Ej nystulen xt600, Årsta Stockholm

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Åkte igenom Årsta idag och såg en XT600 parkerad på gatan med polisband på. Vände och kollade.

IMG_2006.jpeg
IMG_2007.jpeg
IMG_2008.jpeg
IMG_2009.jpeg
Det kom en granne som berättade att de flyttade ut den från deras gård för några dagar sedan för att den skulle forslas bort. De har haft den stående i ett år och nu tröttnat.

Ramnumret var bortslipat och ytan nu rostig.
Det går väl att få fram numret med syra eller någon CSI New York-metod om man skulle vilja.
Ett gammalt ärende som är reglerat sedan länge om den var stöldförsäkrad.

Någon här kanske känner igen den.

Ovanlig färg för att vara XT600. Var väl först med XT660an den fick den färgen/dekalerna?

Edit: 99-00 verkar den färgen ha funnits?

Last edited:
Om man lämnar in den hos länsman och ingen ger sig till känna som ägare, får man den då? Likt en velociped.

Åkte igenom Årsta idag och såg en XT600 parkerad på gatan med polisband på. Vände och kollade.

View attachment 517523
View attachment 517524
View attachment 517525
View attachment 517526
Det kom en granne som berättade att de flyttade ut den från deras gård för några dagar sedan för att den skulle forslas bort. De har haft den stående i ett år och nu tröttnat.

Ramnumret var bortslipat och ytan nu rostig.
Det går väl att få fram numret med syra eller någon CSI New York-metod om man skulle vilja.
Ett gammalt ärende som är reglerat sedan länge om den var stöldförsäkrad.

Någon här kanske känner igen den.

Fel dekal:

Screenshot_20250629-171657~2.png

Skulle varit:

Screenshot_20250629-171811~2.png

Knepig granne.
Jag hade bara rullat in den i mitt garage.
Jag anser att 24-timmarsregen gäller, precis som när ungdomarna hade fest hemma.
Behövde bara säga att allt ni lämnar kvar tillfaller fastighetsägaren om det inte är hämtat inom 24 timmar efter det att sista näsan lämat huset.
Fullt applicerbart på både alkohol och motorcyklar!

Så 01-02 ska ha svarta kylarvingar?
Jag har funderat flera gånger va fan folk har bytt för? :hihi passar inte alls in...
Tack för infon!
Håller med , tycker det ser konstigt ut på min -02a med , den där 99an är ju mycket snyggare 😢

Knepig granne.
Jag anser att 24-timmarsregen gäller, precis som när ungdomarna hade fest hemma.
Behövde bara säga att allt ni lämnar kvar tillfaller fastighetsägaren om det inte är hämtat inom 24 timmar efter det att sista näsan lämat huset.
Det förklarar dina 17 motorcyklar!

Knepig granne.
Hur nära fastigheten måste något stå för att den regeln ska gälla? Kan man tänka sig att tänja lite på gränserna här...? Jag ser potential :tungan

Hur nära fastigheten måste något stå för att den regeln ska gälla? Kan man tänka sig att tänja lite på gränserna här...? Jag ser potential :tungan
Stod kvar för en timme sen. Skumt att ingen snott den ( igen ) Årsta är ju gammalt klassiskt hojtjuvsområde, iaf fram till för 20 år sen hehe. Polarens XT blev snodd 2 ggr på samma gata. Har verkligen alla tjuvar sadlat om till åldringsbrott

Stod kvar för en timme sen. Skumt att ingen snott den ( igen ) Årsta är ju gammalt klassiskt hojtjuvsområde, iaf fram till för 20 år sen hehe. Polarens XT blev snodd 2 ggr på samma gata. Har verkligen alla tjuvar sadlat om till åldringsbrott

Åldringsbrotten är det andra kategorier som tagit över. Och utvecklat...

Knarkarna som tjålade hojar har helt enkelt knarkat ihjäl sig och de unga som skulle tagit över är lite skraja att råka sno en hoj utan ABS.
Alla vet ju att man dör direCkt om man inte har låsningsfria bromsar.

Så 01-02 ska ha svarta kylarvingar?
Jag har funderat flera gånger va fan folk har bytt för? :hihi passar inte alls in...
Tack för infon!

Så här var det: Kawasaki startade trenden med kylarvingar stora som öppnade logdörrar 1983 med -84ans KLR 600:

Screenshot_20250701_120307_Samsung Internet.jpg

Detta för att lägga emfas på att hojen faktiskt var vattenkyld.
Som första storstånka/on-off road. Ja, och med 5 hästar mer än någon annan i klassen, dubbla överliggande och allt annat som ligger i begreppet "klassiskt Kawasaki-move."

Andra tillverkare hängde på. Det vill säga, andra tillverkares designavdelningar hängde på och satte kylarvingar på luftkylda hojar som klarat sig alldeles utmärkt utan detsamma alla år fram till detta.

Efter ett decennium eller så utan att få med sig varken tekniker eller företagsledning på nödvändigheten med vätskekylning så stod designavdelningen hos bla Yamaha plötsligt väldigt ensam och vilsna på scenen medan publiken skrattade åt fel saker men satt knäpp tysta under själva punchlajnen. Det hade blivit pinsamt med falsk plast. Man beslöt sig snabbt att tona ner de stora kylarvingarna på de fejk-kylda modellerna.

Första, enklaste och snabbaste steget var att göra dem mindre synliga: svart plast och skippade dekaler gjorde saken lite bättre. Nästa steg var re-design med krympning av vingar, scoop och luftintag så att hojarna såg nästan normala ut igen.

Kort därefter ringde teknikerna: "Hey! Vi är klara med den vattenkylda motorn ni har tjatat om. Bestäm er vart ni vill ha kylet så ni blir nöjda med ert jävla appearance."

Precis så gick det till.
Tänkte ni ville veta.

Hojen står fortfarande kvar. Batteriet var borta igår. Kollade bilderna och såg att det var ett litiumbatteri. Kanske användbart trots att hojen har stått ett år eller så på innergården. Grannarna lär inte ha underhållsladdat det.

IMG_2031.jpeg

Den står kvar fortfarande. P-botsmaffian var inte så sugna på att forsla bort den som grannarna trodde när de rullade ut den från gården till gatan.

Den står kvar fortfarande. P-botsmaffian var inte så sugna på att forsla bort den som grannarna trodde när de rullade ut den från gården till gatan.
Får tipsa om oljetricket, dvs skvätt lite spillolja under och ring miljökontoret och säg att det står något gammalt lik och läcker olja. M

Back