Gasturbinhoj = JETeskoj!

Som du säger så har jag bara en växel, och kommer se till så jag aldrig når maxvarv under körningen. Varvräknaren är till för att kunna dreva hojen successivt närmare maxvarvet, och för att se om jag har hjulspinn i starten.
Jag tänkte mest på att imponera på ungarna när du stannar utanför korvkiosken och alla kommer fram och tittar på det de tror är hastighetsmätaren. :)
 
Varvtal på gasturbiner I normalfallet mäts/ visas i %. Inte ett dugg kul.
 
Sticksågade ut en instrumentbräda i aluminium idag när jag lessnade på att meka med dotterns epa, det blev rätt smutt.

JU-02 384.JPG

Nu har jag all info jag behöver när jag kör, och allt filmas så jag kan kolla värdena efteråt i lugn och ro med en kopp kokkaffe i depån.

JU-02 383.JPG
 
?
så varför inte 'logga' det elektroniskt?
Då behöver jag dubbla uppsättningar givare överallt, en datalogger och tid att sätta mig med en dator och gå igenom loggarna. Plus att det skulle göra elhärvan ännu mer oöverskådlig.

Inte omöjligt att det blir nåt sånt i framtiden men just nu är det smidigt att bara filma mätarna och glutta lite snabbt på filmen efter körningen.
 
Idag fick jag en hel del gjort. Hojen åkte upp på pallbockar för en översyn av hjullagren och omdrevning.

JU-02 390.JPG

Det var då en jävla tur att jag kollade hjullagren, ett av bakhjulslagren hade i princip skurit trots att det sattes in nya när jag byggde hojen. Dvs endast några mil kört totalt på dom. Jag byter samtliga då det måste ha varit några riktiga skitlager.

JU-02 388.JPG

Sen till dagens stora projekt, att modda bakramen så kåporna kan fästas med DZUS istället för en näve blandad småskruv och ståltråd som det är idag. Ska jag hålla på experimentera med drevningen nästa år på One Mile måste det går fort och snärtigt att riva av kåporna.

JU-02 391.JPG

Jäklar så bra det blev, nu plockar jag bort hela röven på hojen på en minut istället för en dryg kvart som det tog innan. Kåporna sitter minst lika bra som innan också, stor succe.

JU-02 385.JPG

Nästa projekt blev att koppla in nya bränsletrycksmätaren, jag bankade ihop en stålspunnen slang som går från instrumentpanelen till hållaren för bränslefiltret.

JU-02 386.JPG

Det satt en liten tryckmätare på hållaren tidigare men den satt så dumt till att jag inte kunde se den när jag körde, nu blir det betydligt bättre när jag har tryckmätaren precis bredvid oljetrycket och får med den på film när jag kör.

JU-02 387.JPG

Trevlig söndag kväll på er!
/Anders
 
Last edited:
I afton bröt jag till ett fäste för Hallgivaren till växellådan, stadigt nog för att inte börja vibrera under körning och fucka upp mätningen.

JU-02 393.JPG

Den varvräknare jag köpt mäter varvet från minuspolerna på tändspolarna, men jag testade att koppla in dessa tåtar direkt mot Hallgivaren och tamejfan funkade det inte! Klockren varvmätning när jag testade med en liten magnet fasttejpad på skruvdragaren.

Väldigt skönt att det var så enkelt, jag oroade mig lite att det skulle behövas tillverkas nån slags omvandlingsbox för signalen.

Nu väntar jag bara på hjullagren innan jag kan skruva ihop hojen igen och ställa bort den för vintern, sen ska jag ta tag i min JU-03 gasturbin som jag hållit på med några år i det tysta. Fick "typ" igång den i våras men nu ska jag bygga ett nytt turbinhjul bland annat som bör underlätta startandet.


Då jag inte har något vettigare att skriva om här tänkte jag hålla er uppdaterade om det motorbygget också, även om den snurran knappast kommer leta sig in i en hojram...:hihi

Tjo!
 
Jag bankade i nya hjullager idag så nu står hojen på golvet igen.

En oljekylare är på väg hit som ska kopplas in på trycksidan före motorn så jag får bort lite värme ur oljan, efter tre repor på One Mile så började oljan bli lite väl varm så om jag ska kunna köra fler svängar nästa år behöver jag en kylare.

Trevlig helg på er!
 
Idag dök oljekylaren upp så kvällen bestod i att hitta någonstans att montera den på hojen.

JU-02 394.JPG

Jag bröt ihop ett fäste till kylaren och lyckades hitta ett bra ställe där den både får kylluft och inte är överjävligt i vägen.

JU-02 395.JPG

En timmes slangdraging senare så satt den på plats och var trycktestad, jag fick på köpet till en bättre placering på tryckfiltret som tidigare låg och skavde mot motorhöljet.

JU-02 396.JPG

Nu jävlar är det fullt hus i ramen, det ska bli intressant att se hur pass mycket kylaren påverkar oljetempen nästa år.

JU-02 397.JPG

Nu åker hojen ut i kallgaraget över vintern så jag kan börja bygga vidare på min stora JU-03 gasturbin!

Trevlig kväll på er!
 
Nyheter
Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Back
Top