BMW F800 tråden

Halloj, håller på att ta A kort nu och efter mycket läsande så har jag fastnat för BMW's F800, eftersom den verkar stabil, billig i drift och skön att köra. Tänkte ha den för att pendla tilll jobbet ca 10 mil enkel väg, men tänkte höra med er om ni tror att ha den går att ha till uppkörningen också. Har den bra svängradie? Tänker mest på låghastighetsbanan på uppkörningen.
Har hittat en hoj som är i min prisklass och funderar på om jag ska köpa den nu och ha den att övningsköra lite med och ha till uppkörningen eller om det är bättre att vänta med att köpa en efter att jag fått körkortet och kan test köra hojen innan jag köper den. Tips?
Jag hade en F800R ett tag och körde även den på uppkörningen. Funkade absolut. Helt ok svängradie, även om det förstås finns de som har ännu bättre ifall man bara skall optimera för just den egenskapen. Bra hoj som förstahoj, men som man samtidigt inte växer ur direkt. Köpte min innan jag började övningsköra och utan att ha provkört först. Slutade med att jag behöll den i 4 år. Sen är förstås preferenserna olika och det är bara du själv som kan avgöra om du gillar hojen.

Halloj, håller på att ta A kort nu och efter mycket läsande så har jag fastnat för BMW's F800, eftersom den verkar stabil, billig i drift och skön att köra. Tänkte ha den för att pendla tilll jobbet ca 10 mil enkel väg, men tänkte höra med er om ni tror att ha den går att ha till uppkörningen också. Har den bra svängradie? Tänker mest på låghastighetsbanan på uppkörningen.
Har hittat en hoj som är i min prisklass och funderar på om jag ska köpa den nu och ha den att övningsköra lite med och ha till uppkörningen eller om det är bättre att vänta med att köpa en efter att jag fått körkortet och kan test köra hojen innan jag köper den. Tips?
Sonen körde upp på min F800GS. Funkade utmärkt.

Tack för svar! Tror ni en F800S / ST funkar lika bra som R/GS i det avseendet ?

Tack för svar! Tror ni en F800S / ST funkar lika bra som R/GS i det avseendet ?
Det är ju samma grundgeometri på hojarna så i teorin borde skillnaderna vara små. Har för mig att när Chris Pfeiffer (må han vila i frid) höll på och stuntade med vad som såg ut att vara en F800R så var det i själva verket en S som han gjort om. Det blev väl sen inspirationskällan till att BMW skapade R-versionen.

Har själv bara testat F800R så kan inte säga så mycket om S, men misstänker att även normala människor utan Chris Pfeiffers skills borde klara att vända runt på manöverbanan med en S. 🙂

F800s är en annan storhet. Den är mer av en traditionell sporthoj vad gäller körställning och styre, utan att vara extrem på något sätt.

Däremot är det en trevlig hoj på alla vis, träna måste man.

3e8cbeebc069b69d90c76fce324232ac.jpg

Med vänlig hälsning,

Back