SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ah, jag läste som du skrev, inte som du menade, förlåt!Det betyder att ”förstöra” alltid ingår.
Med vänlig hälsning,

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ah, jag läste som du skrev, inte som du menade, förlåt!Det betyder att ”förstöra” alltid ingår.
Med vänlig hälsning,
Att jag potentiellt blir av med äganderätten till mina muskelbilar - eller förbjuden att framföra dem - är skäl nog för mig. Om detta sker hamnar vi i en situation där jag kommer att göra militant motstånd.
Utifrån ett miljö- och avfallsrättligt perspektiv kan dock även fordon som uppfyller kriterier för att ses som historiska eller som samlarfordon under vissa omständigheter vara att betrakta som avfall. Om reparationskostnaden i avsändarlandet däremot överstiger fordonets marknadsvärde i befintligt skick är det en indikation på att fordonet är att betrakta som avfall/farligt avfall.
Med avfall menas alla föremål eller ämnen som innehavaren vill göra sig av med eller är skyldig att göra sig av med. I bedömningen av om det kan anses föreligga ett kvittblivningsintresse får vägas in inte endast avsikten hos den som innehar och överlåter ett föremål utan även t.ex. hur föremålet kan förväntas komma att hanteras.
Det har tagits fram särskild vägledning till EU:s avfallstransportförordning gällande transporter av begagnade respektive uttjänta fordon
Finns en intressant twist där:
Om du vill föregripa ett eventuellt EU-förbud genom att antingen flytta utomlands med ditt bohag, eller kanske bara återexportera dina fordon till tillverkningslandet så kan du redan nu bli stoppad att göra så.
Transport av begagnade varor mellan länder
Regler vid transport av begagnade varor mellan länder skiljer sig åt jämfört med de regler som finns vid transport av avfall mellan länder.www.naturvardsverket.se
Det är EUs avfallstransportförordning som Sverige tvingats acceptera och Naturvårdsverket är satta att administrera - och som redan, godtyckligt, drabbat fordonshobbyn genom att man stoppat import av renoveringsobjekt.
Regelverket finns alltså redan på plats, och inget hindrar myndigheterna att redan nu förbjuda export av rullande, renoverade och fungerande klassiker genom att döma dem som skrot och avfall.
ELV-direktivet har helt klart varit i säck innan det kom i påse.
Om reparationskostnaden i avsändarlandet däremot överstiger fordonets marknadsvärde i befintligt skick är det en indikation på att fordonet är att betrakta som avfall/farligt avfall.
...men nu ser ju texten ut som den gör och kommer av framtida tjänstemän och byråkrater tolkas just som den är skriven.
Om det är min skrothög bör det vara min ensak om det ska bevaras eller inte.Att fina bilar och hojar ska bevaras det är väl självklart.
Men skrothögar som står omgivna av meterhöga brännässlor är
tveksamt.
Såg många sådana på min resa från Nordkap.
Vi river inte Gamla Stan i Stockholm för att husen är värdelösa ur energisynpunkt.
EU har bestämt omfattande krav om energibesparing och energieffektivisering för hus.
EU har satt nya mål för energieffektivitet i hus och byggnader, inklusive privata bostäder, allt för att minska utsläppen och minska beroendet av fossila bränslen. På grund av de höga kostnaderna för att uppnå dessa krav har stor oro skapats bland villaägare i hela Europa, inklusive i Sverige.
Kostnaderna för att uppgradera en äldre bostad till energiklass D kan bli mycket höga, och vissa äldre bostäder kan behöva betydande renoveringar för att uppnå kraven. Många villaägare är oroade över att de inte kommer att ha råd med dessa uppgraderingar och att de kan tvingas sälja sina bostäder till följd av detta.
Dessutom finns i kravställningen från EU antecknat att senaste datum för att nå energiklass A är satt till år 2050.
Om det är min skrothög bör det vara min ensak om det ska bevaras eller inte.Vi river inte Gamla Stan i Stockholm för att husen är värdelösa ur energisynpunkt.
Fast även rena skrothögar går att renovera, grejen är ju att det är ägaren som skall fatta beslutet om och när det skall göras, inte någon tjänsteman någonstans.Att fina bilar och hojar ska bevaras det är väl självklart.
Men skrothögar som står omgivna av meterhöga brännässlor är
tveksamt.
Såg många sådana på min resa från Nordkap.
gråtrunka..
Ett mycket bra citat finns mitt i artikeln:
Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda…
En mycket bra sammanfattning av samtliga svenska politiker till höger om V och MP som har tillfrågats om detta ELV-trams. Alla håller med om förslagets orimlighet. Men ingen lyfter ett finger för att något ska ändras.
Det är nog bara snack och ett skådespel för att hålla de drabbade vid gott humör samtidigt som man ändå ämnar implementera nåt skit.
Jag känner igen säljsnacket från hur man gör när man vet att kunden kommer bli besviken.
Förlita sig på mer protestbenägna medlemsstater i EU.Ungefär så.
Vad stenkastande anarkister hos V och MP tycker är naturligtvis ointressant och likaså vad som sägs från kappvändare hos mikropartier som C och L.
Men det känns som att man har sett eller hört flera företrädare för S, M, KD och SD i olika media. Samtliga har förfärat sig över ELV-direktivet och den effekt detta potentiellt kan få på fordonshobbyn. Lik förbannat är det ingen av dem som tar upp stafettpinnen och faktiskt för kampen MOT ELV-direktivet.
Hur ska man göra när folkvalda politiker bara snackar och uppenbarligen inte vill föra fram sina väljares önskan...?
Ungefär så.
Vad stenkastande anarkister hos V och MP tycker är naturligtvis ointressant och likaså vad som sägs från kappvändare hos mikropartier som C och L.
Men det känns som att man har sett eller hört flera företrädare för S, M, KD och SD i olika media. Samtliga har förfärat sig över ELV-direktivet och den effekt detta potentiellt kan få på fordonshobbyn. Lik förbannat är det ingen av dem som tar upp stafettpinnen och faktiskt för kampen MOT ELV-direktivet.
Hur ska man göra när folkvalda politiker bara snackar och uppenbarligen inte vill föra fram sina väljares önskan...?
Det är nog väldigt nära sanningen.Vi räknas väl som ett särintresse man inte behöver flörta med. Bara spela lite teater så att man ändå får behålla majoriteten av sina väljare även om de är motorintresserade.
![]()
Hoppet har tänts för fordonsägare, men hotet finns kvar - dagensinfrastruktur
Ett EU-förslag om vad som ska hända med uttjänta fordon hotade hundratusentals fordonsägare med tvångsskrotning. Efter ihärdigt arbete från...www.dagensinfrastruktur.se
Hur många haubitsar sitter smc på?Det är nog väldigt nära sanningen.
Och därför är det bra med intresseorganisationer som lobbar för särintressen.
Ett skäl till varför jag är med i SMC.
(Och deras skadefond förstås.)
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |