Kommer Kina-hojar dö ut eller dominera?

Ja hur blir det nu med dessa? Vad säger prognosoraklen här på SH?

Onekligen är det hyggliga cyklar med konkurrenskraftiga priser, även om man (läs:jag) helst inte vill ha in Kinaprodukter i västvärlden öht.

För många år sen fanns det dekaler med texten "Stöd idéstöld och industrispionage, köp japansk bil!". Sen dess skulle jag vilja påstå att japansk fordonsindustri passerat den europeiska vad gäller att bygga produkter som håller jämn kvalitet även om det oftast är hushållsapparatkänsla.

Det är samma visa med Kina, men de har fått hjälpen av amerikanska och europeiska företag som lagt sin produktion hos dem. Då har de kunnat lära sig vad vi i väst anser är viktigt att hålla koll på.
Det som räddat oss så här långt är att vi har olika uppfattning om vad som är önskvärt vad gäller design. Vi har inte riktigt samma fäbless för glitter och prål som asiater verkar ha.

Självklart går Kina om. Men om vi håller oss till ämnet (Sporthoj) så är det troligen ett ointressant område. I Asien dominerar mindre cyklar (drivet av lagar och skatter). Så i segmentet 250-600cc är de snart (5-10 år ledande). Sporthojar ser ut att fortsatt domineras av europeiska märken, men marknaden krymper.

Hur många av dom konventionella hojtillverkarna har produktion i Kina?
Troligen alla, ungefär som frågan: Hur många Sporthojare har prylar tillverkade i Kina ?
Sedan betyder det inte att hela hojen köps i Kina utan tex att man köper komponenter.
Och sätter ihop.
När jag inte kunde köpa "Original" backspegel till GSX1300R från Holland för ca 1500kr/st, sluttillverkad.
Så chansade jag på Aliexpress och fick hem två backspeglar V + H för 338kr + några öre inklusive moms från Aliexpress. Ingen synlig skillnad mot original utom att gummibiten mot kåpan medföljde, i original tror jag den gummibiten ska köpas separat.
Var faktiskt början till mitt handlande på Aliexpress. Tror jag.

Ducati har i alla fall ingen produktion i Kina och har sagt att dom aldrig ska det heller (framtiden får utvisa).
Personligen handlar jag inget direkt från Kina, sedan blir det av naturliga skäl så ändå men försöker undvika. Köpte i somras led till instrumentbelysning och valde köpa ifrån italien istället för ifrån Kina som var billigare, när det kom fram så var det skickat direkt från Kina.. 😄

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7