Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:

Hittar tyvärr ingen "bättre" version på juutuuub :tungan

Lär vi oss aldrig av historien? Caracalla ack o ve! :gråta

En av individerna i klippet hör hemma i en bananrepublik. Den ena kan man tänka sig dela skyttegrav med, den andra not so much. Vet man inte vilken av individerna som är vilken, jadu :dummer

Så där lite i förbifarten var gubb-sur på FOX med Hannity och sa att man skall börja "hit land" i Mexico.
Så man ska börja utföra operationer i Mexico mot kartellerna.
Får se hur det går...

Det var väldigt lite gnäll på USA före Trump och hans hot om att militärt anfalla ett av våra grannländer, just saing....

Det fanns till och med folk som beundrade USA tidigare på forumet, och till och med dom som trodde att det skulle bli bättre med Trump vid rodret.

Kan det vara så att USA har blivit opopulära i hela världen på senaste tiden?
Turismen sjönk redan i starten när han höll på med tullarna fram och tillbaka, vore kul att se en ny statistik över turismen nu när det gått ett år.

Han skulle inte ha blivit påkörd oavsett vad han hade gjort.
Det är lätt att sitta på läktaren, speciellt om man kan se repriser från olika vinklar och tänka några dagar, utan stress.
Hur hade du själv reagerat?

Hade du kollat på hjulen...kollat på ratten...eller bara haft fokus på att stort fordon kör framåt mot dig?
Ni som tycker agenten borde gjort det, har ni varit i stressade situationer där direkta hot mot eget liv förekommer.

Jag som officer, vet att man agerar och ibland gör felbeslut med dåliga konsekvenser, men vet även att avvakta leder oftast till ännu sämre konsekvenser!
Med bra träning gör man dock oftare rätt än fel.

Är därför jag uppmanar till viss ödmjukhet i denna situation.
Vet inte hur jag hade agerat. Vet hur svårt det är att göra rätt.

Nåja, det gick ju bra för ICE-Agenten, trots han gjorde fel, sköt, blev han inte påkörd. :)
Den här gången... och inte förra gången heller iofs....

Han var ju med om en incident för några månader sen.
Enligt uppgift så skulle han, maskerad och beväpnad, ta sig in i en bil genom att slå in rutan och då fick föraren panik och körde därifrån. Varpå han släpades efter bilen och fick skador.
Det gick väl inte direkt bättre den här gången

Ja det är fruktansvärt tråkigt när folk har den dåliga smaken att inte ha samma åsikt som man själv. :gnissla

Det här är OT och vi kommenterar och gnäller på saker. Sossar, miljöpartiet (ink namngivna politiker) och överdriven invandring var länge favoritobjekten, kan inte minnas att du gnällde då. Gnälldes en hel del på Biden, transpersoner och "woke" för några år sedan utan att jag minns att du protesterade. Men nu gnäller folk på din favorit Trump och då är det plötsligt hemskt och "öppet hat".
'

Tvärtom. Jag saknar meningsmotståndare som kan ta in information och lägga fram fakta som support för sina åsikter. Brooklyn är ett exempel - vi har vitt skilda åsikter, men jag saknar honom och andra som kan argumentera för sin sak.

Jag är inte en Trump-supporter. Däremot kan jag skilja på sak och person - det är mycket av den konservativa utbredningen som är till godo och de flesta sker via kongressen, inte presidenten.

Tvärtom. Jag saknar meningsmotståndare som kan ta in information och lägga fram fakta som support för sina åsikter. Brooklyn är ett exempel - vi har vitt skilda åsikter, men jag saknar honom och andra som kan argumentera för sin sak.

Jag är inte en Trump-supporter. Däremot kan jag skilja på sak och person - det är mycket av den konservativa utbredningen som är till godo och de flesta sker via kongressen, inte presidenten.
Nyhetsrapporteringen i (S)verige är ju bara om Trump och obefintligt om övriga politiska händelser förutom de mest sensationella.

Nu är du ju faktiskt i tråden som uttryckligen existerar för att gnälla på USA.

Och helt ärligt så är inte det här ett Sporthoj problem, utan väldigt mycket av världen har starka känslor över vad Trumps regim håller på med. Trumps utspel är nog en ganska stor snackis i de flesta kafferum.

