"Jag har tänkt svetsa aluminium och har förstått att man då bör köpa en tig svets"
Absolut inte för att vara elak, men om det är så djupt din förståelse går så är jag rädd att du kommer bli besviken vad du än köper... Även om du köper en svets som klarar att svetsa Alu (måste för det första inte nödvändigtvis vara Tig, finns migsvetsar som klarar Alu också och man kan även svetsa alu med pinne eller gas) så innebär det inte att du kommer kunna göra det rakt av, för Alu är pisskrångligt jämfört med mycket annat... Skulle verkligen råda dig att gå åtminstone en snabbkurs hos någon som kan så att du åtminstone får lära dig grunderna, för svetsen gör verkligen inte jobbet åt dig...
Med det sagt, ska du tigsvetsa Alu behöver du en maskin som har ett växelströmsläge, dvs AC. Det finns inga riktigt billiga sådana, däremot finns det något billigare maskiner som funkar hyggligt. Jag har en sån här:
Antagligen ungefär samma "kinaskit" som Stahlwerk och andra budgetsvetsar, och visst kan den foga ihop två bitar Alu men det förutsätter att du vet hur man gör. Och jag märker stor skillnad mellan denna och proffsmaskinernaa vi fick använda när jag gick svetskurs, med de maskinerna var det betydligt enklare och min egen får jag verkligen brottas med om det ska bli något ibland... Vissa gånger får jag verkligen inte till det, jag provar alla möjliga omöjliga inställningar, knep och trix jag fått lära mig men det blir ändå inte bra. Nu är jag verkligen inte någon expert på att svetsa Alu så jag kan inte säga helt säkert att det har med svetsen att göra, men det känns ibland som att det hade funkat bättre med en kvalitetsmaskin...
Ett tips: Vad du än köper, se till att få med en fotpedal. Absolut nödvändigt tillval om du frågar mig.
Tips nummer två, och jag citerar min svetsinstruktör här: "Putsa, putsa, putsa och putsa". När det kommer till alusvetsning är oxiden din fiende, aluminiumoxid ställer till det något otroligt när det ska svetsas alu så du vill verkligen se till att göra kliniskt rent i princip precis innan du sätter svetslågan i godset för oxiden bildas snaabbt som fan. Slipa kanterna där du ska lägga fogen, slipa området runtom, slipa tillsatspinnarna, slipa allt som slipas kan. Använd rostfri stålborste eller slipduk typ scotch brite eller motsvarande, aldrig sandpapper då slipmedlet gnuggar loss och fastnar i materialet vilket också sabbar fogarna. Efter slip ska det dessutom tvättas med T-röd eller liknande, och slipa inte allt du tänkt svetsa på en gång för det kommer att ha bildats ny oxid där du började innan du hunnit slipa rent ända fram dit där du avser sluta. Putsa, tvätta och svetsa, putsa, tvätta och svetsa och så vidare.