Olja till primärlåda Harley Dyna

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har bytt från forward controls till mids på min Harley.
När man gör det får man ju fimpa all olja i primärlådan.
Har INGEN som helst lust spendera halva dagen med att åka till Harley för att köpa en liter olja. Det går väl bra med vanlig MC motorolja? Har nåt känt märke stående. Helsyntetisk som jag har till min Kawasaki och tidigare KTM.

Tack20260222_131059.jpg

Uppdatering. Inget av det jag skrev om oljan stämde. Det var motorex Cross power 10W50

Jag har provat väldigt mycket allt från HD,s egna primärtrans olja,olika motoroljor till atf olja.
Den ska smörja kullager och transkedjan,använd något som fungerar med kopplingen.
Jag har till och med kört Penzoil motorolja till bil i min koppling klarade det.
Rätt eller fel,vad vet jag,men det fungerade för mig.
Men och andra sidan har jag kört min Yamaha rejs hoj med våt koppling på 10/60 bilolja med mycket Zink och Ester i alla år utan problem.
Vanlig 15/40 mc olja jaso,ma2 skulle fungera utmärkt om du har det.

Jag har fortfarande detta framför mig. I vår kommer jag byta oljor i min 2015 Dyna med 108 -motor. Det finns oljor för just "twin cam", men jag ska i vanlig ordning kolla runt lite om detta.

Ett par fakta jag har på rak arm i saken med dessa harleymotorer är att toleranserna är högre tack vare grövre mått, så trögare oljor är att föredra här, just 20-50 brukar det vara. Växellådan blir mindre kritisk men våtkoppling kräver MA (1 eller 2).

Det var två ställen att byta oljan i, fanns det inte ett tredje ställe med? Kedjan där ytterst kanske? På dom större motorerna ligger denna lilla kedjan i oljebad va? Då funkar både MC-olja och / eller vanlig bil-olja. Olja helt enkelt.

Tre lådor. Olja för våtkoppling är väl att rekommendera för primären.

Jag blandar ihop uttrycken "primären" är det alltså inte motorn?

Noterade precis att jag har en 103-motor. Inte "108".
Primären är ju baljan som sitter på vänster sida som innehåller drivning från motor till växellåda medelst kedja samt kopplingen.

Så det kallas alltså "motorolja", "primär" och "sekundär"? Sekundäroljan är där den där lilla kedjan sitter som sedan driver remmen?
Vad jag förstår har många samma olja i alla. Inte vet jag. Men mc olja borde ju iallafall fungera i vevhus och primär. Växellådan är ju en växellåda. Så då tycker man det ska vara växellådsolja. Eller? Jänkare. Krångligt folk.

Men har inte HD angett något klassningskrav i manualen?
Alla vettiga tillverkare anger ju ett minikrav enl API standard.

Men har inte HD angett något klassningskrav i manualen?
Alla vettiga tillverkare anger ju ett minikrav enl API standard.
Det verkar vara snake oil just för primärlådan.

Det verkar vara snake oil just för primärlådan.
Precis vad det är också, fast ganska dyr. Det finns även "twin cam" oljor har jag sett, som tydligen ska vara till .. twin cam motorer typ Harley. Viskositeten är 20W50 men hur exakt komposition ser ut vet jag inte (mineral - syntet .. etc).

Grejen är att min 103-motor på 2015-Dynan är en grov stor sak som jag spontant känner mår bra av en trögare olja, samt pga att den blir varm bör tåla lite värme. Så en 20W50 helt enkelt. Sedan om Harley haft magiska tillsatser i sin snake-oil kan jag bara undra över, men en motor är en motor, och en Harleymotor ska inte skilja sig från andra liknande som inte är lika magiska.

Om man ska ha samma olja till samtliga kammare eller inte vore inte lika viktigt. En fundering där tycker jag är att den där lilla kedjan bör väl klara sig med en tunnare billigare olja, samt att man inte behöver byta den lika ofta som motoroljan, som utsätts för värme och mer slitage. Och våtkopplingen vill ju alltid ha en MA2 spec.

Mot våren ska jag kolla lite youtube och läsa manualen igen, jag har läst den men så klart glömt 90%.

En annan grej jag noterar är mängdbegränsningen på förpackningarna i dessa service-kit. Dom verkar i förväg ha måttat rätt mängd så man nog bara kan hälla i hela flaskan och vara nöjd. Om jag väljer "1999-2017 Twin Cam" får jag tre flaskor i olika storlekar. Det är inte helt fel, det underlättar ju faktiskt.

Last edited:
Jag drog igång min med 10-50 nu. Slamrade i början. Den känns mer lättflytande än vad som var i. Ska nog ta o byta till lite trögare nästa gång. Men sen läser jag också att motorn ska gå en stund med last och motorbromsas några gånger så spännaren får chans justera till sig. Jag har ju haft ut allting därinne. Har Biltema halvsyntet stående men nja, så snål är jag inte.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...