Hur många mil körde du i dag?

Absolut! Lite ”surrig” i motorn, är ju bara en 450 med 40 HK, men funkade helt ok i skogen. Lite låg sitthöjd, men man står ju en del på stigarna, däcken var för mkt landsväg för de ”vägar” vi körde på. Sett till priset en klart duglig allroundhoj!
Jag är lite nyfiken på dem. En del utländska bedömare säger sig gilla den gamla Scram 411 med halva motoreffekten bättre och det är nog kanske på grund av den där nervösare karaktären hos fyrfemtin som du antyder. Jag tror att de är lite snåla också.

Idag var den dagen på året då jag tog mc till jobbet. Fem mil dit och 27 hem. Två gånger lurade Kurviger in mig på vägar med en bom tvärsöver. Lyckligtvis var bommarna i början av gruset så jag slapp se samma saker som jag nyss sett.
20250716_173258.jpg
Undvek Stockholm genom att åka östra spåret.
20250716_194108.jpg
En macka och läsk längs vägen.

Jag nämnde för en kollega att jag tänkte åka till Grödinge via Vaxholm och hon svarade att det garanterat är snabbare att ta Essingeleden. Alla är vi olika.

57 mil!! med gammelhondan i värmen idag, tant'n fick vara hemma denna gången.
I korta drag så gick färden Fagersta-Lindersberg-Karlskoga-Filipstad-Vansbro-Sollerön-Leksand-Bjursås-Falun och hem till Fäggeby i Stora Skedvi.
Bild från frukostbordet på Frosths konditori i Lindesberg.
DSC_1211.JPG

12 moppemil.
Underbart en sommardag som denna. Igår kallade meteorologen detta för högsommartemperaturer. Inte dödsvärme som kvällspressen kallar temperaturer runt 29-29 grader.

IMG_2082.jpeg
En svår nedförsbacke.

IMG_2084.jpeg
En till.

IMG_2086.jpeg
Följer en stig och leder till ingenting. Sjön Drevviken iofs.

IMG_2085.jpeg
Brant för en moppe men ettan är låg.

IMG_2087.jpeg
Efter att ha åkt en bit på Bulten tog jag genvägen till Haningeleden och Lissma.
Inge snöslask ännu. 😎

IMG_2088.jpeg
Sista halvlitern vatten på Skogskyrkogården. I skuggan.

0.5mil kring byn på en Honda CM 125 med fransar från kopplings och bromsgreppet.
Vinkeln på styret och att hela hojen är lite för liten för en man på 110kg plus gjorde att jag blev rätt nöjd efter den sträckan, armbågarna tog i knäna när man svängde för mycket 😃

Last edited:
Undvek Stockholm genom att åka östra spåret.

Jag nämnde för en kollega att jag tänkte åka till Grödinge via Vaxholm och hon svarade att det garanterat är snabbare att ta Essingeleden. Alla är vi olika.

Det kanske är snabbare, men det stjäl år av ditt liv att åka essingeleden.

Ingen omväg är för lång för att undvika stockholm

0.5mil kring byn på en Honda CM 125 -81 med fransar från kopplings och bromsgreppet.
Vinkeln på styret och att hela hojen är lite för liten för en man på 110kg plus gjorde att jag blev rätt nöjd efter den sträckan, armbågarna tog i knäna när man svängde för mycket

Har alltid undrat vilka som köpte de där som nya. Den vanliga Honda CB ångade väl inte direkt av testosteron på den tiden men accepterades, CM var fullständigt otänkbar. Det var kanske de stackars femtonåringar som körde Suzuki OR 50 som lika insiktslöst bytte upp sig?

Med vänlig hälsning,

Har alltid undrat vilka som köpte de där som nya. Den vanliga Honda CB ångade väl inte direkt av testosteron på den tiden men accepterades, CM var fullständigt otänkbar. Det var kanske de stackars femtonåringar som körde Suzuki OR 50 som lika insiktslöst bytte upp sig?

Med vänlig hälsning,
Ja jag får inte ihop det heller , vet inte riktigt vem den ska tilltala

25 mil idag.
Varmt, fjärde dagen i rad utan skinnjacka. Busigt. Dock handskar och hjälm.

IMG_2099.jpeg
Underskattad.

IMG_2101.jpeg
Esso/Statoilmacken vid Landfjärden, gamla 73:an mot Nynäshamn, var stängd. Verkar ha varit stängd jättelänge. Där tankade jag ibland förr. Utfart i backe och kurva, ”Dödens väg” enligt kvällspressen.
Bilarna hade bråttom till färjorna. Idag gick det i 80. Några få hojar och någon bil.

Tunnlarna är sköna på vintern. När det är 30 grader varmt så är de sköna på sommaren också. Den från Lidingö/Värtan är först sval sedan rätt kall om man svänger upp mot Roslagstull. Testa! ⛄❄️

Blev en tripp upp till Järvsö motor idag

20250719_114447.jpg

Sedan gick färden vidare mot Färila-Los-Lobonäs- Voxna-Furudal-Rättvik- Falun- Svärdsjö Åmot-Ockelbo och till sist ner till Gävle..

Inte under 30 grader på hela varvet som mest 34 grader, men det var i mesta laget med värmen..

20250719_174926.jpg

Och jag glömde lägga in förra året när jag köpte hojen hämta ut den 23 aug, körde 108 mil den 24 aug lämna in den på 100 mila service på måndagen den 26 aug .

Bara småvägar inga större vägar..

Blev idiot förklarad av säljaren när jag kom dit på Måndagen och lämna in hojen..

20240824_230001.jpg

Det var mitt bidrag för idag, tack o hej till alla jag mötte på vägen..

Jag tillbringade större delen av dagen med att köra en motoriserad skottkärra.
20250719_130036.jpg
Framåt kvällen efterfrågade jag en rundtur i Kurviger och fick ett förslag på elva mil. Det blev lite längre eftersom jag vid två tillfällen valde att avvika från rutten.
Här skulle jag tydligen rakt fram, men jag uppfattade det som opassande.
20250719_203034.jpg
Först i slutet av trippen började luften kännas behaglig då termometern visade 23°.

Back