag en 690 och tappat bort fästet som utgått ur sortimentet. Så nu ligger låset i en Kriegaväska på pakethållaren. Hittade Rade garage och deras tillbehör till 690/701, en ganska diskret pakethållare. https://www.radegarage.com/parts/husqvarna-701-rack/

Grattis till huliganmopeden, kör snyggt och ha kul!

Det var eg. ryggsäcksalternativet jag ville slippa. Att åka med ryggsäck känns lite som att skjutsa...
Hur ofta behöver du använda det? Om du normalt har den parkerad där den behöver vara låst kanske du kan lämna kvar låset där, fastlåst? Jag bor visserligen i Halmstad men jag har till och med glömt nyckeln i inne i stan utan att någon varit å den.. Kanske tur? ?

Har ngn av er ändrat på förspänningen på dämparen? Hur i h...e kommer ni åt den? Jag vill inte "knacka runt" ringen med ngn skruvmejsel men man lär ju inte heller kunna komma åt med en vanlig/riktig justeringsnyckel(?). Hur gjorde ni?

Har ngn av er ändrat på förspänningen på dämparen? Hur i h...e kommer ni åt den? Jag vill inte "knacka runt" ringen med ngn skruvmejsel men man lär ju inte heller kunna komma åt med en vanlig/riktig justeringsnyckel(?). Hur gjorde ni?
Du måste lossa på bakpartiet/tanken, därefter lyfta upp tankens ända och tillfälligt binda den i uppfällt läge, då kommer du åt fjädern.
Mitt råd är att du laddar ner en servicemanual på nätet och gör mätningar på nuvarande inställningar innan du sätter igång, det kan ta några försök innan du blir nöjd men det är väl värt mödan.

Ringen brukar följa med om när man snurrar fjädern så kommer du bara åt att släppa på låsskruven så borde det lösa sig.
Du behöver ha en pall under hojen så att bakhjulet hänger i luften och avlastar dämparen.

Blev första riktiga turen igår, ca 20 mil, med min nyinköpta 701 enduro, herrejösses vilken skillnad mot den gamle transalpen. :LOL:
Blev trött i armarna då jag hade svårt att få till en avslappnad körställning ståendes, var ovant att inte ha en tank att stötta/klämma sig mot och mycket nytt så blev även mentalt trött. Som det känns nu så är detta en keeper för många år framöver. Entusiastiskt så valde jag Rally läge med inställning att här ska det köras men ändrade så småningom Throttle response till Offroad som passade mig bättre som är rätt medioker förare.
Förvånad hur vibrationsfri den är, det är ju ändå en rätt stor stånka.
Alltså vilken quick shifter, jag tycker den är helt grym nu men ska tydligen bli än bättre efter inkörning. :love:
Efter tvätt av hoj så satt jag en halvtimme i garaget med en kopp kaffe, samlade tankarna efter dagens körning och konstaterade att det sjukt beroende framkallande att känna glädjeruset och ha fokus på bara en sak under några timmar. Vem sa det korkade att glädje inte går att köpa? 😜
Nu är det måndag och grå vardag igen.. men livet blir lite lättare när man kan se framemot nästa tur.

Blev första riktiga turen igår, ca 20 mil, med min nyinköpta 701 enduro, herrejösses vilken skillnad mot den gamle transalpen. :LOL:
Blev trött i armarna då jag hade svårt att få till en avslappnad körställning ståendes, var ovant att inte ha en tank att stötta/klämma sig mot och mycket nytt så blev även mentalt trött. Som det känns nu så är detta en keeper för många år framöver. Entusiastiskt så valde jag Rally läge med inställning att här ska det köras men ändrade så småningom Throttle response till Offroad som passade mig bättre som är rätt medioker förare.
Alltså vilken quick shifter, jag tycker den är helt grym nu men ska tydligen bli än bättre efter inkörning. :love:
Efter tvätt av hoj så satt jag en halvtimme i garaget med en kopp kaffe, samlade tankarna efter dagens körning och konstaterade att det sjukt beroende framkallande att känna glädjeruset och ha fokus på bara en sak under några timmar. Vem sa det korkade att glädje inte går att köpa? 😜
Nu är det måndag och grå vardag igen.. men livet blir lite lättare när man kan se framemot nästa tur.
Jag har ägt min 701E 2017 i sex år nu, ser inget behov allt extra lull som kommit på de senare modellerna även om det säkert passar många andra förare. Kommer köra min 701E så länge som den står ut med mig, tycker den är grym :kär

