Nytt batteri skapar märkliga symptom

12,39 Volt är ju ett skämt för ett obelastat laddat 12 Volts startblybatteri.
12,39 Volt är ju ett URLADDAT startblybatteri.
Laddade 12 Volts startblybatterier har direkt efter laddning en spänning över 13 Volt.
Som nästa dag sjunkit till området 12,7 till 13,2 Volt enligt min erfarenhet.
Sätt batteriet på laddning !
Redan gjort😎

de är ju en batteritillverkare och borde ha koll på det tekniska.
Man tycker ju det...men...
Global kanske har batterier av olika kvalitet, har ingen aning om det.
Otrogen som jag var, när jag hade en paniksituation, så köpte jag ett Global batteri (förra året).
Laddade det fullt för ca 4 månader sedan, och efter det har det stått på garagegolvet.
Man får tolka det som man vill (bilden), men angående CTEK:s uppförande så har han bevisligen inte koll, de olika lägena som han pratar om har ingenting med batterispännigen att göra, trist att generalisera en tillverkare av laddare på det viset.
Han kan ju dock vara en trevlig typ ändå.

Global_1.jpg

En uppdatering är att jag testade billäge, med resultatet att lysen och mätare funkade när tändningen slogs på samt att startmotorn tickade. Viss förbättring alltså!
Tror inte jag pallar med att sittta med timer och hålla på, men om jag inte får lämna igen batteriet kan det ju bli nästa test.
Är Banner ett skitbatteri, eller har jag haft otur?

En uppdatering är att jag testade billäge, med resultatet att lysen och mätare funkade när tändningen slogs på samt att startmotorn tickade. Viss förbättring alltså!
Tror inte jag pallar med att sittta med timer och hålla på, men om jag inte får lämna igen batteriet kan det ju bli nästa test.
Mina 2 Banners funkar iallafall bättre än mina föregående Biltema.

Man tycker ju det...men...
Global kanske har batterier av olika kvalitet, har ingen aning om det.
Otrogen som jag var, när jag hade en paniksituation, så köpte jag ett Global batteri (förra året).
Laddade det fullt för ca 4 månader sedan, och efter det har det stått på garagegolvet.
Man får tolka det som man vill (bilden), men angående CTEK:s uppförande så har han bevisligen inte koll, de olika lägena som han pratar om har ingenting med batterispännigen att göra, trist att generalisera en tillverkare av laddare på det viset.
Han kan ju dock vara en trevlig typ ändå.

View attachment 517165
Ja jag vet inte hur man ska tolka det. Är det bra eller dåligt att ett 12 volts batteri har 13 volt?

Ja jag vet inte hur man ska tolka det. Är det bra eller dåligt att ett 12 volts batteri har 13 volt?

Bra! Mätt direkt efter att det är laddat.

Ett 12V-batteri skall ha som Comeback säger kring 12,8V när det är friskt. 12,2V då är det halvt urladdat; under 12V risk för sulfatering och till återvinningen.

Billiga batterier tål djupurladdning sämre än dyra.

Med motorn igång 13,8-14,4V

Med vänlig hälsning,

Sätt batteriet på laddning över natten.
Mät sedan batterispänningen före du tar bort laddaren ?
Mät sedan batterispänningen 12 - 24 timmar efter du tagit bort laddaren ?

Fattade jag det rätt så laddade du batteriet för 4 månader sedan.
Sedan har det stått på garagegolvet till du satte batteriet i hojen och då startade inte hojen.
Rätt fattat ?

Fortfarande inte min tråd(!) men nu jävlar är det bra kräm efter ett par timmar med LIDL laddaren som jag hittade och provade för omväxlingens skull. Återkommer om ett drygt dygn. Kanske ska prova på en hoj som faktiskt används också.

Bifogat

• IMG_2556.jpeg
    IMG_2556.jpeg
    2 MB · Visningar: 8
Fattade jag det rätt så laddade du batteriet för 4 månader sedan.
Sedan har det stått på garagegolvet till du satte batteriet i hojen och då startade inte hojen.
Rätt fattat ?
Till mig? Nej jag köpte hojen för fyra månader sedan, och batteriet som följde med och sitter i upplever jag för klent (biltema 7ah). Köpte ett nytt Banner 8ah i veckan som inte levererar som jag önskar. Just nu är jag bortrest, ska prova att snacka med butiken om det hela, hoppas slippa börja mäta och stänga av och på laddare osv.

Beror på.
Det har vi väl gjort utredningar på redan?
Ett kvalitetsbatteri har lite drygt 12,7V i vilospänning när det är fullt laddat.
Sedan kan man trixa med alternativa syradensiteter för att kompensera när man "vill gena i kurvorna" vilket ger en högre vilospänning.
Så, det beror alltså på vilket batteri du har som utgångsläge.

