Eftertankens kranka blekhet. Ducati 900SS

Sådärja!
Två nya japanska tändstift tillverkade i Thailand senare så är alla de 80 ystra hästkrafterna hemma igen. Tipset med vattendroppar på avgaskröken funkade ypperligt.
Nu skall det åkas.
Stort tack för allt engagemang. Ni fick min hjärna att gå ner något i varv igår. Det var skönt.
När jag ändå har några erfarna 900-ägare här i tråden. Att lägga i första växeln, vare sig det är från friläge eller att växla ned från andra växeln, medför ett ganska manligt "Klonk".
Är detta något normalt för modellen eller är det dags att justera något på kopplingen?
 
Kul!

Och 80 hk räcker bra om de är tillgängliga, kom ihåg att Yamahas bomb RD500 hade 88 hk (i ett varvtalsområde på några hundra rpm). :mattias

Angående klonk så kan det vara så att du behöver möta lite med gasen vid nedväxling för att kuggarna skall kyssas mjukt.


Med vänlig hälsning,
 
Kul!

Och 80 hk räcker bra om de är tillgängliga, kom ihåg att Yamahas bomb RD500 hade 88 hk (i ett varvtalsområde på några hundra rpm). :mattias

Angående klonk så kan det vara så att du behöver möta lite med gasen vid nedväxling för att kuggarna skall kyssas mjukt.


Med vänlig hälsning,Möter jag med gasen så maskeras klonket ganska fint av det magnin
Möter jag med gasen så maskeras klonket ganska bra av det underbara motorljudet men tyvärr känns det i hela kroppen (i alla fall foten) att det finns där. :giggle:
 
Möter jag med gasen så maskeras klonket ganska bra av det underbara motorljudet men tyvärr känns det i hela kroppen (i alla fall foten) att det finns där. :giggle:
Det är en Ducati så ett rejält klonk när man lägger i ettan hör till. Enligt ducatistis så är det bara så Ducatis växellådor är byggda, även min SuperSport 2022 har ett rejält och nästan jordbruksmaskinsaktigt klonk. Inget att fundera över med andra ord.
 
Även min inte alltför effektstarka Ducati Scrambler 800 har ett väldigt tydligt markerat klonk då 1:an läggs i (4 år gammal).
 
Efter en tur på 11 mil ikväll fungerar hojen fortfarande.
Så här många mil har jag inte kört på 25 år tror jag.
Vilken hoj. Precis som jag ville ha min gamle Triumph för många år sedan. Lite vindskydd från kåpan och högt växlad så man bara ligger och puttrar helt avslappnat i hundra knyck på småvägarna. På det sen ett underbart ljud.
Nu hoppas jag att det fortsätter vara såhär fint förhållande. 😁
 
Sådärja!
Två nya japanska tändstift tillverkade i Thailand senare så är alla de 80 ystra hästkrafterna hemma igen. Tipset med vattendroppar på avgaskröken funkade ypperligt.
Nu skall det åkas.
Stort tack för allt engagemang. Ni fick min hjärna att gå ner något i varv igår. Det var skönt.
När jag ändå har några erfarna 900-ägare här i tråden. Att lägga i första växeln, vare sig det är från friläge eller att växla ned från andra växeln, medför ett ganska manligt "Klonk".
Är detta något normalt för modellen eller är det dags att justera något på kopplingen?
Är du känslig för "klonk" så undvik italienska hojar och BMW :)

Och som du säger - härlig att köra, och tillräckligt med vrid för att välja en högre växel o sedan bara rulla på gasen upp o ner i kurvpartierna
 
Håll varvet över 3000, alltid, så får du en fantastisk körmaskin.
Modellen har ju några kända svagheter som kan vara bra att hålla lite koll på utan att bli hypokondriker för det.
I vevpartiet sitter en alu-plugg som gärna kryper, titta i oljan efter spån vid bytet.
Laddregulator bör bytas till en modern sak, se trådar här i forumet.
Slangarna till oljekylare kan krypa loss och fukta olja, förspänn dem en aning så slipper du det.
I övrigt gäller att sköta oljebyten, kolla lager när du byter remmar. byta bromsvätska rätt ofta.
Jag brukar ta isär kopplingen eller åtminstone ta bort kåpan och blåsa rent.

Är man riktigt petig så ägnar man en stund åt svingaxel varje vinter, har ingen gjort det innan så kan det sitta rejält fast.
 
