Varför har japanerna gett upp dual sports?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Pga jag messade med ElPresidente slog det mig:

Varför har japanerna helt släppt gatlegala enduros?
Ingen av dom visar någon vilja att konkurrera med Europeerna. Varför? Gillar dom inte pengar? Har dom tillräckligt med verksamheter på annat håll?

Jag vet inte men min amatör gissning är att dom helt enkelt tycker det är för liten marknad.

När jag tänker efter så är väl Kawasaki iallafall för något år sedan landsvägsreggad (KX250X/KX450X)

Jag vet inte men min amatör gissning är att dom helt enkelt tycker det är för liten marknad.

När jag tänker efter så är väl Kawasaki iallafall för något år sedan landsvägsreggad (KX250X/KX450X)
Bara som enduro. Och det verkade vara en process som inte var så straight forward.

Det kan ju vara en kombination av liten marknad och ett strängare regelverk för utsläpp som gör att det inte lönar sig, ingen har råd eller möjlighet att utveckla en ny motor som möter kraven, som dessutom är lagom dyr, kul och ger en vinst.

Det kan ju vara en kombination av liten marknad och ett strängare regelverk för utsläpp som gör att det inte lönar sig, ingen har råd eller möjlighet att utveckla en ny motor som möter kraven, som dessutom är lagom dyr, kul och ger en vinst.
Dom har ju hela USA som marknad med om dom vill.

Japanerna har blivit trötta. Dom slutade innovera för 20 år sen. USA är ju en perfekt marknad för dom, där kan dom sälja sina gamla modeller eftersom nya strängare utsläppsregler bara gäller nya modeller. Har en hoj en gång blivit godkänd får den säljas enligt dom gamla reglerna hur länge som helst.
Så länge den inte uppdateras.

Japanerna har blivit trötta. Dom slutade innovera för 20 år sen. USA är ju en perfekt marknad för dom, där kan dom sälja sina gamla modeller eftersom nya strängare utsläppsregler bara gäller nya modeller. Har en hoj en gång blivit godkänd får den säljas enligt dom gamla reglerna hur länge som helst.
Så länge den inte uppdateras.
Dom gjorde iofs en uppdatering av drz men det var ju inget innovativt direkt. Man kan fundera på varför dom ens la ner tid på det med tanke på resultatet.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back