Hur många mil körde du i dag?

6 km, fast med vanlig moppe 😅
Ska sälja dotterns moppe då körkortet prioriterades bort för mer tid till gymnasiestudier samt annalkande övningskörning för bil.
Men putsade i nästan varje skrymsle fick jag göra på den dammiga mopeden.
Köpte den för ett år sedan men körprovet fick läggas på is till vintern (!), och slutbetyg var viktigast tyckte hon.
Så knappt något kört alls förutom några gånger som övningskörning.

Nå, det passade ju bra att dra iväg till affären med moppen…

Bifogat

• IMG_3846.jpeg
    IMG_3846.jpeg
    6.4 MB · Visningar: 13
  • IMG_3874.jpeg
    IMG_3874.jpeg
    6 MB · Visningar: 13
8 mil. Yamaha Center i Haninge för att köpa ryckutjämnare t xt660:an. Hade dom inte hemma men kunde beställa hem. 200:- tyckte jag var billigt, men det var ju Per styck… x 4
Åkte över Fors t Tungelsta och bulten t Rosenhill. Jo jag är en vanemänniska ibland.
Letade grusvägar och i pålamalmskorset kan man svänga av. Men mycket hästgårdar så det blev att puttra lugnt. Sen hem.

Bifogat

• IMG_6263.jpeg
    IMG_6263.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 7
4 mil till Gullegårdens glutenfria bageri vid Gärdet, sedan en fika hos Michos fik på Värtavägen. Vidare till Cigarrummet för att insupa doft och handla lite rökverk. Lite omvägar genom staden såklart.
Edit;
Sen tog jag en sväng t kranglan för en fika hos Wheeler Dealer! (4 mil)

Bifogat

• IMG_6264.jpeg
    IMG_6264.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 10
Last edited:
Med nyputsad hoj så bara måste man ta den hojen till jobb
Och som vanligt är det mycket längre hem.
Två mil till jobb och fem mil hem, låter det bekant? 😄
Bild strax intill Torup slott.
Någon envisades med att bygga en PGA bana där för en del år sedan, vilket vi förnuftiga människor inte förstår. 🤣
Men en sidparkering kom ju väl till pass när jag funderade på att föreviga stunden med fint väder och natur.

Bifogat

• IMG_3878.jpeg
    IMG_3878.jpeg
    7.2 MB · Visningar: 17
  • IMG_3879.jpeg
    IMG_3879.jpeg
    5.3 MB · Visningar: 16
8 mil. Yamaha Center i Haninge för att köpa ryckutjämnare t xt660:an. Hade dom inte hemma men kunde beställa hem. 200:- tyckte jag var billigt, men det var ju Per styck… x 4
Åkte över Fors t Tungelsta och bulten t Rosenhill. Jo jag är en vanemänniska ibland.
Letade grusvägar och i pålamalmskorset kan man svänga av. Men mycket hästgårdar så det blev att puttra lugnt. Sen hem.
Gummi kan väl inte kineserna misslyckas med?

Gummi kan väl inte kineserna misslyckas med?
Har Tammer köpt en Virago och behöver delar :va
1756271389651.png
Ibland vore det kul att jämföra olika "leverantörers" delar, iom att många delar tillverkas i östra asien (och ibland till originalbeställaren och "supplymarkanden" från samma fabrik).

View attachment 520282View attachment 520283Åkte först till Lelles. Men dom hade bara givi
Det här är en xl motor box. Å låset paja direkt. Rena dyngan. Har hört med tejp ett tag nu
Så hitta ett spänne på Jula.
Så det blev en tur idag åxå
En likadan box hade jag på scootern. Låser öppnar sig själv när man kör, av vibrationerna gissar jag. Jag blev lite förvånad då locket öppnades under färd och slog mig i ryggen, det var lite oväntat...

Jag moddade dit ett fäste till hänglås, det funkade bra! Ända tills scootern stod och välte av sig själv hemma på gräsmattan, då sprack hela sidan på boxen, sen fick den åka till tippen. Men den var billig... :)

Apropå lås som öppnar sig när man kör.

En kompis sålde sin fireblade för många år sedan. Killen som köpte den kom med tåget och körde den hem.
Dagen efter ringde han och berättade att dragkedjan till ryggsäcken hade blåst upp när han körde utan att han märkte det. Så alla papper/kvitton/servicebok hade farit bort tror även extranycklarna försvann.

Efter det så har jag blivit noga med att alltid dra ner spännet till botten av ryggsäcken.

En kompis sålde sin fireblade för många år sedan. Killen som köpte den kom med tåget och körde den hem.
Dagen efter ringde han och berättade att dragkedjan till ryggsäcken hade blåst upp när han körde utan att han märkte det. Så alla papper/kvitton/servicebok hade farit bort tror även extranycklarna försvann.

Efter det så har jag blivit noga med att alltid dra ner spännet till botten av ryggsäcken.
Efter att min Fjällrävenjacka flög ut (återfanns dock) så har jag alltid en karbinhake på ryggan!

Efter att min Fjällrävenjacka flög ut (återfanns dock) så har jag alltid en karbinhake på ryggan!
Hjälper inte så mycket när blixtlåset separerar totalt i fartvinden.
Nä, blixtlås är ett satans gissel. Och de verkar ha gått ner sig i kvalitet också på senare år.

Har funderat på om Rolltop är bättre, men så mycket sämre kan det åtminstone inte vara.

25 mil enligt mätaren, men jag får väl dra av sju eftersom första biten var samma som avslutningen igår.
20250827_153457.jpg
Dalälven stod det på en skylt.

Vägen från Österfärnebo mot Bärrek är något av det roligaste jag kört. Sen passerar man in i Dalarnas län och omedelbart är vägen full av gropar och grus sporadiskt utspritt. Inte fullt så kul.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026