Nytt batteri skapar märkliga symptom

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Hej!
Köpte i våras en Kawa zx9-r-00. På dagen så upplevde säljaren lite tidigare okända startproblem och startade med booster, han hummade lite om att statorn kanske började bli dålig, jag tänkte att det snarare lät som batteriet, prutade lite och alla var glada.

Batteriet som sitter i sen gammalt är ett biltema 12v 7ah, (enligt manualen vill hojen ha 12v 8ah) det funkar utmärkt förutom om hojen trilskas, vilket hänt i anslutning till att jag bytt avgasrör, då räcker inte batteriet till utan har kört slut sig. Efter omladdning och att hojen ”vant sig” är allt bra igen. Jag vill dock ha bättre kräm och köpte ett Banner gel 12v 8ah, laddade upp det under ca 18h och satte sen i det.
Problemet: När jag slår på tändningen börjar hojen knarra, min gissning är att det är tutan som nästan aktiveras, det låter i alla fall så.
Inga lysen går på, mätarna kör inte sitt ”startvarv” och startmotorn går inte. Upplevelsen är att elen helt gått i baklås.
Jag bytte tillbaka till gamla biltema och allt funkar igen som vanligt.

Så vad är fel? Är det hojen, batteriet eller mig det är fel på? Första tanken var att affären får testa batteriet och se om något är knas, men de har stängt idag och jag ska sen resa bort en vecka. Tänkte passa på att fråga här så länge! Jag har tyvärr ingen mätutrustning hemma.

Glad midsommar till er alla! Femton soliga mil blev det i sadeln idag.

Mvh Johan

Last edited:
Hej!
Köpte i våras en Kawa zx9-r-00. På dagen så upplevde säljaren lite tidigare okända startproblem och startade med booster, han hummade lite om att statorn kanske började bli dålig, jag tänkte att det snarare lät som batteriet, prutade lite och alla var glada.

Batteriet som sitter i sen gammalt är ett biltema 12v 7ah, (enligt manualen vill hojen ha 12v 8ah) det funkar utmärkt förutom om hojen trilskas, vilket hänt i anslutning till att jag bytt avgasrör, då räcker inte batteriet till utan har laddat ur sig. Efter omladdning och att hojen ”vant sig” är allt bra igen. Jag vill dock ha bättre kräm och köpte ett Banner 12v 8ah, laddade upp det under ca 18h och satte sen i det.
Problemet: När jag slår på tändningen börjar hojen knarra, min gissning är att det är tutan som nästan aktiveras, det låter i alla fall så.
Inga lysen går på, mätarna kör inte sitt ”startvarv” och startmotorn går inte. Upplevelsen är att elen helt gått i baklås.

Så vad är fel? Är det hojen, batteriet eller mig det är fel på? Första tanken var att affären får testa batteriet och se om något är knas, men de har stängt idag och jag ska sen resa bort en vecka. Tänkte passa på att fråga här så länge! Jag har tyvärr ingen mätutrustning hemma.

Mvh Johan
Batteriet är kass, och du bör kunna reklamera det tänker jag.
Har själv råkat ut för samma sak en gång, man blir ju lite förvånad, och vill inte tänka att det kan vara batteriet, men....så är det.

Är det ett bly/syra du har köpt, dvs finns det pluppar uppepå så att man fylla på med batterivatten (destillerat)?
Affären kan ju isåfall ha glömt att fylla det.............

Tack för svar!
Det glömde jag skriva, nya batteriet är gel så det ska inte behöva göras något med. Lite förvånad blev jag dock över hur lång tid det behövde laddas.
Hannuse: tack, då blir det så! Inte för att jag önskar någon någon olycka, men det är alltid skönt när någon råkat ut för samma problem.

Hej!

Batteriet som sitter i sen gammalt är ett biltema 12v 7ah, (enligt manualen vill hojen ha 12v 8ah) det funkar utmärkt förutom om hojen trilskas, vilket hänt i anslutning till att jag bytt avgasrör, då räcker inte batteriet till utan har kört slut sig. Efter omladdning och att hojen ”vant sig” är allt bra igen. Jag vill dock ha bättre kräm och köpte ett Banner gel 12v 8ah, laddade upp det under ca 18h och satte sen i det.

Mvh Johan
Låter anmärkningsvärt. Det är väl inte så att det nya batteriet har annan polställning än det gamla
Exempel Polställning 0
1750434568549.png
Exempel Polställning 1
1750434315253.png
När man köper nytt batteri i affär kan det vara ide ha med sig en Multimeter och köpa batteriet med högst spänning, batteriet som är minst urladdat. Tex
Vilken batteriladdare har du ?
Fabrikat ?
Modell ?
Har du någon länk ?

18 timmars laddning tyder ju på att batteriet var dött (0 Volt) när du köpte det, En MC laddare laddar ju med ca 1A och det borde ju inte ta mer än 8 h att ladda ett tomt 8Ah batteri. Min erfarenhet (men bara av Biltema och Yuasa är att "nyinköpta" batterier är färdigladdade på mindre än 5 timmar, ofta på 1 timme.

Last edited:
Bra tänkt! Samma polställning (1) som mitt gamla batteri, så det har gått rätt till.
Har en ctek zafir 90, 12v -laddare, presterar bra till gamla batteriet så vitt jag kan se. 18h, jag tror det var något sådant, vågar inte ta gift på det dock! Tack för länken, för den lilla pengen känns det ju värt med en multimeter i byrålådan.

