PeterDeleter
Gudomlig sporthojare
Pöss...Fixade för dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pöss...Fixade för dig.
Precis samma här.Jag brukar ställa cykeln på sidostödet med framdäcket mot lämmen och sen spänner jag ett band från styrkronan eller styret på andra sidan snett framåt. När stödet har lyfts en bit spänner jag motsvarande på vänster sida och drar lite till på höger så cykeln står rakt. Avslutar med ett band från vänster till höger bakre hörn via bakhjulet så jag inte har lasten dikt mot lämmen
Är det något i det här jag borde ändra på?
Aktionen avslutad så blev i runda slängar 183000:- med avgifter för ett vrak![]()
Håller med.Men äsch, vi kan väl balansera upp det här lite granna:
Det är verkligen en hiskelig summa för det som syns i bild, men då skall man veta att Mannerstedts Storqvarnor var så sanslöst banbrytande.
Både i tekniska lösningar, men framför i materialval och legeringar.
"Spaceage" fanns inte på 1930-talet, men flygindustri fanns det, och upprustning i vissa delar av världen.
Det var inte så att Husqvarna och Mannerstedt använde sig av "flygplansteknologi" för att skapa den tidens supervassa tävlingsmotorer.
Det var tvärtom flygindustrin som mycket intresserat följde vad Svenskarna tog sig för och försökte tar reda på så mycket som möjligt kring Husqvarnas experimenterande med exotiska material.
Mannerstedt levde och var vital långt in på 80-talet. Här i en intervju från 1985:
Inte illa av en kille som räjsade så skjortan stod rakt ut bara några år efter det att första världskriget tog slut...
Hursomhelst; priset kan verka bisarrt och många delar saknas. Men, det är nästan ett rullande chassi och den har en identitet samt matchande nummer.
Typ som en enhörning, liksom
Nu till det verkligt unika:
Framsynta män har under decennier samlat delar, memorabilia och rent av Folke Mannerstedts originalritningar till dessa fantastiska Storqvarnor!
Det går att hitta delar, det går att nytillverka delar efter ursprungsspecifikationer!
![]()
albinracing - Nytillverkad HUSQVARNA 30 tals 500cc räcer.
"Whoops he did it again" Jag fick ett mail igår med en bild bifogad! Det är Husqvarnagurun Christer Watz som högpresterat igen. Christer har ju som bekant tidigare varit fodervärd och tillika…albinracing.blogg.se
Det återstår att se om just denna köparen går iand med uppdraget, men det är ett spännande projekt som vi kanske får se och höra om 5 eller 10 år...?
Hur som helst är jag oändligt tacksam att någon hellre lägger sina pengar på att försöka bevara en flisa av svensk MC- och industrihistoria - än att lägga sina pengar på en lägenhet i Marbella.
Lite grann - men lite kul udda hoj ändå, för småpengar, om man vill ha ett projekt.Många fel på en gång.
View attachment 518352![]()
BUELL XB9R (för den händige säljes i Haninge | Blocket
15000 kr - Sport - Haninge - Hej Säljer min buell (besiktningen gick precis ut) Bra att veta: Drivlinan drogs av (behövs ny) Tjuvsnor el batteriet (går lös...www.blocket.se
View attachment 518353
Hojen som gick på auktion är en föregångare till Husqvarnas racingmaskiner från den kortlivade perioden 1932-1935.Men äsch, vi kan väl balansera upp det här lite granna:
Det är verkligen en hiskelig summa för det som syns i bild, men då skall man veta att Mannerstedts Storqvarnor var så sanslöst banbrytande.
Både i tekniska lösningar, men framför i materialval och legeringar.
"Spaceage" fanns inte på 1930-talet, men flygindustri fanns det, och upprustning i vissa delar av världen.
Det var inte så att Husqvarna och Mannerstedt använde sig av "flygplansteknologi" för att skapa den tidens supervassa tävlingsmotorer.
Det var tvärtom flygindustrin som mycket intresserat följde vad Svenskarna tog sig för och försökte tar reda på så mycket som möjligt kring Husqvarnas experimenterande med exotiska material.
Mannerstedt levde och var vital långt in på 80-talet. Här i en intervju från 1985:
Inte illa av en kille som räjsade så skjortan stod rakt ut bara några år efter det att första världskriget tog slut...
Hursomhelst; priset kan verka bisarrt och många delar saknas. Men, det är nästan ett rullande chassi och den har en identitet samt matchande nummer.
Typ som en enhörning, liksom
Nu till det verkligt unika:
Framsynta män har under decennier samlat delar, memorabilia och rent av Folke Mannerstedts originalritningar till dessa fantastiska Storqvarnor!
Det går att hitta delar, det går att nytillverka delar efter ursprungsspecifikationer!
![]()
albinracing - Nytillverkad HUSQVARNA 30 tals 500cc räcer.
"Whoops he did it again" Jag fick ett mail igår med en bild bifogad! Det är Husqvarnagurun Christer Watz som högpresterat igen. Christer har ju som bekant tidigare varit fodervärd och tillika…albinracing.blogg.se
Det återstår att se om just denna köparen går iand med uppdraget, men det är ett spännande projekt som vi kanske får se och höra om 5 eller 10 år...?
Hur som helst är jag oändligt tacksam att någon hellre lägger sina pengar på att försöka bevara en flisa av svensk MC- och industrihistoria - än att lägga sina pengar på en lägenhet i Marbella.
Många fel på en gång.
![]()
BUELL XB9R (för den händige säljes i Haninge | Blocket
15000 kr - Sport - Haninge - Hej Säljer min buell (besiktningen gick precis ut) Bra att veta: Drivlinan drogs av (behövs ny) Tjuvsnor el batteriet (går lös...www.blocket.se
Lite grann - men lite kul udda hoj ändå, för småpengar, om man vill ha ett projekt.
Hojen som gick på auktion är en föregångare till Husqvarnas racingmaskiner från den kortlivade perioden 1932-1935.
Till säsongen 1935 summerades erfarenheterna i en i princip helt nykonstruerad motor, förändrad ram osv.
Den enda fabriksracer som såldes till en privatförare leverarades till Österrike, här den klassiska leveransbilden med en poserande Mannerstedt i samband med leveransen.
View attachment 518358
Just den hojen finns i dag i Neckarsulm, på DEUTSCHES MOTORRADMUSEUM, https://demomu.de/
Tyvärr havererade den lite på Hockenheim i fjol, renovering pågår.
View attachment 518359
I väntan på renoveringens färdigställande kan man ju avnjuta 1935 års gjuteritekniska landvinningar med ingjutna ventilsäten.
Snittmodellen är resultatet av många års hård racing och sannolikt har även en sprucken vevstake haft viss inverkan...
View attachment 518360
För egen del hade jag mer tur när ventilen gick av i Kumla i maj i år.
Renovering pågår.
View attachment 518361
Målet är att snart smäller och brakar det igen med det omisskännliga ljudet av en megafonförsedd 500cc twin.
Trots att Husqvarna officiellt lade ner sin racingverksamhet fortsatte förare och mekaniker att förfina tekniken och plocka ut mer effekt under ett par år.
Men det, det är en annan historia...
Kvinnliga armar![]()
Tammer köpte den.
Med vänlig hälsning,
80-talet ringde och ville ha tillbaka sin kvinnosynKvinnliga armar![]()
Ascoola. Har haft två.Tack!
Men det verkar vara för många varningstecken här, den är tydligen jättefarlig, helt vild och ohanterlig, vilket gör att man i princip dör direkt om man ens tittar på den.
Och han kanske har kört med olja från Biltema i den, eller ett oljefilter från en bil?
Allting sammantaget gör att jag vacklar...just på grund av att jag inte vill ta mig an okända eller farliga saker.
Med det sagt så hör jag av mig ikväll, efter den obligatoriska beslutswhiskeyn![]()
![]()
Ännu en som drömde om mer fritid…men det liksom aldrig blev av att komma iväg på mc-rundorna man hoppades man skulle hinna med?![]()
BMW F 800 R |Dynamic|Touring| Värmehandtag 118Mil säljes i Skövde | Blocket
56000 kr - Touring - Skövde - BMW F800 R Miltal: 118mil Motorcykeln är utrustad med bl.a. Dynamic package, Touring package, Heated handlebar grips, LED r...www.blocket.se
Men bortsett från årsmodellen, endast 118 mil?
Någon som är intresserad av en splitter ny hoj, men inte har pengar till en?
Då är detta ett guldläge.
Hade jag själv varit på jakt efter en nyare hoj, eller möjlighet att hysa en till hoj så hade jag nog kollat denna.
Perfekt till personen som fu delade på Versys 650 eller någon BMW i tråden om hoj o utrustningÄnnu en som drömde om mer fritid…men det liksom aldrig blev av att komma iväg på mc-rundorna man hoppades man skulle hinna med?![]()
BMW F 800 R |Dynamic|Touring| Värmehandtag 118Mil säljes i Skövde | Blocket
56000 kr - Touring - Skövde - BMW F800 R Miltal: 118mil Motorcykeln är utrustad med bl.a. Dynamic package, Touring package, Heated handlebar grips, LED r...www.blocket.se
Men bortsett från årsmodellen, endast 118 mil?
Någon som är intresserad av en splitter ny hoj, men inte har pengar till en?
Då är detta ett guldläge.
Hade jag själv varit på jakt efter en nyare hoj, eller möjlighet att hysa en till hoj så hade jag nog kollat denna.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |