Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:

En typiskt inte-höger-tidning om fallet. Tydligen har folk börjat köra över ICE-agenter mycket oftare än tidigare, och fröken hade "tränat" på störande av federala agenters jobb med andra.

Ännu en gång, lyd ordningsmaktens order. Du förlorar alltid, även om du har rätt, om du börjar slåss med dem eller försöker fly. De har våldsmonopol och väldigt stora resurser att göra ditt liv sämre eller ta slut väldigt abrupt.
Om du dessutom har rätt, och de arresterar dig på falska grunder har du ju dessutom i USA en möjlighet att bli ett par hundra tusen dollar rikare.
Njaaa, i USA har ju inte myndigheterna våldsmonopol på samma sätt som här enligt 2'a tillägget i konstutitionen. Dessutom så blir sista stycket väldigt svårt att få till utan en rättsprocess, vilket dessa verkar tycka att du inte har rätt till.

Det verkar ju onekligen som att detta är något av en galen kärring som satte sig själv i denna situation.
Tillika så kan jag ha viss sympati för att man vill motarbeta myndigheterna i detta, framför allt pga osäkerheten gällande just rättsprocessen.

Sannolikheten för att någon sådant ska fungera för något annat än martyrdom är ju som du säger försvinnande liten.
Men också i en Demokrati så menar jag att det är var och ens förbannade plikt att se till att myndigheterna inte tar sig rättigheter de inte ska ha.

Att man har rätt för att man jobbar på institution är en utopisk vanföreställning.

En av mina amerikanska leverantörer skickar varje år ut väggkalendrar med bilder på produkter där deras komponenter används. Det är "Military jets, Space/Earth och Helicopters". I år var det första gången jag funderade över om jag vill ha olika varianter av F-16 på väggen.

Nu är han sur för att han inte fått fredspriset.
View attachment 524503

Det är klart att han som bombar okända båtar utanför Venezuela, bombar Venezuela, kidnappar landets oklare ledare, tar deras olja, och slutligen hotar att militärt anfalla och ta land av en allierad ska ha Nobels fredspris, allt annat vore pinsamt

En typiskt inte-höger-tidning om fallet. Tydligen har folk börjat köra över ICE-agenter mycket oftare än tidigare, och fröken hade "tränat" på störande av federala agenters jobb med andra.
New York Post är en typisk amerikansk högertidning. Du tänkte kanske på Washington Post?

Det har gått igenom två förslag i "huset" när några REP röstade med DEMs.
1 - Förlänga subventionerna för ACA.
2 - Sätta upp en plakett till minne av poliserna som försvarade Capitolium under J6.

Om nu "The big Beautiful Bill" kommer öka på statsskulden kommer inte det bli ännu mer iom 1 ovan? :va

Dessutom röstade 5 senatorer från REP med DEM för att tvinga gubb-sur att söka tillåtelse från kongressen innan det företas fler attacker mot Venezuela?
Kanske skulle ha något liknande för attacker mot Danmark?
Och behöver gubb-sur bry sig då HD gett honom Carte Blanc att göra som han vill så länge han är president?

Ja, hon borde inte ha blockerat vägen för ICE, och ja hon borde ha stannat när hon blir beordrad.

Men en kula i föraren stoppar ingen bil på mikrosekunder, en död förare flyttar inte foten till bromsen, i bästa fall släpps gasen men resultatet kan även bli att föraren trycker hårdare på gasen vilket dessutom skedde. Bilen med död förare skenade ju vidare tills den stannade mot parkerade bilar.

Så även om kvinnan gjorde fel så gjorde ICE-agenten extremt mycket mer fel då han med pistolen på inget sätt kunde stoppa den omedelbara fara som det hänvisas till en fara som jag inte heller håller med om att den ens existerar, jag ser bara en bil som försöker styra undan från människor medans den snabbt försöker komma undan.

Kvinnan gjorde absolut fel men inget som motiverar omedelbar arkebusering.

Efter 20+ år på sporthoj så är det beklagligt att se hur forumets aktiva medlemmar filtrerats ned till en liten grupp som i stort sett enbart sitter och gnäller om USA. Det sprider sig i trådarna och verkar vara acceptabelt av moderatorer som låter det fortgå… det är möjligt att inga regler bryts (även om det öppet önskats att folk ska bli skjutna), men det återkommande beteendet förändrar forumets nyans på ett väldigt tråkigt sätt - särskilt pga att faktaresistensen nått en sådan hög nivå att någon form av försök till dialog ofta slutar i känslosvall och öppet hat.

Tråkigt som fan är det.

Efter 20+ år på sporthoj så är det beklagligt att se hur forumets aktiva medlemmar filtrerats ned till en liten grupp som i stort sett enbart sitter och gnäller om USA. Det sprider sig i trådarna och verkar vara acceptabelt av moderatorer som låter det fortgå… det är möjligt att inga regler bryts (även om det öppet önskats att folk ska bli skjutna), men det återkommande beteendet förändrar forumets nyans på ett väldigt tråkigt sätt - särskilt pga att faktaresistensen nått en sådan hög nivå att någon form av försök till dialog ofta slutar i känslosvall och öppet hat.

