Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Äntligen lite info om motiv

View attachment 521016

Så han var inte vänster/höger eller politisk driven utan ville hämnas mot hatet mot transpersoner.
Antar att man då får klassa det som man bäddar får man ligga eller nått..?

View attachment 521017

Folk därborta borde sluta använda våld för att uppnå sina mål.
Såvitt jag sett av hans lämningar på Discord och andra Chat kanaler så har han inte skrivit något om varken höger eller vänster.
Någon annan kanske kan länka om dom sett nåt sånt?
Ett inlägg om Trump och ett om Biden som i sig inte var politiska.
Av de jag sett så verkar de flesta benämna honom som apolitisk om något.
Det verkar ju inte finnas några spår av någon aktivism åt något håll.
Inte möten, grupperingar, manifestation osv som är politiska.
Vilket i sig är ganska konstigt? 🤔

Nåja... Han är en gay transaktivist
Du får gärna länka till hans aktivism. Jag måste ha missat det då jag inte följer de sakerna.
som bevisligen inte drar sig för att bekämpa upplevt hat med våld,
Det håller jag med om. Normala människor skjuter inte andra eller uppmanar till våld mot andra.

och i stort sett alla bekanta och närstående som media pratat med har kommenterat att han hade en vänsteragenda och blivit mer och mer radikal på senare år så...
Lutar nog fortfarande åt att han är ganska vänster ändå.
Har du några bevis för det?
För "lutar" är väldigt luddigt och passar gärna in i folks egna agendor.

:va Hittar inget sådant citat från honom. Det närmsta jag hittat är att han eventuellt kan ha uttryckt (hittar inget rent citat eller källa till citatet, men har sett det nämnas) att transpersoner borde behandlas på samma sätt som på 50- och 60-talet i kontexten att det rör sig om mental ohälsa och ska behandlas som sådan, dvs med psykvård.
Nja, det var inte riktigt den kontexten det var. Men är det din tolkning så är det väl det.

JD Vance håller förresten inte med 😁
Här är några bilder från hans vilda period
1758132537684.png1758132551453.png

Du får gärna länka till hans aktivism. Jag måste ha missat det då jag inte följer de sakerna.

Det håller jag med om. Normala människor skjuter inte andra eller uppmanar till våld mot andra.

Har du några bevis för det?
För "lutar" är väldigt luddigt och passar gärna in i folks egna agendor.

Nja, det var inte riktigt den kontexten det var. Men är det din tolkning så är det väl det.

JD Vance håller förresten inte med 😁
Här är några bilder från hans vilda period
View attachment 521028View attachment 521029
Tja, han har ju exempelvis skjutit en människa för att denne "hatade" transpersoner... det får väl ändå anses som någon slags ganska extrem transaktivism, att mörda för att motarbeta hat mot transpersoner.

Sen ska även hans egen mamma ha berättat om det:

"Robinson had "become more political," leaning left and supporting "pro-gay and trans rights," his mother said, according to court documents.

She also recounted heated arguments between Robinson and his father, who held sharply different views and regularly sparred over their competing ideologies."

Som sagt, jag har försökt att hitta citatet och var det kommer ifrån men har gått bet än så länge. Du får gärna länka till det så att jag kan höra hela kontexten och eventuellt omvärdera min ståndpunkt, ifall det nu ligger något annat bakom. Men så vitt jag kunnat hitta har han aldrig uppmanat någon att begå våldsdåd mot någon.

I detta klippet pratar Charlie om hur han ser på transpersoner och hur han anser att deras situation borde hanteras:

Jag tycker ju att det låter mer som att han anser att transpersoner behöver vård och hjälp för att förstå och bli bekväma i den kropp de föddes i snarare än att han förespråkar våld mot dem, men det kanske återigen bara är jag som tolkar och spekulerar hejvilt...

Last edited:
Tja, han har ju exempelvis skjutit en människa för att denne "hatade" transpersoner... det får väl ändå anses som någon slags ganska extrem transaktivism, att mörda för att motarbeta hat mot transpersoner.
Tror vi har en lite annorlunda definition vad aktivism är...
En ukrainsk soldat som dödar ryska soldater som hatar ukrainare är ju liksom inte en aktivist.
Aktivism är ju mera demonstrationer, typ MP, limma sig på motorvägen folket, Greta, Nordfront när de går runt på stan och lajvar SS och så.
Mord som detta är ju snarare mord eller terrorism.
Lite som att spränga abortkliniker och döda x antal på kuppen är
terrorism och inte aktivism.

Har ännu inte sett någon aktivism som du hävdar att han sysslat med.

För övrigt skall det bli intressant ju mera som kommer fram om gärningen. Även om det med stor sannolikhet hamnar i samma fack som så många andra: en ung person som självradikaliserats genom de sociala inputs han fått via de kanaler/ekokammare han följt.

Tror vi har en lite annorlunda definition vad aktivism är...
En ukrainsk soldat som dödar ryska soldater som hatar ukrainare är ju liksom inte en aktivist.
Aktivism är ju mera demonstrationer, typ MP, limma sig på motorvägen folket, Greta, Nordfront när de går runt på stan och lajvar SS och så.
Mord som detta är ju snarare mord eller terrorism.
Lite som att spränga abortkliniker och döda x antal på kuppen är
terrorism och inte aktivism.

Har ännu inte sett någon aktivism som du hävdar att han sysslat med.

