Gubbhoj.com

Röstar också på GS. Desto större GS desto bättre, självklart med matchande MC-ställ som det står BMW på och tre stycken plåtlådor bak av modell mikrovågsugn. :)
Glöm inte en vit eller neongul korvätarhjälm av märke Schuberth!
 
URAL har ju bevisat sin duglighet om och om igen.
Sen har vi kopian Dnepr om man vll ha aningen mera spänning i vardagen.
 
....För min del är frågan, vad får jag ur en 1200 GS som jag inte får ur Stelvio NTX?
Spec-wise är de rätt lika, liknande vikt, effekt, GSA & NTX har båda 30L+ super-giga-tank, längsmedmonterad twin & kardan. GS/A har Unilever, men annars?
Guzzin är snyggare och framförallt låter bättre, dessutom har jag hellre "en Guzzi" än "en BMW".....
Klart att du ska ha en Moto Guzzi. Det begriper väl vem som helst? ;) Guzzin är coolare, även om de stora ögonen på Stelvio kan verka lite udda. Den är ett statement.

BMW GS är mainstream och körs av varenda människa som vill se ut som att de är på väg till Nordkapp (fast i verkligheten är det ganska få som är på väg dit).

Om Stelvio/NTX känns onödigt stor och tung (för de är faktiskt stora och tunga) så är V85 ett bra val. Mer sofistikerad (bra/dåligt?) men nättare i måtten, fast fortfarande med Guzzi-karaktär.

Sedan såg jag att du nämnde Quota som också är hög och tung, men charmig. Vibrerar och brôtar på ett mycket underhållande sätt. Härligt! Fast Quota är ju runt 25 år gammal och reservdelstillgången kan göra ägaren nervös. Mycket är förstås standard Guzzi från "the days" men vem har t. ex. plastdelar på lager till en hoj som tillverkades i mindre än 800 ex? Med detta sagt saknar jag min svarta Quota som jag ägde för några år sedan. *suckar lite*
 
En Norge kanske?
 
Klart att du ska ha en Moto Guzzi. Det begriper väl vem som helst? ;) Guzzin är coolare, även om de stora ögonen på Stelvio kan verka lite udda. Den är ett statement.

BMW GS är mainstream och körs av varenda människa som vill se ut som att de är på väg till Nordkapp (fast i verkligheten är det ganska få som är på väg dit).

Om Stelvio/NTX känns onödigt stor och tung (för de är faktiskt stora och tunga) så är V85 ett bra val. Mer sofistikerad (bra/dåligt?) men nättare i måtten, fast fortfarande med Guzzi-karaktär.

Sedan såg jag att du nämnde Quota som också är hög och tung, men charmig. Vibrerar och brôtar på ett mycket underhållande sätt. Härligt! Fast Quota är ju runt 25 år gammal och reservdelstillgången kan göra ägaren nervös. Mycket är förstås standard Guzzi från "the days" men vem har t. ex. plastdelar på lager till en hoj som tillverkades i mindre än 800 ex? Med detta sagt saknar jag min svarta Quota som jag ägde för några år sedan. *suckar lite*
Lite så tänker jag också.

Orginal Stelvio ser lite mongo ut, men jag tycker att NTX-versionen med sina ögonlock och fetare tank växt i ögonen riktigt bra.

V85 har jag gillat sedan de kom ut, och det borde vara en väldigt bra passform för dessa behov egentligen. Enda kruxet där är att de kanske har lite väl mycket elektronik, som kanske inte gillar regnturer och kallgarage.
Dessutom så är de fortfarande rätt dyra.

Quota'n tänker jag att kanske blir lite hög för Junior? Dessutom så är de sällsynta.
Delar är jag mindre orolig över, jag kör en 23 år gammal Aprilia... Internet har det mesta, och jag har polare med tillgång till cnc-fräs. Det som går att producera går att reproducera.
Insprutningssystemet på ie är väl det man inte vill ha haverier på.
 
Lite så tänker jag också.

Orginal Stelvio ser lite mongo ut, men jag tycker att NTX-versionen med sina ögonlock och fetare tank växt i ögonen riktigt bra.

V85 har jag gillat sedan de kom ut, och det borde vara en väldigt bra passform för dessa behov egentligen. Enda kruxet där är att de kanske har lite väl mycket elektronik, som kanske inte gillar regnturer och kallgarage.
Dessutom så är de fortfarande rätt dyra.

Quota'n tänker jag att kanske blir lite hög för Junior? Dessutom så är de sällsynta.
Delar är jag mindre orolig över, jag kör en 23 år gammal Aprilia... Internet har det mesta, och jag har polare med tillgång till cnc-fräs. Det som går att producera går att reproducera.
Insprutningssystemet på ie är väl det man inte vill ha haverier på.
Det finns iofs den nya Stelvion, V100.
En adventure hoj på samma grundstomme som V100 Mandello.
Den är lättare än gamla Norge, och gamla Stelvio.
Å andra sidan en pigg och rolig motor 😎
Den finns dock bara med konventionell fjädring, inte med aktiv Öhlins dito.
Men första begagnade som kan hittas kanske ligger lite högt i pris?
Värt att hålla ögonen på om budgeten tillåter typ upp till 120kkr.
 
Det finns iofs den nya Stelvion, V100.
En adventure hoj på samma grundstomme som V100 Mandello.
Den är lättare än gamla Norge, och gamla Stelvio.
Å andra sidan en pigg och rolig motor 😎
Den finns dock bara med konventionell fjädring, inte med aktiv Öhlins dito.
Men första begagnade som kan hittas kanske ligger lite högt i pris?
Värt att hålla ögonen på om budgeten tillåter typ upp till 120kkr.
Jo, den är nog för dyr.
Men också - jag var länge intresserad av Mandellon (och därigenom även nya Stelvio), ända till jag fick tillfälle att klämma på en i våras, och, ja. Blev väldigt underväldigad. :/
 
Jo, den är nog för dyr.
Men också - jag var länge intresserad av Mandellon (och därigenom även nya Stelvio), ända till jag fick tillfälle att klämma på en i våras, och, ja. Blev väldigt underväldigad. :/
Tycker själv att Mandello verkar mycket trevlig och ser på bilder och filmklipp ok ut men har inte klämt och känt på en i verkligheten så nyfiken på vad det var som gjorde dig väldigt besviken?
V85 var jag intresserad av att köpa 2019 och provkörde hos handlare och upplevd kvalité var god enligt mig men en detalj som störde mig förvånande mycket var att växelindikator inte visade växel så fort du kopplade. Kändes inte premium direkt men i övrigt helt ok. Designen är lyckad men blev en MS istället.
Ligger tre v85 för runt 85K på blocket och alla under 3000 mil vilket inte är mycket i min värld men kanske för hög prisnivå.
Ska ner till GBG i helgen och hade tänkt åka till Probike för att kolla på Stelvio och Mandello medan tjejerna i familjen shoppar på stan men tji fick jag, precis pratat med Probike och de har stängt nu på lördag, pga. allahelgona. Miss i min planering för att slippa gå i affärer och ännu en miss med att få kolla på dom live.
 
Tycker själv att Mandello verkar mycket trevlig och ser på bilder och filmklipp ok ut men har inte klämt och känt på en i verkligheten så nyfiken på vad det var som gjorde dig väldigt besviken?
V85 var jag intresserad av att köpa 2019 och provkörde hos handlare och upplevd kvalité var god enligt mig men en detalj som störde mig förvånande mycket var att växelindikator inte visade växel så fort du kopplade. Kändes inte premium direkt men i övrigt helt ok. Designen är lyckad men blev en MS istället.
Ligger tre v85 för runt 85K på blocket och alla under 3000 mil vilket inte är mycket i min värld men kanske för hög prisnivå.
Ska ner till GBG i helgen och hade tänkt åka till Probike för att kolla på Stelvio och Mandello medan tjejerna i familjen shoppar på stan men tji fick jag, precis pratat med Probike och de har stängt nu på lördag, pga. allahelgona. Miss i min planering för att slippa gå i affärer och ännu en miss med att få kolla på dom live.
Jag vet inte egentligen, kanske varit en annan sak om jag fått köra den, blev bara torrbryt, tror att det är sittställningen framförallt, broms och kopplingshandtag i blank alu a'la billigt 90-tal, och frambroms som känns svampig fast hojen står still.
Men som sagt kan ju vara annat på vägen. Kan också ha varit en annan sak om det varit en "S" med lite mer högkvalitativa komponenter.
Jag tror att jag förväntade mig något annat från den, helt enkelt, det betyder ju inte att det inte är rätt för dig.

V85 var en mycket mer positiv upplevelse, men inte kört den heller. Är nog så enkelt att mina förväntningar var mer i linje med hojen där.
Kikar mest på Finska sidan då hojar nyare ön 10 år (ish) blir alldeles för dyra att importera. (Över halva hojpriset ibland)
Fanns en tre år gammal där i våras för 7500, med 9800mil på mätaren (japp, jag har rätt antal nållor). :näsblod
 
Tycker själv att Mandello verkar mycket trevlig och ser på bilder och filmklipp ok ut men har inte klämt och känt på en i verkligheten så nyfiken på vad det var som gjorde dig väldigt besviken?
V85 var jag intresserad av att köpa 2019 och provkörde hos handlare och upplevd kvalité var god enligt mig men en detalj som störde mig förvånande mycket var att växelindikator inte visade växel så fort du kopplade. Kändes inte premium direkt men i övrigt helt ok. Designen är lyckad men blev en MS istället.
Ligger tre v85 för runt 85K på blocket och alla under 3000 mil vilket inte är mycket i min värld men kanske för hög prisnivå.
Ska ner till GBG i helgen och hade tänkt åka till Probike för att kolla på Stelvio och Mandello medan tjejerna i familjen shoppar på stan men tji fick jag, precis pratat med Probike och de har stängt nu på lördag, pga. allahelgona. Miss i min planering för att slippa gå i affärer och ännu en miss med att få kolla på dom live.
Du behöver ju inte berätta för damerna att probike är stängt. 🤫
Så hittar du en pub istället. 🍺
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top