Kommer Kina-hojar dö ut eller dominera?

Ja hur blir det nu med dessa? Vad säger prognosoraklen här på SH?

Onekligen är det hyggliga cyklar med konkurrenskraftiga priser, även om man (läs:jag) helst inte vill ha in Kinaprodukter i västvärlden öht.
 
För många år sen fanns det dekaler med texten "Stöd idéstöld och industrispionage, köp japansk bil!". Sen dess skulle jag vilja påstå att japansk fordonsindustri passerat den europeiska vad gäller att bygga produkter som håller jämn kvalitet även om det oftast är hushållsapparatkänsla.

Det är samma visa med Kina, men de har fått hjälpen av amerikanska och europeiska företag som lagt sin produktion hos dem. Då har de kunnat lära sig vad vi i väst anser är viktigt att hålla koll på.
Det som räddat oss så här långt är att vi har olika uppfattning om vad som är önskvärt vad gäller design. Vi har inte riktigt samma fäbless för glitter och prål som asiater verkar ha.
 
Självklart går Kina om. Men om vi håller oss till ämnet (Sporthoj) så är det troligen ett ointressant område. I Asien dominerar mindre cyklar (drivet av lagar och skatter). Så i segmentet 250-600cc är de snart (5-10 år ledande). Sporthojar ser ut att fortsatt domineras av europeiska märken, men marknaden krymper.
 
Hur många av dom konventionella hojtillverkarna har produktion i Kina?
Troligen alla, ungefär som frågan: Hur många Sporthojare har prylar tillverkade i Kina ?
Sedan betyder det inte att hela hojen köps i Kina utan tex att man köper komponenter.
Och sätter ihop.
När jag inte kunde köpa "Original" backspegel till GSX1300R från Holland för ca 1500kr/st, sluttillverkad.
Så chansade jag på Aliexpress och fick hem två backspeglar V + H för 338kr + några öre inklusive moms från Aliexpress. Ingen synlig skillnad mot original utom att gummibiten mot kåpan medföljde, i original tror jag den gummibiten ska köpas separat.
Var faktiskt början till mitt handlande på Aliexpress. Tror jag.
 
Ducati har i alla fall ingen produktion i Kina och har sagt att dom aldrig ska det heller (framtiden får utvisa).
Personligen handlar jag inget direkt från Kina, sedan blir det av naturliga skäl så ändå men försöker undvika. Köpte i somras led till instrumentbelysning och valde köpa ifrån italien istället för ifrån Kina som var billigare, när det kom fram så var det skickat direkt från Kina.. 😄
 
Nu kommer det crosshojar från Kina också.

Kove körde väl Dakar rätt framgångsrikt också??

Kineserna tillverkar så dåliga grejor dom kommer undan med.

Om du beställer en 100 000 glödlampor från Kina så skickar dom först ett provexemplar som är perfekt, sedan skickar dom 100 som är bra, 1000 som är dugliga och på slutet skickar dom allt, även dom som kasserades när dom skickade dom 1101 första....

Skickar du dit din egen kvalitetskontrollant som tar dagliga stickprov kan dom aldrig börja fuska, i alla fall inte förän dom har mutat kvalitetskontrollanten med sake och lösaktiga flickor/konkubiner så att han blivit alkoholiserad och mindre nogräknad....
 
På 80-talet förväntades den japanska industrin och ekonomin bara fortsätta växa i samma takt som den gjort sedan 1945. Den kom ikapp västvärldens men aldrig förbi. Japanerna kopierade mycket och gjorde det bättre än Väst, men att tänka nyskapande var svårare. En vän som jobbat i Japan har berättat om eviga möten på utvecklingsavdelningen där ingen vågar ta beslut i rädsla för att göra fel. Att få chefens order att kopiera och göra bättre är kanske lättare än att bli beordrad att skapa något nytt från scratch?

Jag tror att kineserna kommer att göra samma resa. Kopiera och till och med göra det bättre. Men sen att vara innovativa och gå förbi ..?
Skiljer lite mellan branscher men Japan gick nog ikapp och förbi västvärlden nån gång på 70/80-talet.
Vi kan ju ta mc-branschen som exempel. Fram tom 60-talet var brittiska p-twinnar teknikledare och japanska tillverkare kopierade och sålde samma typ av cyklar.
Sen under 70-talet gick dom på teknisk knockout med cb750, z900 och liknande hojar. Brittiska mc- industrin dog. Italienarna kämpade och försökte tappert med tex en trippel i laverda 1000.

Tyvärr, för Japan, slutade det i en bubbla och efterföljande kostnadskris som dom aldrig riktigt hämtade sig från. Strax innan Japankrisen briserade 1990 var landområdet mellan Tokyo och Yokohama värt mer än hela amerikanska kontinenten. Snacka om bubbla,

Kina befinner sig ungefär där japan var 1970. Skillnaden är storleken. I kina utexamineras tex 12,5 miljoner högskolestudenter årligen. Go figure.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top