iceice
Gudomlig sporthojare
Om jag laddar batteriet fullt och väntar 24h är spänningen 13.2 V.Börja om från början med att mäta spänningen på batteriet när hojen inte är startad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om jag laddar batteriet fullt och väntar 24h är spänningen 13.2 V.Börja om från början med att mäta spänningen på batteriet när hojen inte är startad.
Och hojen startar förståss direkt. Inget fel på batteriet.Om jag laddar batteriet fullt och väntar 24h är spänningen 13.2 V.
668 kOhm mätte jag....Klarar den isolationstest (ej brända statorlindningar) dvs mer än 100 kOhm gärna mer än 1 MOhm mellan L1 och Minus på batteriet...
Så det blev en från UltimateRectifier?Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Den uppmätta laddspänningen från tomgång till 5 krpm blev då:
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Något högre än jag hade önskat, men vad händer när grejerna är varma?
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
Jag gissar på att spänningen sjönk för regulatorn blev varm.Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET, shunt eller serie....Jag gissar på att spänningen sjönk för regulatorn blev varm.
Har du någon länk till den SerieMosfetRegulatorn ?Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Elektroniken kan ju vara många grader varmare än kylflänsens utsida.Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET, shunt eller serie....
Min hoj verkar fungera bra nu med MOSFET shunt'en jag bytte till (Shindengen FH020BA)
Har inte känt någon värme att tala om överhuvudtaget på den när den jobbar.
Originalet fungerade troligen men gav inte lika jämn spänning vad jag minns. Mitt grundproblem när den inte startade var nog mest snik-batteriet från Biltema som helt enkelt nog bara hade för lite cranking amps på futtiga 130CA.
(de brukar ligga på minst 180 för hojtypen.
Det var nog tänkt att använda på någon moppeskoter.
Litiumbatteret jag har nu är specat med 280CA.
Allihop går väl på runt 2100kr.Har du någon länk till den SerieMosfetRegulatorn ?
Vad kostade den ?
Ja, med epoxybakstycke och ingen som helst information vad de innehåller.eller så beställer man 3 st från kina direkt. De kostar bara några hundralappar och då har man redan 2 hemma i reserv![]()
I det här fallet kommer nog värmen utifrån. Regulatorn sitter bara 5 cm från växellådan.Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET...
Min hoj verkar fungera bra nu med MOSFET shunt'en jag bytte till (Shindengen FH020BA)
Har inte känt någon värme att tala om överhuvudtaget på den när den jobbar...
Frakten var dyr, totalt fick jag betala 2286:-Allihop går väl på runt 2100kr...
Du får gärna länka till var man kan köpa en SerieMosfetRegulator för några hundra.eller så beställer man 3 st från kina direkt. De kostar bara några hundralappar...
Ofta kostsam frakt inom Europa nuförtiden. Jag reagerade också på det, men jag har endast köpt kontaktstycken av dem eftersom jag ville ha dem "pronto"Frakten var dyr, totalt fick jag betala 2286:-
Jo, jag har väl helt enkelt väldigt bra värmeavledning på min. Gjorde ju en 4mm adapterplatta av aluminium som den sitter monterad på.Elektroniken kan ju vara många grader varmare än kylflänsens utsida.
På grund av värmeöverföringsmotstånd.
Alternativet är ju att generatorn är dimensionerad så precis på gränsen att med fläkten igång sjunker batterispänningen. Och det är ju perfekt dimensionerat ur kostnadssynpunkt.
Är tillverkaren, Triumph så duktiga ?
Kanske ?![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |