Koppling, teknisk fråga gällande yttre "tryckstången"

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
Screenshot_20230303_085515_Chrome.jpg

Bild från www.partzilla.com
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
 
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
View attachment 481506

Bild från www.partzilla.com
- Har du inte ett gummisäte i slavcylindern, där stången sitter i?
I så fall är väl fettet för smörjningen stål/gummi.

På min CBR929:a såg det ut så iallafall, och den satt ganska tight i det gummisätet när man pressade dit den igen.

Den roterar inte, utan - som Klubba sa ovan - enbart uttrampning.
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
Stadigt och förbannat bra svar, tack så mycket! Jag har aldrig jobbat med den delen av kopplingen så aldrig brytt mig, endast grejat med lameller, inner och ytterkorg.

Har nämligen märkt att yttre stången har en envis förmåga att rosta så senast fick den ett tunnt lager med aluminiumpasta, alltså bara på den delen som sprayas av vägskit från kedjan.
Har erfarit att alu-pastan stannar kvar bra på allt och rostskyddar även när man torkat bort överflödet

Går det inte att göra den stången i rostfritt?
 
Jag förnyar den här frågan i inlägg#4 gällande yttre tryckstången i stål som rostar rätt enkelt. (Nr 21)
Skulle det gå att tillverka en sådan i A4 rostfritt? Eller finns det bättre material? A4 är ju extremt rosttrögt.
Eller är detta något man bara bäddar för nya problem om man byter ut?

Inte hittat någon information någonstans om materialet på originalet.
Bara folk som gjort modifikationer för att skydda den.

Den inre tryckstången (Nr 20) på sprängskissen ovan har jag bara demonterat en gång för länge sedan och minns att den var lätt som att den var gjord i aluminium, men jag kan såklart minnas fel.

Eller är det bara staven i mitten som är gjord av aluminium, då ändarna ser ut att ha en annan färg när man tittar på bilder?
Bild från Ebay.
Screenshot_20251220_010047_eBay.jpg

Detta är inget problem, utan jag bara förvånas varje gång man tar bort kåpan till motordrevet av hur rostig den är.
 
Last edited:
Jag förnyar den här frågan i inlägg#4 gällande yttre tryckstången i stål som rostar rätt enkelt. (Nr 21)
Skulle det gå att tillverka en sådan i A4 rostfritt? Eller finns det bättre material? A4 är ju extremt rosttrögt.
Eller är detta något man bara bäddar för nya problem om man byter ut?

Inte hittat någon information någonstans om materialet på originalet.
Bara folk som gjort modifikationer för att skydda den.

Den inre tryckstången (Nr 20) på sprängskissen ovan har jag bara demonterat en gång för länge sedan och minns att den var lätt som att den var gjord i aluminium, men jag kan såklart minnas fel.

Eller är det bara staven i mitten som är gjord av aluminium, då ändarna ser ut att ha en annan färg när man tittar på bilder?
Bild från Ebay.
View attachment 523978

Detta är inget problem, utan jag bara förvånas varje gång man tar bort kåpan till motordrevet av hur rostig den är.
Det är ju bara en stång som ska överföra kraften, A4 är lämpligt men alu kommer att slitas.
Dessutom enkelt att bara kapa till bit med rätt diameter. :tummenupp
(Ska nog göra en sån rostfri stång till mina 1127'or också)
 
Det är ju bara en stång som ska överföra kraften, A4 är lämpligt men alu kommer att slitas.
Dessutom enkelt att bara kapa till bit med rätt diameter. :tummenupp
(Ska nog göra en sån rostfri stång till mina 1127'or också)
Precis.
Jag fick ju förklarat hur grejorna funkar efter första inlägget och att de två tryckstängerna inte snurrar bla.

Och nä, aluminium kan ju inte vara lämpligt åtminstone inte i ändarna...

Tack!
 
Kollade lite på Aliexpress. Kineserna kallar gärna A4 för 316.

Har inte letat runt men hittade som exempel 200mm/6mm för 60kr. Men det går att få dubbla längden för samma peng.

Läste lite recensioner och man ska nog inte beställa längre bitar då flera skriver att de fick böjda bitar levererade. (Fraktskadade enl dem) Eller så köper man inte från Kina alls : )

På Busa ska stången tydligen vara 132,4 eller 132,5mm enl forumen. 6mm diameter är väl troligen standard på en uppsjö av hojar.
 

Bifogat

  • Screenshot_20251220_111346_AliExpress.jpg
    Screenshot_20251220_111346_AliExpress.jpg
    153.5 KB · Visningar: 8
Last edited:
Bauhaus brukar ha stång.
Annars har jag handlat här med framgång
 
Originalet verkar iaf vara en bit av silverstål med härdade ändar. (Vilket rostar)

Kikade runt på lite forum och kikade på andra som reagerat på konstruktionen men då främst också pga det dåliga skyddet för slavcylinderns lopp på Busa Gen1.


Första Busorna hade inget skydd alls. 03-07 fick ett litet gummimembran.
På Busa Gen2 (2008-2020) gjorde man en bättre lösning med en plåt.

Här är en aktör som har en lösning på det. Skyddar både stång och slavcylinder från kedjesprut.

Allt det här beror väl väldigt mycket på hur och i vilka väder man kör hojen om man får problem eller inte. Men jag har bytt min slavcylinder en gång. Gummiskyddet hade hoppat ut/fram på tryckstången så att grus och skit förstörde den - läckage.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top