Grattis, lätt förvånad när jag läser "hur vibrationsfri den är" trodde själv också att det var tvärtom, de första begagnade 701 som kom ut till försäljning hade inte rullat särkilt långt, min slutsats blev att dom vibrerade= inget att äga.
Önskar dig många goa rundor och ett bekymmersfritt ägande.

Jag har ägt min 701E 2017 i sex år nu, ser inget behov allt extra lull som kommit på de senare modellerna även om det säkert passar många andra förare. Kommer köra min 701E så länge som den står ut med mig, tycker den är grym :kär
2017 så har du uppdaterade motorn mot första generationen med dubbla balansaxlar och lite mer effekt? Hade mycket väl kunnat tänkt mig den och generationen efter också, var inte för att få mer lull-lull som jag köpte nytt utan mest för att utbudet på begagnat var skralt och det som fanns begärdes det i mina ögon alldeles för mycket för. Tyder kanske på att dom håller värde bra vilket iofs är positivt. Sen vägde även faktorn in att jag fick lite mer i inbyte för Duccen än jag räknat med. Men det ramlar snart på fler kostnader när man köper nytt. Bytt fotpinnar, bytt tanklock , satt rack bak, bytt hasplåt, gpsfäste, väska och väntar på att nya speglar och barbusters ska komma men det är så himla kul med hjuklappar och går på ett annat konto som inte räknas.. 🙃🤣
1774889112467.png
1774889148417.png
1774889206883.png

Grattis, lätt förvånad när jag läser "hur vibrationsfri den är" trodde själv också att det var tvärtom, de första begagnade 701 som kom ut till försäljning hade inte rullat särkilt långt, min slutsats blev att dom vibrerade= inget att äga.
Önskar dig många goa rundor och ett bekymmersfritt ägande.
Du kanske körde första generationen med gamla LC4 motorn? Provkör en 2026:a, jag kanske är mindre känslig/andra preferenser men vi pratar om en 1-cylindrig motor på nästan 700 kubik som pumpar ut närmare 80 hästar. Jag är sjukt imponerad av hur "len" den är. 😎

2017 så har du uppdaterade motorn mot första generationen med dubbla balansaxlar och lite mer effekt? Hade mycket väl kunnat tänkt mig den och generationen efter också, var inte för att få mer lull-lull som jag köpte nytt utan mest för att utbudet på begagnat var skralt och det som fanns begärdes det i mina ögon alldeles för mycket för. Tyder kanske på att dom håller värde bra vilket iofs är positivt. Sen vägde även faktorn in att jag fick lite mer i inbyte för Duccen än jag räknat med. Men det ramlar snart på fler kostnader när man köper nytt. Bytt fotpinnar, bytt tanklock , satt rack bak, bytt hasplåt, gpsfäste, väska och väntar på att nya speglar och barbusters ska komma men det är så himla kul med hjuklappar och går på ett annat konto som inte räknas.. 🙃🤣
View attachment 527207
View attachment 527208
View attachment 527209
Ser bra ut!

Exakt, min 2017 är första med dubbla axlar.
Egentligen skulle jag vilja ha en 2019, dvs utan lull men med den bästa fjädringen på 701 original. Men min är fixad av RG3, så den är stabil nu 🙂. Då min var beggad hade den redan det mesta. Den hade även rallytorn som jag dock valde bort. Torn ser coolt ut men jag har personligen inte sett någon praktisk användning av ett sådant än, det är mer i vägen när jag kör ute i spenaten. Navigation etc får plats fint ändå.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back