Laddningsregulatorn överreagerar

Om jag laddar batteriet fullt och väntar 24h är spänningen 13.2 V.
Och hojen startar förståss direkt. Inget fel på batteriet.
Problemet är att hojen laddar dåligt när du är ute och kör.
 
Last edited:
668 kOhm mätte jag.
668 kOhm torde duga ! Då återstår laddningsregulatorn. Dvs vad du döpte den här tråden till.

Laddningsregulatorn överreagerar​

Du var på rätt spår från början. :)
 
Last edited:
Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Den uppmätta laddspänningen från tomgång till 5 krpm blev då:
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Något högre än jag hade önskat, men vad händer när grejerna är varma?
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
 
Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Den uppmätta laddspänningen från tomgång till 5 krpm blev då:
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Något högre än jag hade önskat, men vad händer när grejerna är varma?
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
Så det blev en från UltimateRectifier? 😁
De har outstanding kundtjänst och prackar inte på en att köpa massa dynga.

Jag ska nog eventuellt lyxa till det med en sådan i vinter om man har kvar hojen. Fast min rullar inte mycket, den är mera ett sk "rullande projekt"
 
Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Den uppmätta laddspänningen från tomgång till 5 krpm blev då:
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Något högre än jag hade önskat, men vad händer när grejerna är varma?
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
Jag gissar på att spänningen sjönk för regulatorn blev varm.
 
Jag gissar på att spänningen sjönk för regulatorn blev varm.
Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET, shunt eller serie....

Min hoj verkar fungera bra nu med MOSFET shunt'en jag bytte till (Shindengen FH020BA)

Har inte känt någon värme att tala om överhuvudtaget på den när den jobbar.

Originalet fungerade troligen men gav inte lika jämn spänning vad jag minns. Mitt grundproblem när den inte startade var nog mest snik-batteriet från Biltema som helt enkelt nog bara hade för lite cranking amps på futtiga 130CCA.
(De brukar ligga på minst 180 för hojtypen)
Det var nog tänkt att användas på någon moppeskoter.

Litiumbatteret jag har nu är specat med 280CCA.
 
Last edited:
Jag bytte till en SerieMosfetRegulator, tack för tipset HayabusaMan!
Den uppmätta laddspänningen från tomgång till 5 krpm blev då:
Min 14.24 V
Avg 14.35 V
Max 14.52 V
Något högre än jag hade önskat, men vad händer när grejerna är varma?
Min 13.76 V
Avg 13.98 V
Max 14.20 V
Bang On! 'undrar om spänningen sjönk för att regulatorn blev varm eller för att kylfläkten var igång?
Har du någon länk till den SerieMosfetRegulatorn ?
Vad kostade den ?
 
Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET, shunt eller serie....

Min hoj verkar fungera bra nu med MOSFET shunt'en jag bytte till (Shindengen FH020BA)

Har inte känt någon värme att tala om överhuvudtaget på den när den jobbar.

Originalet fungerade troligen men gav inte lika jämn spänning vad jag minns. Mitt grundproblem när den inte startade var nog mest snik-batteriet från Biltema som helt enkelt nog bara hade för lite cranking amps på futtiga 130CA.
(de brukar ligga på minst 180 för hojtypen.
Det var nog tänkt att använda på någon moppeskoter.

Litiumbatteret jag har nu är specat med 280CA.
Elektroniken kan ju vara många grader varmare än kylflänsens utsida.
På grund av värmeöverföringsmotstånd.
Alternativet är ju att generatorn är dimensionerad så precis på gränsen att med fläkten igång sjunker batterispänningen. Och det är ju perfekt dimensionerat ur kostnadssynpunkt.
Är tillverkaren, Triumph så duktiga ?
Kanske ? :va
 
Har du någon länk till den SerieMosfetRegulatorn ?
Vad kostade den ?
Allihop går väl på runt 2100kr.
Shunt runt 1500kr.

Lättast finner du den genom att skriva hojmodell i deras sökruta så kommer den upp.

Om det nu var där TS handlade...
 
Last edited:
eller så beställer man 3 st från kina direkt. De kostar bara några hundralappar och då har man redan 2 hemma i reserv :va
 
eller så beställer man 3 st från kina direkt. De kostar bara några hundralappar och då har man redan 2 hemma i reserv :va
Ja, med epoxybakstycke och ingen som helst information vad de innehåller.
Jag har en helt ny oanvänd liggande. Fungerar säkert hur bra som helst tills den inte längre plötsligt fungerar...

Många säljs som "MOSFET replacement" och vissa påstås vara MOSFET för en hundring.
Trovärdigt?
Annars gillar jag Kineserna.

Man får ju en fin begagnad Shindengen MOSFET (shunt) för runt 500kr.
 
Last edited:
Är "värmen" verkligen så påtaglig i praktiken? Speciellt med MOSFET...
Min hoj verkar fungera bra nu med MOSFET shunt'en jag bytte till (Shindengen FH020BA)
Har inte känt någon värme att tala om överhuvudtaget på den när den jobbar...
I det här fallet kommer nog värmen utifrån. Regulatorn sitter bara 5 cm från växellådan.
 
Frakten var dyr, totalt fick jag betala 2286:-
Ofta kostsam frakt inom Europa nuförtiden. Jag reagerade också på det, men jag har endast köpt kontaktstycken av dem eftersom jag ville ha dem "pronto"

Och nu har jag gått och blivit någon slags Aliexpressmissbrukare, dels pga det... 😁
 
Last edited:
Elektroniken kan ju vara många grader varmare än kylflänsens utsida.
På grund av värmeöverföringsmotstånd.
Alternativet är ju att generatorn är dimensionerad så precis på gränsen att med fläkten igång sjunker batterispänningen. Och det är ju perfekt dimensionerat ur kostnadssynpunkt.
Är tillverkaren, Triumph så duktiga ?
Kanske ? :va
Jo, jag har väl helt enkelt väldigt bra värmeavledning på min. Gjorde ju en 4mm adapterplatta av aluminium som den sitter monterad på.
Och sen är den väl rätt designad av Shindengen från början...
 
Back
Top