Till mig? Nej jag köpte hojen för fyra månader sedan, och batteriet som följde med och sitter i upplever jag för klent (biltema 7ah). Köpte ett nytt Banner 8ah i veckan som inte levererar som jag önskar. Just nu är jag bortrest, ska prova att snacka med butiken om det hela, hoppas slippa börja mäta och stänga av och på laddare osv.
Underhållsladdar du batteriet (Biltema 7Ah eller Banner8Ah) med Cteken du länkade till så förstörs batterierna för Cteken har för låg tillslagspänning 12,8V för "Moderna batterier". Du måste sätta en timer mellan Cteken mellan Cteken och 230VAC vägguttaget som tvingar genom ett 230 VAC 15 minuters avbrott 1 gång/timme Cteken att göra 1 "Underhållsladdning" per timme när strömmen kommer tillbaka. Som jag skrev i inlägg #7.
För övrigt tror jag Bannerbatteriet är kass.
För med snart 10 tal inköpta batterier från Biltema har det aldrig hänt att hojen inte startat efter batteriet laddats och sedan satts in i hojen.
Det som mankerat är livslängden. Dvs ingen start nästa år efter stått mest utan underhållsladdning under vintern och då har det inte hjälpt med ny laddning.

Last edited:
Underhållsladdar du batteriet (Biltema 7Ah eller Banner8Ah) med Cteken du länkade till så förstörs batterierna för Cteken har för låg tillslagspänning 12,8V för "Moderna batterier". Du måste sätta en timer mellan Cteken mellan Cteken och 230VAC vägguttaget som tvingar genom ett 230 VAC 15 minuters avbrott 1 gång/timme Cteken att göra 1 "Underhållsladdning" per timme när strömmen kommer tillbaka. Som jag skrev i inlägg #7.
För övrigt tror jag Bannerbatteriet är kass.
För med snart 10 tal inköpta batterier från Biltema har det aldrig hänt att hojen inte startat efter batteriet laddats och sedan satts in i hojen.
Det som mankerat är livslängden. Dvs ingen start nästa år efter stått mest utan underhållsladdning under vintern och då har det inte hjälpt med ny laddning.
Tillbaka till mina funderingar, tror du inte bil-läget har högre tillslagsspänning?

Tillbaka till mina funderingar, tror du inte bil-läget har högre tillslagsspänning?
Jag har inte tillgång till en Ctek 90 Zafir men jag har tillgång till en Ctek 45 Zafir.
Jag skulle kunna koppla den till ett batteri och se vad som händer.
Men ser det som slöseri av min tid. Jag har ju redan sett det, se inlägg #7
"Jag har sett det med en Ctek Zafir 45 ansluten till en BMW1200. Med Originalbatteriet Exide från BMW gick Ctekn in med 90 sekunders mellanrum (Nittio sekunders mellanrum) BMW.n drog så mycket från batteriet. Till slut efter ca 5 år var Exide slut startade inte BMWn. Inhandlades ett Biltema Gel som underhållsladdades med min hemmagjorda 12,9 Volt konstantspänningsladdare. Inga problem. Men har man en professionell laddare så ska den användas. Så han kopplade in sin Ctek Zafir 45. Jag såg den ALDRIG ladda BMWn när jag var i garaget. Och en månad senare när han skulle starta BMWn var batteriet dött."
Ovan gäller Underhållsladdning. Att ladda ett nytt batteri (Biltema eller Yuasa) innan det sätts i hojen brukar aldrig vara något problem (har aldrig varit det för mig). Utan batteriet har laddats, satts i hojen och hojen har startat.
Här har amaktor laddat Banner batteriet men hojen startar INTE ALLS.
Men hojen startar med Biltemabatteriet.
Min slutsats blir att Bannerbatteriet är kass. Stått på hyllan hela vintern utan laddning ??????

Last edited:
Du har laddat Banner batteriet men hojen startar INTE ALLS.
Men hojen startar med Biltemabatteriet.
Min slutsats blir att Bannerbatteriet är kass. Stått på hyllan hela vintern utan laddning ??????
För underhållsladdning behövs ofta timer till Ctekn.
Men inte för att färdigladda ett nytt FRISKT batteri från hyllan. Innan det sätts i hojen.
Underhållsladdar du batteriet (Biltema 7Ah eller Banner8Ah) med Cteken du länkade till så förstörs batterierna för Cteken har för låg tillslagspänning 12,8V för "Moderna batterier". Du måste sätta en timer mellan Cteken mellan Cteken och 230VAC vägguttaget som tvingar genom ett 230 VAC 15 minuters avbrott 1 gång/timme Cteken att göra 1 "Underhållsladdning" per timme när strömmen kommer tillbaka. Som jag skrev i tidigare inlägg.

Last edited:
Jag har inte tillgång till en Ctek 90 Zafir men jag har tillgång till en Ctek 45 Zafir.
Jag skulle kunna koppla den till ett batteri och se vad som händer.
Men ser det just nu som slöseri av min tid. Ta ut hojen och kör !

Sådärja! Tog batteriet till butiken, det var inget vidare så jag fick byta till ett annat. Det löste sig dock inte riktigt så smidigt då nya batteriets anslutningsklossar var lite annorlunda och skruvarna för korta, en tur till Bauhaus också alltså. Nu funkar allt fantastiskt bra!
Affären bekräftar dock att ctek inte är bra för att få igång usla batterier, kanske funkar timer-metoden, det slipper jag nu ta reda på. Jag
Svaret på min frågeställning var alltså: batteriet är dåligt från butik; vänligen byt.

Det var det som stod i första svaret och nästan alla andra svar också… :)

Med vänlig hälsning,

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...