Bandagsduglig Yamaha TDR250 -89

En bra bit in i april månad. Hög tid att få ordning på "allt". Det dyker ju upp nya saker hela tiden när man har ett gammalt härke. Bakdämpare är i alla fall på väg, en "M-Shock 2" från Shock Factory i Frankrike. Det är ingen Öhlins eller ens en Wilbers vare sig det kommer till pris eller förmodad kvalitet/funktion, men ligger snäppet ovanför t.ex. Hagon och YSS. Den har i alla fall justering av både kompressions- och returdämpning samt två års garanti.

Passade på att centrera framhjulet ordentligt (fälg från tidig FZR600, 10 mm bredare nav än originalet). Reducering av hemgjord specialdistans på ena sidan och ett par brickor på motsatta sidan. Det här är förstås ingen raketkirurgi men har ändå orsakat en del huvudbry. Enligt den samlade internetexpertisen är många Yamaha-fälgar från en viss period mer eller mindre plug-and-play gällande samtidig centrering av fälg och broms. Här verkar dock bromsskivan hamna något förskjuten relativt oket när fälgen är i mitten. Så pass lite att kolvarna kan kompensera, men ändå. Får mäta kolvutsticket ordentligt vid tillfälle. Hjulet sitter i alla fall mitt i gaffeln nu.

Höger Minkuni TM28SS inför byte till större (230) huvudmunstycke och ny flottörhustätning. Vajerstyrd flatslide-trottel och powerjet. Så vackert.
Förgasare2.jpg

Tanken måste plockas av för åtkomst till det trasiga blinkersrelät. Något jag normalt sett drar mig för eftersom tvåtaktsoljebehållaren också gömmer sig där inne. I och med det åker man på en garanterat grisig luftning av 2T-oljepumpen. Passade därför på att smörja ett gäng annars icke åtkomliga vajrar som går kors och tvärs mellan gasvajerknippet, YPVS-servomotorn och ytterligare en kabelfördelare. Både gasrullens vinkel och avgasportens öppning reglerar pumpen. Jag räknade till tio stycken som har med förgasarna, avgasporten och oljepumpen att göra. Antalet kändes hyggligt imponerande, men en Aprilia RS250-ägande kompis menade på att det förmodligen är likvärdigt på den, eller möjligen ännu värre. Här har vi fyra stycken.
Fyra_vajrar2.jpg
Och här sitter ytterligare sex som är bättre på att smälta in.
Sex_vajrar2.jpg

Svetsade/fullagade diverse kåpdelar med lödkolv. Håller förvånansvärt bra. Armering i form av häftklammer där det behövdes extra förstärkning. Toppkåpan och framskärmen är dock lite av hopplösa fall ur ett estetiskt perspektiv. Men det kan väl kallas patina, antar jag. Helt i linje med hur många exemplar faktiskt såg ut när det begav sig. ;)
Framskärm2.jpgToppkåpa2.jpg

På 90-talet fick man klistermärken med Performance Bikes Magazine. Står sig budskapen än idag? Kan kanske användas för att täcka de värsta blessyrerna.

PB.jpg
 
En bra bit in i april månad. Hög tid att få ordning på "allt". Det dyker ju upp nya saker hela tiden när man har ett gammalt härke. Bakdämpare är i alla fall på väg, en "M-Shock 2" från Shock Factory i Frankrike. Det är ingen Öhlins eller ens en Wilbers vare sig det kommer till pris eller förmodad kvalitet/funktion, men ligger snäppet ovanför t.ex. Hagon och YSS. Den har i alla fall justering av både kompressions- och returdämpning samt två års garanti.

Passade på att centrera framhjulet ordentligt (fälg från tidig FZR600, 10 mm bredare nav än originalet). Reducering av hemgjord specialdistans på ena sidan och ett par brickor på motsatta sidan. Det här är förstås ingen raketkirurgi men har ändå orsakat en del huvudbry. Enligt den samlade internetexpertisen är många Yamaha-fälgar från en viss period mer eller mindre plug-and-play gällande samtidig centrering av fälg och broms. Här verkar dock bromsskivan hamna något förskjuten relativt oket när fälgen är i mitten. Så pass lite att kolvarna kan kompensera, men ändå. Får mäta kolvutsticket ordentligt vid tillfälle. Hjulet sitter i alla fall mitt i gaffeln nu.

Höger Minkuni TM28SS inför byte till större (230) huvudmunstycke och ny flottörhustätning. Vajerstyrd flatslide-trottel och powerjet. Så vackert.
View attachment 513505

Tanken måste plockas av för åtkomst till det trasiga blinkersrelät. Något jag normalt sett drar mig för eftersom tvåtaktsoljebehållaren också gömmer sig där inne. I och med det åker man på en garanterat grisig luftning av 2T-oljepumpen. Passade därför på att smörja ett gäng annars icke åtkomliga vajrar som går kors och tvärs mellan gasvajerknippet, YPVS-servomotorn och ytterligare en kabelfördelare. Både gasrullens vinkel och avgasportens öppning reglerar pumpen. Jag räknade till tio stycken som har med förgasarna, avgasporten och oljepumpen att göra. Antalet kändes hyggligt imponerande, men en Aprilia RS250-ägande kompis menade på att det förmodligen är likvärdigt på den, eller möjligen ännu värre. Här har vi fyra stycken.
View attachment 513506
Och här sitter ytterligare sex som är bättre på att smälta in.
View attachment 513507

Svetsade/fullagade diverse kåpdelar med lödkolv. Håller förvånansvärt bra. Armering i form av häftklammer där det behövdes extra förstärkning. Toppkåpan och framskärmen är dock lite av hopplösa fall ur ett estetiskt perspektiv. Men det kan väl kallas patina, antar jag. Helt i linje med hur många exemplar faktiskt såg ut när det begav sig. ;)
View attachment 513508View attachment 513509

På 90-talet fick man klistermärken med Performance Bikes Magazine. Står sig budskapen än idag? Kan kanske användas för att täcka de värsta blessyrerna.

View attachment 513510
Den här har jag på en av mina 2T. Från 90-talet som du säger1745009212376.png
 
Shocking news! Det tog 12 dagar inklusive påskhelgen att få dämparen tillverkad och transporterad hit från la France. Helt okej.

Körde en kortare runda med leveransinställningarna, 24 av 48 klick på både komp och retur, men kunde i alla fall konstatera att saker och ting kändes bättre än tidigare. Totalt sett något kortare än originalet, vilket gör hojen lite lägre bak. Något som förstås går att justera via kortare "hundben" ifall det behövs. Eller fjäderförspänningen, möjligen. Förmodligen bara av godo eftersom det mindre 17-tumsframhjulet med lägre däck verkligen ställde hojen på näsan och gjorde den nästan löjligt snabbstyrd. Markfrigången har hittills inte varit ett problem ändå (ja, jag är väl helt enkelt bara för långsam och för feg). Hur som helst verkar allting vara i någon sorts ordning inför körning på Sturup den 4/5.

shocks.jpg
 
Det var visst två år sedan luftfiltret, växellådsoljan och kylvätskan byttes. Tippade i nya vätskor, rengjorde skumfilterelementet och oljade in det med fin-tvåtaktsolja.

"Blue spot"-oket (från R6 gen 1) har alltid varit lite kärvt. Inte ens ett packningsbyte hjälpte fullt ut. Oklart om det berodde på inkompetent ägare/mekaniker eller om det bara sett sina bästa dagar, men nu åkte det ut. Det fick ge plats åt ett "gold spot" (från R1 gen 2). Utöver det kosmetiska skiljer det sig från blaupunkt-varianten genom att guld-kolvarna är i aluminium istället för stål. Teoretiskt sett mindre risk för galvanisk korrosion men å andra sidan större värmeöverföring till bromsvätskan, om det nu har någon praktisk betydelse.

Har mest kört 600:an senaste tiden och lite glömt hur förbaskat kul och intensiv TDR:en är. I näst intill lagliga hastigheter, dessutom. Blev några mil idag och kunde konstatera att anliggningsproblemet försvunnit. Allt fixat och klart inför nya eskapader.

gold_and_blue.JPG
 
Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top