För övrigt skall det bli intressant ju mera som kommer fram om gärningen. Även om det med stor sannolikhet hamnar i samma fack som så många andra: en ung person som självradikaliserats genom de sociala inputs han fått via de kanaler/ekokammare han följt.
En aktivist definieras som en person som genom medvetna praktiska handlingar strävar efter att påverka, uppnå eller motverka samhällsförändringar inom politik eller andra samhällsområden, vilket gör att terrorism rent definitionsmässigt kan klassas som en form av aktivism om än en väldigt extrem sådan. Om man är beredd att mörda för en ideologi så stöttar man den nog även på de nivåer som kommer innan mord och då anser jag att man bör kunna sorteras i samma fack, även om man kanske inte öppet deltagit i demonstrationer eller liknande (så vitt vi vet, ännu) så har man ju redan passerat den nivån och gått vidare in i en som är bra mycket värre. Alla aktivister är inte terrorister men alla terrorister är extrema aktivister, typ så.

Jag håller inte med om att man automatiskt är aktivist för att man dödar en meningsmotståndare. Det kan vara rent hat mot en specifik individ och inte att man vill påverka samhället i stort.

Jag håller inte med om att man automatiskt är aktivist för att man dödar en meningsmotståndare. Det kan vara rent hat mot en specifik individ och inte att man vill påverka samhället i stort.
Håller med om det nu vore så att det rör sig om en random snubbe som tycker och tänker annorlunda än du, det är bara ett mord. I just detta fallet ska ju motivet enligt den misstänkte själv ha varit att han ansåg att Kirk i egenskap av samhällspåverkare "spred hat", och att tysta en samhällspåverkare är väl ändå ett sätt att försöka påverka samhället i sig självt?

Håller med om det nu vore så att det rör sig om en random snubbe som tycker och tänker annorlunda än du, det är bara ett mord. I just detta fallet ska ju motivet enligt den misstänkte själv ha varit att han ansåg att Kirk i egenskap av samhällspåverkare "spred hat", och att tysta en samhällspåverkare är väl ändå ett sätt att försöka påverka samhället i sig självt?
Han kan helt enkelt ha känt sig kränkt av honom.
En aktivistisk gärning gör en inte till aktivist.
Precis som att jag inte ser påtända mc-tjuvar som motorcyklister, menar jag. De bara råkar göra något i det skrået.

Han kan helt enkelt ha känt sig kränkt av honom.
En aktivistisk gärning gör en inte till aktivist.
Precis som att jag inte ser påtända mc-tjuvar som motorcyklister, menar jag. De bara råkar göra något i det skrået.
För min del skulle jag säga att det beror lite på magnituden av den enda gärningen. Greta var väl hyfsat okänd innan hon startade sin skolstrejk, sen var hon plötsligt världens mesta aktivist. Efter en gärning. Men visst, det finns väl grader även i helvetet antar jag.

Tyler Robinson gillade väl inte Kirks inställning till transpersoner, men han var inte transperson själv så vitt jag kunnat hitta så jag tycker inte att det känns som en personligt motiverad vendetta. Möjligen pseudokränkt ifall det nu är så att hans rumskompis/romantiska partner eventuellt är transperson, men det blir ju fortfarande mer av ett ideologiskt dåd snarare än personligt då hans problem med Kirk har bottnat i Kirks påstådda åsikter om en grupp av människor och inte vad han sagt om specifika enskilda personer.

Nu stänger man ned underhållning som inte passar... Land of the free...

"Jimmy Kimmels pratshow stoppas på obestämd tid av Disneyägda ABC efter att programledaren kommenterat högerprofilen Charlie Kirks misstänkta mördare, rapporterar amerikanska medier."
"Kimmel har länge använt sin dagliga pratshow i tv-kanalen ABC för att kritisera och driva med Trump. Presidenten har i sin tur höjt tonläget mot Kimmel och andra komiker med krav på att de ska tas bort från rutan.

Nu stänger man ned underhållning som inte passar... Land of the free...

"Jimmy Kimmels pratshow stoppas på obestämd tid av Disneyägda ABC efter att programledaren kommenterat högerprofilen Charlie Kirks misstänkta mördare, rapporterar amerikanska medier."
"Kimmel har länge använt sin dagliga pratshow i tv-kanalen ABC för att kritisera och driva med Trump. Presidenten har i sin tur höjt tonläget mot Kimmel och andra komiker med krav på att de ska tas bort från rutan.

The land of free speach :rofl

1758174765951.png

Sett allt fler kommentarer om den där texttråden och att den verkar alltför "tillverkad".
Tom Steve Bannon(!) verkar inte på det spåret.
Miljonfrågan är vem/vilka/vad mördaren skyddar genom sin tystnad?

Det är verkligen det getingbo med konspirationer där ute. 🫣

Det här ser inte bra ut. Inte konstigt att guldet går spikrakt uppåt när alla försöker göra den galna diktatorn glad och ingen vågar påpeka att han saknar kläder.

Federal Reserve vred på onsdagen upp sina tillväxt- och inflationsutsikter men sänkte sin ränteprognos, och spådde något sjunkande arbetslöshet nästa år. Den spretiga bilden får analytiker att gå i taket. ”Fed befinner sig under väldigt stor politisk press”, konstaterar SEB:s Elisabeth Kopelman.

För min del skulle jag säga att det beror lite på magnituden av den enda gärningen. Greta var väl hyfsat okänd innan hon startade sin skolstrejk, sen var hon plötsligt världens mesta aktivist. Efter en gärning. Men visst, det finns väl grader även i helvetet antar jag.
Nu såg jag det inte med egna ögon, men visst var det så att Greta gjorde sin enda gärning vid ett upprepat antal tillfällen?

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE