Förgasarfråga KTM 640

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Hej igen.
Efter att ha bytt till en Keihin FCR flatside-förgasare förra året hade jag lite bekymmer med att hojen liksom magrade ut vid slökörning i stan. Detta justerade jag bort genom att justera luft/bränsleskruven. Kanske en fullösning men det fungerade.
I vintras byggde jag om chokestyrningen från pinne på förgasarsida till reglage på styret via vajer. Funkade fint.
Årets bekymmer är att den tjuvstannar. Kör en liten vända, varm och fin motor. Kommer fram till en vägkorsning och den bara dör. Som om jag vridit om nyckeln. Gasar jag till innan jag stannar så är det nog inga bekymmer.
Känns ju som det är bränslebrist.
Vad kan jag ha gjort för att få detta fenomen och vad tror ni jag bör göra för att bli av med det?

images(4).jpg
 
Hur står skruven i förhållandet mot vad som rekommenderas, då kan man få en indikation på hur fett den går.
Rätt storlek på munstyckena ?
Många har en tendens att köra med för stora munstycken. -hojen går inte bättre för det.
Bäst är att ha rätt storlek.
 
Hej igen.
Efter att ha bytt till en Keihin FCR flatside-förgasare förra året hade jag lite bekymmer med att hojen liksom magrade ut vid slökörning i stan. Detta justerade jag bort genom att justera luft/bränsleskruven. Kanske en fullösning men det fungerade.
I vintras byggde jag om chokestyrningen från pinne på förgasarsida till reglage på styret via vajer. Funkade fint.
Årets bekymmer är att den tjuvstannar. Kör en liten vända, varm och fin motor. Kommer fram till en vägkorsning och den bara dör. Som om jag vridit om nyckeln. Gasar jag till innan jag stannar så är det nog inga bekymmer.
Känns ju som det är bränslebrist.
Vad kan jag ha gjort för att få detta fenomen och vad tror ni jag bör göra för att bli av med det?

View attachment 514609
Har du skräp i lågfartsmunstycket? Ta loss, peta igenom en lämplig koppartråd några gånger, rengör med förgasarrengöring och prova igen.

Edit: Kolla kanalen också, min erfarenhet (från helt andra motorcyklar :) ) säger att det brukar ha knaskat igen i just munstycket om det är intermittent men...
 
Hur står skruven i förhållandet mot vad som rekommenderas, då kan man få en indikation på hur fett den går.
Rätt storlek på munstyckena ?
Många har en tendens att köra med för stora munstycken. -hojen går inte bättre för det.
Bäst är att ha rätt storlek.
För att svara enkelt: Vet inte. 😁
Men det kan jag ta reda på. Det är inte OEM-skruv utan en flådig eftermarknadstjosan som är lätt att justera.
 
Har du skräp i lågfartsmunstycket? Ta loss, peta igenom en lämplig koppartråd några gånger, rengör med förgasarrengöring och prova igen.

Edit: Kolla kanalen också, min erfarenhet (från helt andra motorcyklar :) ) säger att det brukar ha knaskat igen i just munstycket om det är intermittent men...
Så kan det ju vara. Som sista åtgärd får jag väl ta mig i kragen och meka lite grand. :giggle:
Vad menar du med "Kanalen" Det är ett förgasaruttryck som gått mig helt förbi.
 
Så kan det ju vara. Som sista åtgärd får jag väl ta mig i kragen och meka lite grand. :giggle:
Vad menar du med "Kanalen" Det är ett förgasaruttryck som gått mig helt förbi.
Det heter säkert något annat egentligen. Hålet i förgasarkroppen som mynnar i trottelröret (heter också säkert något annat :) ) är vad jag menar.
 
om hojen går på tomgång så skruvar du in luftskruven tills motorn börjar gå dåligt, sen skruvar du ut skruven tills motorn börjar gå dåligt , sen ställer du in skruven mitt emellan dessa lägen.
skruva därefter in skruven i botten för att ta reda på hur många varv den var ute.
Ta reda på grundinställningen för förgasaren (typ 2,5 varv).
Är det mer utskruvat så har du för stort lågfartsmunstycke.
Är det mindre urskruvat så är munstycket för litet eller igensatt.
Är det igensatt så måste mer bensin komma via de andra munstycken och det blir sämre gasrespons/ känsla
 
om hojen går på tomgång så skruvar du in luftskruven tills motorn börjar gå dåligt, sen skruvar du ut skruven tills motorn börjar gå dåligt , sen ställer du in skruven mitt emellan dessa lägen.
skruva därefter in skruven i botten för att ta reda på hur många varv den var ute.
Ta reda på grundinställningen för förgasaren (typ 2,5 varv).
Är det mer utskruvat så har du för stort lågfartsmunstycke.
Är det mindre urskruvat så är munstycket för litet eller igensatt.
Är det igensatt så måste mer bensin komma via de andra munstycken och det blir sämre gasrespons/ känsla
Det där var ju ett fullkomligt logiskt och helt fantastiskt tips som mottages tacksamt.
Trots körning med förgasarhojar sedan 1984 är det lite av trolleri för mig hur de ställs in.
 
Är det mer utskruvat så har du för stort lågfartsmunstycke.
Är det mindre urskruvat så är munstycket för litet eller igensatt.
Är det igensatt så måste mer bensin komma via de andra munstycken och det blir sämre gasrespons/ känsla
Fast tvärtom då du får fetare blandning när du skruvar blandskruven utåt.
 
Nu har det hänt lite grejer på den här fronten till slut.
Man kan väl sammanfatta det som att jag fortfarande är förbryllad men på en högre nivå.
Jag skruvade i somras lite mer på luftskruven. Hojen gick bara sämre och sämre. Började spotta på avdrag och rycka på pådrag.
Internet avsöktes igen. En vanlig orsak för en massa skumma bekymmer verkade vara att tätningarna mellan de två förgasarkropparna stelnar eller löses upp då det aldrig är någon som byter dessa. Aha. Packningssats beställdes.
Plockade isär förgasaren och fick syn på att tätningen till min flådiga kinesluftskruv hade flyttat på sig ur sitt spår. Tänkte inte mer på det. Däremot blev jag misstänksam när jag hade lossat de invändiga skruvarna (som inte var OEM) och tittade på delningslinjen mellan förgasarkropparna. Ser inte det här ut som kemisk metall? Jodå. Föregående ägare hade alltså någon gång haft isär åbäket och sedan tätat med detta ädla material. Pulsen höjdes något.
Men med bara lite våld fick jag isär det hela och mycket riktigt var packningarna där inne lika mjuka som bakelit. Det hela sattes ihop igen med nya packningar där inne och ett tunt lager tätningsmassa mellan förgasarkropparna då ingen sådan packning följde med satsen.
Bytte ut lågfartsmunstycket från 45 till 48 och höjde nålen två steg till mitten då den satt på det lägsta möjliga.
Dit med åbäket på hojen och öppna bensinkranen. Tätt!!! Det hade jag aldrig trott. Provkörning. Ryckandet och spottandet har försvunnit. (Berodde det kanske bara på en läckande luftskruv?)
Hojen går nu som den gjorde i början av sommaren igen. Tvekar/rycker lite vid småputtrande i villakvarteren, går fint vid attack och har den moderna finessen autostopp vid rödljus. Tyvärr har den däremot inte autostart när det blir grönt.
Jag har testat med luftskruven igen. Jag kan skruva in den ända in innan hojen börjar gå liiiite sämre på tomgång (kör jag den då så tvekar den på gasen rejält) och ut kommer jag till 3,5 varv innan den börjar gå sämre. Jag har ställt den på 2,5 varv annars vid mina provkörningar.
Det enda jag inte har gjort är att justera in flottörhöjden. Ni vet den som alla säger är grundläggande. Jag vet bara inte riktigt hur man gör men det är väl bara att sätta sig och läsa på igen med förgasaren i handen för att begripa det. Vet att jag fick en hyffsad förklaring i en av era länkar här ovanför.
Har ni några andra idéer?
 
