Detta byggde jag idag-tråden

Idag byggde, eller snarare modifierade, jag en kulgjutningstång.

Tången hade från början en liten insats längst ned vilket skapade en grund skål i botten på kulorna, och jag antar att dessa ska vara någon variant av Miniékula (https://en.wikipedia.org/wiki/Minié_ball):
10447.jpg
10455 2.jpg

Urgröpningen som skapas kändes dock lite för grund för att medge någon vidare expansion av kulkroppen längre upp över dess ribbor, och andra exempel på miniékulor som jag har sett har haft ett betydligt mycket större hålrum som i princip sträcker sig ända upp till ribbornas översta kant:
Minie_ball_design_harpers_ferry_burton.jpg

Syftet med denna design är att krutgaserna ska expandera "kjolen" på kulorna så att ribborna greppar tag i pipans räffling och kulan får bra snurr vilket skapar en stabil kulbana.

Med anledning av detta tog jag och svarvade en ny insats med en längre kon upptill:

10448.jpg10449.jpg

Funkade faktiskt förvånansvärt bra, kulorna lossnade ur formen utan problem och håligheten verkar jämn och centrerad vilket bådar gott för stabil flykt! :banana

10454.jpg
10466.jpg

Ska testskjuta i dagarna och se om jag uppnått någon märkbar förbättring med denna modifikation, tog och göt ett gäng kulor av båda varianter för att kunna testa och jämföra så det ska bli intressant att se vilka som presterar bäst i bössan :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing