Stora problem med lågfartsbanan

Gratulerar! :tummenupp kör försiktigt nu! :krama
 
Grattis till kortet! Nu är det några regler att förhålla sig till bara, nu när du får fortsätta det livslånga lärandet på egen hand:
1. Ha jävligt kul
2. Bete dig vettigt i trafiken
3. Kom hem hel varje dag
4. Utgå från att INGEN ser dig!
5. Utgå från att OM någon mot förmodan ser dig så vill de dig illa.
 
En bra regel är också att inte tänka det som ”kurvor” utan som ”vändningar”.

Dvs inte försöka styra runt utan tänk lappkast fast med hojen liksom.


Med vänlig hälsning,
 
I tisdags hade jag uppkörning via körskolan. Gick bra att köra veckorna innan så jag visste att jag kan vad man ska, men sen kommer nervositeten under uppkörningen som man ska hantera också. Jag lyckades hålla ihop det och klarade av allt på manöverbanorna utan att behöva ta om något! Sedan ut i trafiken och även där gick det bra så nu är jag med körkort! Känns grymt :D

Det var betydligt enklare med körskolehojen och den underlättade verkligen uppkörningen. Nu har jag även klarat lågfarten ett antal gånger med min egen hoj men inte på ett lika betryggande sätt så jag tror att uppkörningens press hade blivit alltför stor med den.

Ses på vägarna 🏍️:hej
Härligt! Grattis och bra jobbat! 👍
 
I tisdags hade jag uppkörning via körskolan. Gick bra att köra veckorna innan så jag visste att jag kan vad man ska, men sen kommer nervositeten under uppkörningen som man ska hantera också. Jag lyckades hålla ihop det och klarade av allt på manöverbanorna utan att behöva ta om något! Sedan ut i trafiken och även där gick det bra så nu är jag med körkort! Känns grymt :D

Det var betydligt enklare med körskolehojen och den underlättade verkligen uppkörningen. Nu har jag även klarat lågfarten ett antal gånger med min egen hoj men inte på ett lika betryggande sätt så jag tror att uppkörningens press hade blivit alltför stor med den.

Ses på vägarna 🏍️:hej
Sen på bollen men grattis! Kul! 🤩
 
lite sent, men grattis :-) Kör mycket och ofta! Njut! Glöm inte att det finns mååånga idioter där ute som inte kan köra bil...du kommer se mer av dessa när du kör hoj...
 
Hallå,
Jag håller på att ta körkort men blir inte kompis med lågfartsbanan. Har övat rejält mycket nu men det lossnar aldrig.

Problemet är att jag tappar balansen och tvingas sätta ned foten i backen. Det händer flera gånger per runda. Jag upptäckte att jag tidigare körde med för lågt lufttryck i däcken, då var balansen betydligt lättare eftersom jag fick större yta mot backen och längre tid på mig att reda upp om jag kände att hojen börja luta för mycket. Problemet då var dock att svängarna inte gick att göra tillräckligt tajta så jag kunde inte ta en bra linje och komma runt banan.
Nu kör jag med rätt lufttryck och svängarna blir snävare och jag har hittat rätt linje genom banan som gör att jag pekar rätt in i varje sväng och lyckas ta mig runt. Kruxet nu är balansen då jag vid sväng väldigt ofta tvingas ta ner foten.

Rakt fram kan jag köra långsamt och krypa framåt betydligt långsammare än gångfart men så fort jag ska svänga blir det vingligt.
Har någon konkreta tips och övningar som kan få mig att hitta rätt? Klämma benen mot tanken och hålla blicken högt gör jag redan efter bästa förmåga. Just nu vill jag skylla på att det är svårare på min sporthoj än "uppkörningshoj" i street-stuk.

Tack för hjälp!
Om du är påväg att tappa balansen så släpper du upp kopplingen och gasar på. Blicken håller du högt och långt fram, inte precis fram cykeln. Tycker det går lättare att sitta rakt och lägga mer vikt (dvs förflytta sig) på motsatt sida för att hojen inte skall falla inåt.
 
Hallå,
Jag håller på att ta körkort men blir inte kompis med lågfartsbanan. Har övat rejält mycket nu men det lossnar aldrig.

Problemet är att jag tappar balansen och tvingas sätta ned foten i backen. Det händer flera gånger per runda. Jag upptäckte att jag tidigare körde med för lågt lufttryck i däcken, då var balansen betydligt lättare eftersom jag fick större yta mot backen och längre tid på mig att reda upp om jag kände att hojen börja luta för mycket. Problemet då var dock att svängarna inte gick att göra tillräckligt tajta så jag kunde inte ta en bra linje och komma runt banan.
Nu kör jag med rätt lufttryck och svängarna blir snävare och jag har hittat rätt linje genom banan som gör att jag pekar rätt in i varje sväng och lyckas ta mig runt. Kruxet nu är balansen då jag vid sväng väldigt ofta tvingas ta ner foten.

Rakt fram kan jag köra långsamt och krypa framåt betydligt långsammare än gångfart men så fort jag ska svänga blir det vingligt.
Har någon konkreta tips och övningar som kan få mig att hitta rätt? Klämma benen mot tanken och hålla blicken högt gör jag redan efter bästa förmåga. Just nu vill jag skylla på att det är svårare på min sporthoj än "uppkörningshoj" i street-stuk.

Tack för hjälp!
Ge upp! 😉

 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top