Du kan i ivern justerat tomgången när blandskruven stod helt fel och då hamnar du i helt fel reglerområde dvs om gasspjället står för mycket öppet så blir det för dåligt sug i det lilla hålet framför spjället vilket ger till följd att det börjar suga bensin ur nästa register och inte genom blandskruven. Om du har gasspjäll vill säga, annars med trottel är tänket ungefär detsamma.
Tänk bara på att det är skillnad på om förgasaren har luftskruv, alltså skruven sitter närmast luftburken så går det magrare om du skruvar UT. Om det är blandskruv dvs sitter närmast motorn så går det fetare om du skruvar ut!
Kollat ventilspelet?
 
Intressant. Jag har blandskruv och trottel.
Fick justera upp tomgången lite grand när jag startade den för första gången nu.
Bara för att efter en första provtur behöva justera ner den igen.
Ventilspelet skall kontrolleras. Hur är tankegången där?
 
Om du har en blandskruv och kan skruva in den i princip helt så bör den väl få för mycket soppa? För stort lågfartsmunstycke, igensatt luftfilter?
En annan grej att kolla som min kollegas 640 led av - Bensin i oljan, trots vacuum pump så kan tydligen bensinen leta sig ned till oljan om inte flottörnålen tätar ordentligt. Samma fenomen förekommer på XF650. Kan vara värt att ta ett sniff i alla fall.
 
Ventilspelet tenderar att bli mindre på moderna motorer för att skaften över tid sträcks för dom är så tunna.
På äldre motorer med gjutjärnstopp och inga ipressade säten blir det istället mer ventilspel för det hamrar bort material i toppen.
Du märker det mest när motorn är kall att den blir svårstartad då ventilerna knappt tätar och följdfelet också blir att ventilerna bränner så att tätningsytan blir otät. Tänk på att den enda gången ventilen får kylning är när den är stängd och kan avleda värmen upp i toppen. Då är det viktigt att tätningsytan är ok!
Angående bensin i oljan, om motorn går för fett förbränns inte all bensin utan spolar delvis bort smörjfilmen i cylindrarna och hamnar i vevhuset ihop med oljan. Kan ju bli så illa på gammal skit att man kollar oljenivån men den är konstant men motorn drar olja och blir påfylld med bensin vilket resulterar i skuren motor!
 
Last edited:
Om du har en blandskruv och kan skruva in den i princip helt så bör den väl få för mycket soppa? För stort lågfartsmunstycke, igensatt luftfilter?
En annan grej att kolla som min kollegas 640 led av - Bensin i oljan, trots vacuum pump så kan tydligen bensinen leta sig ned till oljan om inte flottörnålen tätar ordentligt. Samma fenomen förekommer på XF650. Kan vara värt att ta ett sniff i alla fall.
När jag hade 45-munstycket så blev det en förbättring av gången när jag skruvade ut blandskruven. Med 45-munstycket kände jag ingen större skillnad alls inom "normal-inställningen" av blandskruven.
Oljan skall helt klart sniffas på när jag byter den.
 
För ett par år sedan kom jag över en Honda CRF250R 2006 billligt, som inte gick att starta.
Hur svårt kan det va?
Men jag höll på att få psykbryt på den innan jag hittade felet. Det mekaniska var i superskick. Förgasaren var rengjord säkert 3-4 gånger, i bland annat Ultraljudstvätt.
Gick inte att starta den. Men efter en rejäl djupdykning i Internet hittade jag felet.
Det var mittbody enheten i förgasaren. När jag skruvade itu den hittade jag pyttelite smuts där, samt att jag köpte nya packningar från Frank MX i Holland. Det finns inte orginalpackningar att köpa.
DÅ, Pang, den startade på första kicken.

Dock måste man vara otroligt noga med att kolla vad det ska sitta för oringspackning, De ser ganska lika ut. Jag köpte naturligtvis fel första gången. Troligtvis drar din lite tjuvluft där.

1762767575818.png
 
Japp! Det var där jag var och mixtrade också. Tror jag fick rätt packningar. Jag har inget nummer att gå på då jag inte vet varifrån förgasaren kommer men beställde genom att visuellt jämföra.
Kan dock mycket väl vara lite tjuvluft.
Det testar man med lite startgassprejning på tomgång väl?
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top