Håll varvet över 3000, alltid, så får du en fantastisk körmaskin.
Modellen har ju några kända svagheter som kan vara bra att hålla lite koll på utan att bli hypokondriker för det.
I vevpartiet sitter en alu-plugg som gärna kryper, titta i oljan efter spån vid bytet.
Laddregulator bör bytas till en modern sak, se trådar här i forumet.
Slangarna till oljekylare kan krypa loss och fukta olja, förspänn dem en aning så slipper du det.
I övrigt gäller att sköta oljebyten, kolla lager när du byter remmar. byta bromsvätska rätt ofta.
Jag brukar ta isär kopplingen eller åtminstone ta bort kåpan och blåsa rent.

Är man riktigt petig så ägnar man en stund åt svingaxel varje vinter, har ingen gjort det innan så kan det sitta rejält fast.
Suveränt! Stort tack.
 
Håll varvet över 3000, alltid, så får du en fantastisk körmaskin.
Modellen har ju några kända svagheter som kan vara bra att hålla lite koll på utan att bli hypokondriker för det.
I vevpartiet sitter en alu-plugg som gärna kryper, titta i oljan efter spån vid bytet.
Laddregulator bör bytas till en modern sak, se trådar här i forumet.
Slangarna till oljekylare kan krypa loss och fukta olja, förspänn dem en aning så slipper du det.
I övrigt gäller att sköta oljebyten, kolla lager när du byter remmar. byta bromsvätska rätt ofta.
Jag brukar ta isär kopplingen eller åtminstone ta bort kåpan och blåsa rent.

Är man riktigt petig så ägnar man en stund åt svingaxel varje vinter, har ingen gjort det innan så kan det sitta rejält fast.
Kom på en fråga till den här listan.
Vilka lager skall kollas när jag byter remmarna?
 
Kamremmarna hålls spända av lager sim justeras mot remmen ungefär mitt på.
Dess bör man snurra på och känna efter så det går lätt.
Minst tvekan så köp nya, finns för rimliga pengar där lager säljs.
Skär de ihop så blir det dyrt fort då remmen oftast går och med det en massa annat.
 
Kamremmarna hålls spända av lager sim justeras mot remmen ungefär mitt på.
Dess bör man snurra på och känna efter så det går lätt.
Minst tvekan så köp nya, finns för rimliga pengar där lager säljs.
Skär de ihop så blir det dyrt fort då remmen oftast går och med det en massa annat.
De får inte heller glappa för mycket = slitna.
Jag skulle nog säga att det är lika bra att byta förebyggande om de inte bytts tidigare..
 
Man tackar!! Blir ett av jobben i vinter.
 
Om du inte köper lager från Ducatis reservdelskatalog så var noga med att kolla lagrets märkning. Det är lager med standardmått (mina var SKF tillverkade i Italien), men de har större lagerspel än standardlager eftersom det går i en varm miljö.

Lager från Ducati verkar vara ganska billiga, så snåla inte
1751489063150.png1751489105069.png
 
Eftersom jag av naturen och gammal vana är just lite dumsnål så är sådana här tips guld värda. 😎😁
 
Här kommer en fråga till som dök upp medan jag letade efter tomgångsskruven. Här ser ni en vad jag misstänker är en oljeslang som går från undersidan av motorn till oljekylaren. Det jag tycker är skumt är den där kranen som sitter där. Det ser ju ut som om den står i off-läge!
Men det kan den väl inte göra?
Är det någon här som vet om allt står rätt till här?
Jag har fått hem min Heynes-bok men där hittar jag ingenting om detta.

20250716_175343.jpg
 
Här kommer en fråga till som dök upp medan jag letade efter tomgångsskruven. Här ser ni en vad jag misstänker är en oljeslang som går från undersidan av motorn till oljekylaren. Det jag tycker är skumt är den där kranen som sitter där. Det ser ju ut som om den står i off-läge!
Men det kan den väl inte göra?
Är det någon här som vet om allt står rätt till här?
Jag har fått hem min Heynes-bok men där hittar jag ingenting om detta.

View attachment 518428
Hej ja det är en oljeledning som går över främre kamremskåpa från oljeskylaren , för att ta bort den kåpan måste man lossa oljeledningen där den är kopplad till motorn . För att inte för mycket olja ska rinna ut har man antagligen den kranen. På min 900ss står den neråt om det är rätt eller fel vet jag ej . Mvh L-G .
 
Jag svarar mig själv här. Det finns alltså en oljeledning upp till förgasarna för att värma dem om man kör i kallt klimat och det här är kranen att för att sätta denna värmning av eller på. Skulle tro att det just nu är på med värmning av förgasare.
Aldrig hört om någon sådan finess förut.
 
Back
Top