Dyrt med MC försäkring för sporthoj

Inte ens hört talas om R9. Googlade och fick upp sporthoj.com som sökresultat :D

Kan vara en nice uppgradering från R7 faktiskt men allt beror på ägandekostnaderna... Det är för mig inte längre värt vad som helst att köra MC.
Det har diskuterats tidigare i några trådar om inte det ska komma en R9 i stil med R7an. När nu R1 läggs ner så är det nog ganska troligt Yamaha äntligen släpper en sån

Jag ville ha en Hayabusa. Min drömhoj. Köpa hojen och hålla den igång är inte problemet. Det är dessa 3-4kkr som försäkringsbolagen vill ha PER MÅNAD för att jag ska äga den.

fick nöja mig med en Kawasaki Z1000SX. Kostar 3400kr PER ÅR på mig(31år). 😬
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup

Varför skulle man inte vilja det med en ny hoj om det händer något?
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.

Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
Bland de coolaste i hojväg är det helt klart :squid Men var ju mest ute efter en -22 eller -23. Provsatt en i våras på hojmässan o vart kär återigen!
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
Oavsett vem som är vållande är det ju skönt att veta att man betalar en självrisk och får hojen lagad. Jag har ingen lust att låsa 180kkr ifall att jag skulle skrota hojen. De pengarna gör sig bättre på börsen.

Det som gör det än mer bisarrt är att jag för 4kkr per år kan försäkra en ZZR1400 som har mer effekt än Hayabusan.

Uppdatering, nästa år blir det riktig hoj... en R1:a. Sålde R7an förra året och tänkte "spara" för köpa en riktig hoj nästa år så det pirrar lite när man gasar :D

Någon som har den nya modellen R1 och kan nämna försäkringskostnader + ålder och område samt försäkringsbolag? :)

Man ska gå på magkänslan 💪👍är väääldigt nära en ren sportis efter kompromisser pga livet så ser det ljusare ut nu

Det som gör det än mer bisarrt är att jag för 4kkr per år kan försäkra en ZZR1400 som har mer effekt än Hayabusan.
Ja bisarrt hur de räknar. Svedea och Bilsport utan Mc vill inte försäkra min gamla bekväma långfärdshoj som tydligen har för bra bromsar, väghållning och markfrigång. Men nyare äventyrSHojar och andra med betydligt mer hästar försäkrar de. :va

Nu används dessa bolag inte av oss som inte vurpar med motorcyklar som andra utanför detta forum skulle kunna kalla SportHoj. ;)

1759617134579.png

Uppdatering, nästa år blir det riktig hoj... en R1:a. Sålde R7an förra året och tänkte "spara" för köpa en riktig hoj nästa år så det pirrar lite när man gasar :D

Någon som har den nya modellen R1 och kan nämna försäkringskostnader + ålder och område samt försäkringsbolag? :)
Jag har kikat på en 2024, och Svedea (där jag har det mesta) tar bara trafik på den, tyvärr.
Men jag har några objekt i Folksam, och dom tar den.
Som princip så halvförsäkrar jag bara mina fordon, men kollade i alla fall vad hel kostar.
Jag skulle få en hel/helår för 1700kr/mån, och halv för strax under 1000kr/mån.
Om jag väljer avställningsbar då blev det ca 5000kr/mån för hel och 1700kr för halv.
Och så är jag ju gubbe (50+) och bor långt norrut.

Ja bisarrt hur de räknar. Svedea och Bilsport utan Mc vill inte försäkra min gamla bekväma långfärdshoj som tydligen har för bra bromsar, väghållning och markfrigång. Men nyare äventyrSHojar och andra med betydligt mer hästar försäkrar de. :va

Nu används dessa bolag inte av oss som inte vurpar med motorcyklar som andra utanför detta forum skulle kunna kalla SportHoj. ;)

View attachment 521772
Tror att det beror på att den klassades in i "fel fack" där och då, och sedan blir den fast där.
Så är det med min R6:a och även den KTM SD1290R som jag hade....hopplöst felklassad, men det gick inte att göra någonting åt det.

Jag har kikat på en 2024, och Svedea (där jag har det mesta) tar bara trafik på den, tyvärr.
Men jag har några objekt i Folksam, och dom tar den.
Som princip så halvförsäkrar jag bara mina fordon, men kollade i alla fall vad hel kostar.
Jag skulle få en hel/helår för 1700kr/mån, och halv för strax under 1000kr/mån.
Om jag väljer avställningsbar då blev det ca 5000kr/mån för hel och 1700kr för halv.
Och så är jag ju gubbe (50+) och bor långt norrut.
Oj då jag har bara gamla hojar jag betalar 16-1700kr/år för blackbirden den är dyrast av väg hojarna
Enduro hojen är nog en tusenlapp till om året
Jag är gammal gubbe med blir 60 nästa år

Jasså nu passar det? När Unionen redan kastrerat och tvingat bort de äkta sporthojarna med sin klimat fascism :huvet

Var det inte du som "kände dig ny på spåjthåj" med din lilla r7a för typ en vecka sen? :lol

Mjooorå sen när polletten börjar trilla ner för alla som kört äkta sporthojar att nuförtiden förvränger vi ord till den milda grad att män blir kvinnor och r7 och r9 blir "sporthojar", då är det slut på det roliga :hihi

Nej men så här va, bra val :tummenupp Hoppas du får tag på en riktigt nice R1a och får njuta av ingenjörskonsten den erbjuder, även om man inte bombar phett i 300 så är det kul att sitta och kontemplera över hur galet imponerande maskinen är istället för att sitta och smygrunka över en CP2 eller CP3 motor, det kan man göra naken på mt07 eller mt09:wiggle

Godspeed Swedie :yoparty

Juste du frågade om försäkring, här pröjsas det 45 lax/år för en trafikförsäkring på R1a 07/08, tur att den var på/av, min R1a förblir nog "av" ett tag:gråta

Jag har en radfyra på 1255cc som jag betalar lite drygt 2000 Kr för. Per år. (Svedea) Visst, den är från 2007 och jag är 60+ och det är inte nån riktig sporthoj, men kul ändå.

Edit: Kan tillägga att priser avser helförsäkring helår

Last edited:
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h