Stötdämparservice / uppgradering

Problemet med att skruva fjädring är att det krävs två individer som talar samma språk.
Det hjälper inte om en individ vet hur fjädring fungerar och ska hjälpa individ två, vars enda kommentar är att ”…hojen känns konstig…”

Då måste man förklara att det inte finns någon ”konstig” ratt att skruva på.
Ju mer den som behöver hjälp med sin fjädring kan och har erfarenhet av, desto lättare är det att komma fram till en förbättring.
Visst, jag kan ta vederbörandes hoj och fara ut och testa och skruva till den, men då blir det min fjädring och inte den andres fjädring, och det kan skilja väldigt mycket vad olika förare föredrar.

Precis som two stroke förklarar så måste man köra vääääldigt mycket så att man kan identifiera var det känns konstigt och på vilket sätt, då är det lättare att få hjälp

Edit: Fick fixa till texten som ursprungligen skrevs på telefonen, men skymdes av de här j-vla popup annonserna...
 
Last edited:
När vi nu är inne på vad man känner respektive inte känner så den här känsliga kunden jag nämnde lite tidigare har haft problem med bakdämparen ibland och då främst när den blivit varm.

Han kör med KYB A-kit på, och nu bytte vi till Öhlins olja 11 cst, från rekommenderade KYB K2C som också ska hålla 11cst vid 40 grader. Skillnaden ligger alltså bara vid högre temperatur. Jag sa till pappan att säg ingenting om vilken olja vi bytt till.
Nu är grabben nöjd med fjädringen igen.

Dock hör det till saken att han haft för mjuka fjädrar i gaffeln på träningshojen då fjädringsleverantören av någon anledning skickat den med original fjäderstyvheten 4,5.
Nu bytte vi till 4,8 och det gör ju att han kan flytta sig framåt mer på hojen och därmed avlasta bakfjädringen lite.

Men problemet med bakdämparen har han haft även på racehojen när den blivit varm så det är nog ändå så att det sannolikt är oljan som gjorde skillnaden.

Jag hittar en osäker källa som säger att K2C håller 4cst@100deg, men jag hittar ingen specs på Öhlins viskositet vid 100 grader nu så exakt vilken skillnad det handlar om vid högre temperatur är lite osäkert.

Sen kan jag naturligtvis inte utesluta placeboeffekten här.
 
Men problemet med bakdämparen har han haft även på racehojen när den blivit varm så det är nog ändå så att det sannolikt är oljan som gjorde skillnaden.

Jag hittar en osäker källa som säger att K2C håller 4cst@100deg, men jag hittar ingen specs på Öhlins viskositet vid 100 grader nu så exakt vilken skillnad det handlar om vid högre temperatur är lite osäkert.

Det kan finnas en högst vetenskaplig förklaring, för Kayaba K2C har ett i sammanhanget mediokert viskositetsindex jämfört med Öhlins 1304-olja. Jag har för mig att Kayaba uppger K2C som VI = 310 medans Öhlins 1304-olja uppges som VI = 380 (sedan kan det skilja några enstaka procent mellan olika batcher och mellan ny och gammal olja).

Definitionen av viskositetsindex innebär alltså att Öhlins 1304-olja tappar mindre viskositet och därmed mindre dämpkraft från 40 grader C till 100 grader C.

Sedan är livet tyvärr inte så lätt att man bara kan välja olja utifrån högsta specade viskositetsindex. Det finns ett fåtal exempel på marknaden med VI uppåt 450. Dessa VI är skapade enbart med tillsatser som tyvärr faller sönder efter ett fåtal uppvärmningar och därmed ändras radikalt efter mycket kort tid.

De två trovärdiga alternativen på marknaden är dels Öhlins 1304-olja, dels Motuls snarlika variant.
 
Det kan finnas en högst vetenskaplig förklaring, för Kayaba K2C har ett i sammanhanget mediokert viskositetsindex jämfört med Öhlins 1304-olja. Jag har för mig att Kayaba uppger K2C som VI = 310 medans Öhlins 1304-olja uppges som VI = 380 (sedan kan det skilja några enstaka procent mellan olika batcher och mellan ny och gammal olja).

Definitionen av viskositetsindex innebär alltså att Öhlins 1304-olja tappar mindre viskositet och därmed mindre dämpkraft från 40 grader C till 100 grader C.

Sedan är livet tyvärr inte så lätt att man bara kan välja olja utifrån högsta specade viskositetsindex. Det finns ett fåtal exempel på marknaden med VI uppåt 450. Dessa VI är skapade enbart med tillsatser som tyvärr faller sönder efter ett fåtal uppvärmningar och därmed ändras radikalt efter mycket kort tid.

De två trovärdiga alternativen på marknaden är dels Öhlins 1304-olja, dels Motuls snarlika variant.

En jämförelse här är den mineraliska hydraulolja som Jaguar och Rolls föreskriver för sina servo-/nivåregleringar; Castrol HSMO som redan för 20 år sedan kostade typ 500kr/litern. Vi som hade erfarenhet av Citroën djupdök i specerna och upptäckte snabbt att vanlig LHM överträffade HSMO på samtliga punkter. För 79kr litern (då). Framförallt var den temperaturstabilare vill jag minnas (viskositetsindex).

And guess what? Idag kör man med LHM även i dessa.
81a1866dbdb5ef3ab33a212f7de5495c.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top