Man _kan_ vara av åsikten att Trump är bra för USA, vilket jag tror att du är. Tex om man tillhör skaran som tjänar på det han gör, eller har sådana aspirationer.
Men att tycka att det är konstigt att många av oss som Nordbor tycker att det är lite olustigt när han snackar om att invandera ett Nordeuropeiskt grannland känns orimligt.

Att politik slirar ut i MC-specifika trådar är däremot tråkigt. Även om det är rimligt att det nämns i trådar om kostnad och tillgänglighet på hojar som ju påverkas av det världspolitiska läget.

Jag kan personligen å andra sidan tycka att det är synd att trådar och inlägg som är mer mc-relaterade censureras bort som olämpliga.

Denna tråden var väl till för att diskutera om man borde vara orolig för USA…? Presidentens utspel är givetvis något att vara orolig för, men det finns mycket djupare och bredare förändringar som borde vara intressantare långsiktigt. Det är klart som fan att krig är obra och att ingen vill att Trump ska invadera länder i Norden - däremot så blir det ingen intressant diskussion när 5-6 surgubbar sitter i ring och kastar glåpord.

Man borde vara orolig för de långsiktiga förändringarna i global handel, för USA’s omställning till lokal tillverkning, hur tillgången till olja i Sydamerika kan påverka Kanada’s export och deras ekonomi, hur tullar mot Kina accelererar tillväxt i Sydasien, potentiellt fall av Nato, osv.

Det är väl ändå främst Trumpifieringen av styret som kritiseras här. Han och de övriga i ledande positioner (Vance, Hegseth, RFK osv) använder retorik som jag inte hört sen lågstadiet. Behandlingen av media är under all kritik.
Jag är inte speciellt imponerad av hanteringen av Grönland och förväntar mig att få ännu fler kommentarer om tveksamheten om amerikanska leverantörer från mina kunder.

Vad tycker du själv om Grönland och förhållandet mellan europeiska länder och USA på grund av det?
Har det varit bra för Kaliforniens vinproducenter med nuvarande ledning i landet?

Det är väl ändå främst Trumpifieringen av styret som kritiseras här. Han och de övriga i ledande positioner (Vance, Hegseth, RFK osv) använder retorik som jag inte hört sen lågstadiet. Behandlingen av media är under all kritik.
Jag är inte speciellt imponerad av hanteringen av Grönland och förväntar mig att få ännu fler kommentarer om tveksamheten om amerikanska leverantörer från mina kunder.

Vad tycker du själv om Grönland och förhållandet mellan europeiska länder och USA på grund av det?
Har det varit bra för Kaliforniens vinproducenter med nuvarande ledning i landet?

Jag tycker det är riktigt jävla dumt. Precis som de flesta andra.

Låt oss ta RFK’s förändringar - vad specifikt är det man ska oroa sig för? Minskningen av vaccinering? Förändrade rekommendationer av dagligt matintag?

Presshanteringen håller jag med om.

Om det är OK att tycka att "Venezuela under Maduro became a shithole country"

Då måste det vara helt OK att tycka samma sak om "USA under fuckface trump"

Man är välkommen att tycka vad man vill, men om man inte kan föra en djupare diskussion framställer man sig som inte mycket mer än en gnällspik.

Det är lätt att sitta på läktaren, speciellt om man kan se repriser från olika vinklar och tänka några dagar, utan stress.
Hur hade du själv reagerat?

Hade du kollat på hjulen...kollat på ratten...eller bara haft fokus på att stort fordon kör framåt mot dig?
Ni som tycker agenten borde gjort det, har ni varit i stressade situationer där direkta hot mot eget liv förekommer.

Jag som officer, vet att man agerar och ibland gör felbeslut med dåliga konsekvenser, men vet även att avvakta leder oftast till ännu sämre konsekvenser!
Med bra träning gör man dock oftare rätt än fel.

Är därför jag uppmanar till viss ödmjukhet i denna situation.
Vet inte hur jag hade agerat. Vet hur svårt det är att göra rätt.
om man inte kan hantera den stressen o göra rätt beslut istället för bara skjuta som nån dirty harry. då ska man åka sopbil eller nått annat yrke.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back