Tråkigt som fan är det.
Det bästa vore väl att flytta alla politiska trådar till OT 2 förutom politiska frågor som rör fordon.

Ja, hon borde inte ha blockerat vägen för ICE, och ja hon borde ha stannat när hon blir beordrad.

Men en kula i föraren stoppar ingen bil på mikrosekunder, en död förare flyttar inte foten till bromsen, i bästa fall släpps gasen men resultatet kan även bli att föraren trycker hårdare på gasen vilket dessutom skedde. Bilen med död förare skenade ju vidare tills den stannade mot parkerade bilar.

Så även om kvinnan gjorde fel så gjorde ICE-agenten extremt mycket mer fel då han med pistolen på inget sätt kunde stoppa den omedelbara fara som det hänvisas till en fara som jag inte heller håller med om att den ens existerar, jag ser bara en bil som försöker styra undan från människor medans den snabbt försöker komma undan.

På den nya filmen som släppts, från agentens egen telefon, så ser man tydligt att kvinnan vrider på ratten helt synligt i klippet.
Så det torde inte vara någon tvekan om att hon är på väg därifrån trots att inte agenten inte ser hjulen.

Efter 20+ år på sporthoj så är det beklagligt att se hur forumets aktiva medlemmar filtrerats ned till en liten grupp som i stort sett enbart sitter och gnäller om USA.

Det var väldigt lite gnäll på USA före Trump och hans hot om att militärt anfalla ett av våra grannländer, just saing....

Det fanns till och med folk som beundrade USA tidigare på forumet, och till och med dom som trodde att det skulle bli bättre med Trump vid rodret.

Kan det vara så att USA har blivit opopulära i hela världen på senaste tiden?

På den nya filmen som släppts, från agentens egen telefon, så ser man tydligt att kvinnan vrider på ratten helt synligt i klippet.
Så det torde inte vara någon tvekan om att hon är på väg därifrån trots att inte agenten inte ser hjulen.

Det är egentligen tydligt även för agenten, han har ju hunnit se i vilken riktning fronten rör sig.
Att han ändå skjuter handlar om nåt annat som rör sig i hans huvud.

Tråkigt som fan är det.

Du kan skriva ett tackkort till Trump för den saken.
Än så länge tror jag inte att någon hatar usa och dess invånare men desto längre Trump får hållas desto mer kommer spilla över på resten av landet.

Tråkigt som fan är det.
Ja det är fruktansvärt tråkigt när folk har den dåliga smaken att inte ha samma åsikt som man själv. :gnissla

Det här är OT och vi kommenterar och gnäller på saker. Sossar, miljöpartiet (ink namngivna politiker) och överdriven invandring var länge favoritobjekten, kan inte minnas att du gnällde då. Gnälldes en hel del på Biden, transpersoner och "woke" för några år sedan utan att jag minns att du protesterade. Men nu gnäller folk på din favorit Trump och då är det plötsligt hemskt och "öppet hat".
'

Tråkigt som fan är det.
Nu är du ju faktiskt i tråden som uttryckligen existerar för att gnälla på USA.

Och helt ärligt så är inte det här ett Sporthoj problem, utan väldigt mycket av världen har starka känslor över vad Trumps regim håller på med. Trumps utspel är nog en ganska stor snackis i de flesta kafferum.

Man _kan_ vara av åsikten att Trump är bra för USA, vilket jag tror att du är. Tex om man tillhör skaran som tjänar på det han gör, eller har sådana aspirationer.
Men att tycka att det är konstigt att många av oss som Nordbor tycker att det är lite olustigt när han snackar om att invandera ett Nordeuropeiskt grannland känns orimligt.

Att politik slirar ut i MC-specifika trådar är däremot tråkigt. Även om det är rimligt att det nämns i trådar om kostnad och tillgänglighet på hojar som ju påverkas av det världspolitiska läget.

Jag kan personligen å andra sidan tycka att det är synd att trådar och inlägg som är mer mc-relaterade censureras bort som olämpliga.

Tror jag inte. Inget proffs har fingret på avtryckaren.

Är ingen tolkning.
-Kvinnan borde inte ha kört
- ICE ville stoppa henne av ett skäl

Mycket tråkigt, men vi vet inte bakgrunden. Låt oss avvakta bakgrunden.

Tror han faktiskt tycker att bli ihjälkörd skulle vara sämre, för honom och hans familj. Han kunde inte veta vad hennes avsikt var.
Även om han givetvis är traumatiserad av upplevelsen inkl att döda en annan människa.
Tror han faktiskt tycker att bli påkörd skulle vara sämre, för honom och hans familj.

Nåja, det gick ju bra för ICE-Agenten, trots han gjorde fel, sköt, blev han inte påkörd. :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back