Last edited:
Bra tänkt! Samma polställning (1) som mitt gamla batteri, så det har gått rätt till.
Har en ctek zafir 90, 12v -laddare, presterar bra till gamla batteriet så vitt jag kan se. 18h, jag tror det var något sådant, vågar inte ta gift på det dock!
Jag läser här att en ny laddning påbörjas när batteriet går till 12,8 Volt.
1750438050096.png
Det fungerar med batterier som har vilospänning 12,7 Volt men "billiga" batterier har ofta vilospänning i området 12,9 till 13,2 Volt (spänningar jag sett på Biltema med samma Voltmeter som på Yuasa visar 12,7 Volt).
Och dom batterierna underhålls laddas aldrig med den här typen av Ctek # utan knep.
Knepet är att koppla Cteken till en timer som bryter bort 230 Volt 15 minuter 1 gång varje timme. För Ctekna brukar ha minne och automatiskt starta en laddning om det varit strömavbrott.
Tex.
# Jag har sett det med en Ctek Zafir 45 ansluten till en BMW1200. Med Originalbatteriet Exide från BMW gick Ctekn in med 90 sekunders mellanrum (Nittio sekunders mellanrum) BMW.n drog så mycket från batteriet. Till slut efter ca 5 år var Exide slut startade inte BMWn. Inhandlades ett Biltema Gel som underhållsladdades med min hemmagjorda 12,9 Volt konstantspänningsladdare. Inga problem. Men har man en profesionell laddare så ska den användas. Så han kopplade in sin Ctek Zafir 45. Jag såg den ALDRIG ladda BMWn när jag var i garaget. Och en månad senare när han skulle starta BMWn var batteriet dött.

Last edited:
Tack igen då Comeback.

Chronic: testa billäge alltså?
Nej, koppla en timer mellan Cteken och 230VAC vägguttaget se inlägg #7
Alternativt, ta och dra ut Ctek kontakten ur vägguttaget med handen 1 minut varje timme och sätt tillbaks kontakten efter 1 minut.
Kul att läsa en batteritillverkare har samma åsikt som jag, Cteks laddare funkar inte med billiga MC-batterier. Eller ska vi säga Cteks laddare funkar inte med moderna MC-batterier ?
Utan knepet med Timern.
Och då finns det ju billigare alternativ så man slipper timern !

Last edited:
Alternativt, ta och dra ut Ctek kontakten ur vägguttaget med handen 1 minut varje timme och sätt tillbaks kontakten efter 1 minut.
Kul att läsa en batteritillverkare har samma åsikt som jag, Cteks laddare funkar inte med billiga MC-batterier. Eller ska vi säga Cteks laddare funkar inte med moderna MC-batterier ?
Utan knepet med Timern.
Hela tiden något blåsväder med C-tech...

Utan knepet med Timern.
Ja eller bara köra på bil läge som Globals tekniska support säger. Jag förringar inte dina kunskaper i ämnet men lättjan vinner.

Ja eller bara köra på bil läge som Globals tekniska support säger. Jag förringar inte dina kunskaper i ämnet men lättjan vinner.
Då håller vi tummarna för Globals tekniska support har rätt !
Vilken spänning har Global batteriet ? Nu.
:)

Last edited:
En gammal tråd i ämnet Ctek Zafir 90 !
Har du inhandlat Multimeter ?
Så du vet vad som händer.
Att Mäta är Att Veta !

Last edited:
Tekniska supporten på Global batterier i Länna säger: ladda aldrig mc batterier med en typ C-TEK på mc läge. För det laddar inte
Väldigt märkligt uttallande tycker jag.
Till ett kvalitetsbatteri fungerar MC-läget alldeles utmärkt.
Det som händer är att den begränsar den maximala laddströmmen, för att undvika vätskeförlust i mindre batterier.
Till ett batteri på upp till ca 15Ah skulle jag säga att det fungerar alldeles utmärkt.

Men precis som @Comeback säger så finns det problem med batterityper där man prutat på mängden bly, och har en annan syravikt, men det har inte med inställningsmöjligheterna på CTEK:en att göra.

Vet inte exakt hur gammal Zafir är, men dom nyare (MXS) har ett "float läge", där CTEK:en ligger och håller spänningen (med en låg stöm) på 13,6V i 10 dygn, därefter startar den om laddcykeln om spänningen sjunker för mycket.
Så alla gamla sanningar om gamla CTEK....gäller inte nyare modeller (och MXS har väl funnits i snart 10år).

Jag har köpt batterier av Palle i över tjugo år. Till jänkare, golfbil, massor av mc och moped. Grym service och vettiga priser, de är ju en batteritillverkare och borde ha koll på det tekniska. Jag orkar inte sätta mig in i det tekniska men men min c-tech ( iof haft halva livet ) laddar inte upp ett mc batteri fullt på mc läge. Jag lyssnar på Palle👍🏻

Bifogat

• IMG_2554.png
    IMG_2554.png
    751.5 KB · Visningar: 13
Då håller vi tummarna för Globals tekniska support har rätt !
Vilken spänning har Global batteriet ? Nu.
:)
Ingen aning men startmotorn snurrar bättre än när jag försökta ladda på mc läget. Har inte riktigt det där djupa intresset för vad som händer i ett batteri och varför. Men jag ska faktiskt ta en titt, återkommer 🫡

12,39v

Ingen aning men startmotorn snurrar bättre än när jag försökta ladda på mc läget. Har inte riktigt det där djupa intresset för vad som händer i ett batteri och varför. Men jag ska faktiskt ta en titt, återkommer 🫡

12,39v
12,39 Volt är ju ett skämt för ett obelastat laddat 12 Volts startblybatteri.
12,39 Volt är ju ett URLADDAT startblybatteri.
Laddade 12 Volts startblybatterier har direkt efter laddning en spänning över 13 Volt.
Som nästa dag sjunkit till området 12,7 till 13,2 Volt enligt min erfarenhet.
Sätt batteriet på laddning !

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...